En sån tjockis!

Denna morgon blev det också lite vardagslyx på frukostbordet. Jag kokade 2 härligt löskokta ägg, fixade 2 fina mackor med makrill och till det några koppar nymalet, bryggt kaffe. Vad skulle man göra utan lite vardagslyx? Vardagslyx får mig att lättare ta mig igenom vardagen. Jag kan inte bara äta, sova och jobba under vardagarna utan jag måste göra även vardagarna till några minnesvärda dagar. För mig blir vardagen lättare om jag börjar den på ett trevligt sätt som t ex med en underbar frukost.
4 goa tjejer i stor glädjeyra.

Denna morgon blev det lite mer vardagslyx! Jag har äntligen bil igen och när jag kört sonen till skolan tog jag och alla mina fina 5 hundar en lagom runda i stora skogen. De fick vara lösa trots att det är koppeltvång under denna tiden om året för mina hundar jagar inte. Dock var jag extra noga denna morgon, som alla andra dagar i skogen under koppeltvångstiden, att man måste hålla sig till vägen och  inte göra små avstickare till skogs. Detta kräver mer kontroll från min sida och välfyllda godisfickor. Det gick som förväntat, hur bra som helst! De är så duktiga och så följsamma så det är inga problem att få dem till att hålla sig där jag är. Godiset är med mest för ifall att liksom, om någon skulle få för sig att trots mitt förbud ta sig en liten avstickare och då komma på en inkallning. Hårt jobb kräver stoooor lön, dvs en stor belöning från mig. Kan väl säga att jag kom hem med lika välfylld godisficka som när jag åkte till skogen. Det blev ingen avstickare. Dock fick de en och annan godisbit för att klättra upp på en sten, ta spontan kontakt o dyl. Jag är ingen snåljåp när vi är ute och det hjälper till med att bibehålla den spontana kontakten från hundens sida. Jag har underbart duktiga hundar - alla 5!

Dräktighetsdagbok!

India - dygn 37
India börjar bli en riktig tjockis. Trots sin vikt och storlek rörde hon sig i morse i skogen helt obehindrat. Hon tog stora skutt över stock och sten och som vanligt tog hon ett dopp i varenda bäck eller vattenhål hon hittade. Tror hon varit en anka i tidigare liv ;-) Ett frivilligt dopp om dagen är India´s filosofi!
  • mage: 69 cm (ökning 10 cm)
  • midja: 63 cm (ökning 9 cm)
Måttet i midja har tagit ett rejält skutt på 2 dagar, hela 5 cm!

Jag och India vinner juniorklass tikar i Holland förra sommaren! En helt oförglömlig händelse.
37:e dagen
47 mm. Förbening av occiput, första revbenet, 1-4 halsvirveln, ben i mellanfoten och höftbenets mittaxe.

Nu växer valparna flera mm om dagen.

India och hennes mamma LS Heidieh.
Alize - dygn 29
Har i skrivande stund inga mått på Alize men uppdaterar sidan så fort jag får dem från hennes fodermatte.
Alize och Milou

28:e dagen
17 mm och den första benbildningen kommer till synes; över- och underkäke, skalltak och kragben. 
Valpfoster 30 dygn.



Har säkert visat den tidigare men lägger ändå in filmen då jag tycker den är så underbar.

Vecka 5 (dag 29-35)
Vi går in i fosterstadiet.
Bröstvårtor och de yttre könsorganen börjar utvecklas. 
Valpfostrets tassar börja forma sig, som senare blir till trampdynor och tår.. 
Här börjar också tarmsystemet att bildas, som på detta stadium fortfarande är i navelsträngen.
Dräglikheten kan inte längre kännas, men ultraljudsskanning är den mest använda metod från nu och till
fostret kan påvisas med röntgenbilder. Tiken vill möjligen först nu visa de första tecken på dräktighet med
ett ändrat beteende, men buken har ännu inte ändrat form


Längtar till hennes UL som ska göras på onsdag kommande vecka.

Klinga, 5 mån
 Igår, på dagtid, började jag och Klinga på den efterlängtade valpkursen via Real Gymnasiet i Lund. Det var lättsam och bra träning, lagom nivå att börja på med valpar som inte känner varandra. Oj, vad duktiga alla 4 hundarna var. Lugna, sansade och hade så lätt att koppla av när det var dags för paus i klassrummet. Inget skällande eller gnällande, alla bara la sig lugnt ner och tog en sovstund.
Bonizas Hundskola ska i augusti göra en flytt från Arlöv mot Malmöhållet (strax utanför Malmö). Vi kommer ha kvar vår verksamhet i Lund och Eslöv i oförändrad skala men vi kommer också köra på stort i denna nya lokal med perfekta utomhusområden. Vi har där tillgång till ett stort stall som ska byggas om så det passar vår verksamhet. Vi kommer också ha tillgång till ett uppvärmt rum där jag ska installera hundbadkar, trimbord mm så jag kan bada och kamma långhåriga pälsar mm! Som jag längtar efter detta. Här kommer vi också fira vår 10-årsdag på Bonizas Hundskola! På tal om 10-årsdag fick jag igår ett tidningsurklipp som en kursdeltagare sparat i 10 år! Hon var en av mina första kursdeltagare på den tiden och nu har hon skaffat ny valp och är då tillbaka. Jag blev så himla glad när hon kom med urklippet. Detta ska ramas in!

 På bilden är det jag med en väldigt ung Bonzo och den tik som vi tyvärr fick ta bort när hon endast var 2,5 år pga osteocondros i båda boglederna. Trots op blev hon inte frisk och pga smärta blev hon väldigt hundaggressiv. Det är Bonzo och Iza som är grunden till min hundskolas namn BONIZAS.

Nu är det dags för lite hundskolejobb vid datorn. Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz!

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.