I morgon är det dags!

Vilken morgon! Första promenaden då jag inte behöver ta några ytterkläder på mig för att gå med hundarna. Solen lyser från en klarblå himmel och för en gångs skulle är det nästan vindstilla samtidigt. När jag skrivit klart min blogg och plockat undan lite här hemma ska jag och hundarna ta oss ut på en riktigt lång promenad. Det går inte för sig att sitta här inne i stugan i detta underbara väder. Ut, ut, ut är ett måste!
Dräktiga India med sin mamma i morse.

Även gårdagskvällen var underbar med sol och "värme". Jag och min kära mamma tog vars ett glas vin med oss ut till verandan. Där satt vi sen en lång stund och bara njöt av vårkänslorna tillsammans med våra män och hundarna. Underbara vår! Måtte nu detta väder hålla i sig över hela påskledigheten!
Min fina pappa och vår Klinga.
 I morgon är det äntligen dags! I morgon kl 10.40 är jag och India hos veterinären för att göra det hett efterlängtade ultraljudet. Som jag väntat på denna dag! Jag är 100% säker på att India är dräktig men jag är så nyfiken på hur många valpar jag kan vänta mig. Ligger fostren tätt på UL är det många i magen, ligger de utspritt är de få. Spännande värre!

Jag och min älskade India.
Blivande pappan Evve är idag nykammad och fin.

India Dräktighetsdygn 29 - vecka 5+1.

Ett tecken på att India är dräktig;
mage: 64 cm (ökat 5 cm)
midja: 56 cm (ökat 2 cm)
Under denna veckan (vecka 5) bildas ögonlocken och tårna separeras! Fostren växer sakta men från dygn 30 ökar tillväxthastigheten.

Nu börjar det bli dags för mig att förbereda mig för var India och Alize ska ha sina valpar. Har hört skräckhistorier om tikar som har sina kullar i samma rum så det där går inte för sig. Tror vi får flytta på sonen ett tag så en tik kan ha valparna i hans rum, bredvid vårt sovrum, och en tik i vårt sovrum. Där kan vi stänga dörren emellan dem när vi inte är hos dem. Ska ta mig en funderare om detta idag.

Alize - dygn 21, vecka 4.

Denna vecka bildas öronen.

Jag har inte fått några mått av fodermatte Emma så jag kan inte skriva ut några sådana idag. Det ska också beställas tid för UL till nästa vecka. Det blir mer om Alize o hennes mysiga mage i morgondagens blogg.

Fästingtider!

Ja, dessa grymt otroligt äckliga små odjur som kan suga sig så stora och fula. Jag plockar massor av fästingar på våra hundar och igår tog jag 5 stycken odjur på vår ena katt. Det blev Frontline på båda katterna direkt. Hundarna (inte India) vaccinerade jag i måndags mot Borrelia och det känns så skönt. Kostar en del att göra detta (2 x 450 kr) men det är det väl värt för att slippa sjukdomen. Man ger 2 vaccin med 14 dagars mellanrum som startdos och sen ger man 1 dos/år.

Jag är också inne på att ge de den nya tabletten mot fästingar så fort den kommer ut. Har pratat med min veterinär och han är helt enig med min åsikt. http://dognews.se/2014/04/15/ny-behandlingsmetod-ger-hundar-omedelbart-skydd-mot-fastingar/ Då är dem så skyddade som de bara kan bli. Varför kan bara inte dessa små äckliga j__ar utrotas??? Inte kan de göra någon nytta i ekosystemet inte. Usch och tvi...

BPH-test!

Det blev stort intresse av att få göra detta test hos våra Lightschapshundar, efter att vi redovisat helgens resultat. Så stort intresse att jag redan nu bokat in en heldag för Lightschaps Kennel i Bjuv, söndagen den 21 september kl 7.45-15.30 ca. Det finns plats för 10 hundar och redan nu finns det bara 4 platser kvar. Är du intresserad av någon/några av dessa platser kontaktar du mig.
Inskrivning.

Test 1 - Visar hundens intresse för främmande människor.

Test 1 forts - Hunden får hälsa på testledaren som sen tar hunden på egen lite promenad samt känner igenom hunden. Kollar om hunden visar rädsla, undergivenhet, överdrivet hälsande o dyl.

Test 2 - Lek med föraren. Visar hundens lekintresse.

Test 3 - Lek med testledaren. Visar hundens intresse för lek med främmande person.

Test 4 - matintresse. Visar hundens intresse för att försöka få tag i maten och hur länge den är intresserad av att få tag på det.

Test 5 - Överraskning. En halvfigur flyger plötsligt upp mot hunden. Visar på hundens rädslenivå, nyfikenhet, aggressivitet och trygghet. Hur snabbt släpper hunden rädslan och går fram o undersöker saken. Gör den det på egen hand eller behöver den hjälp?

Test 6 - Skrammel. En kedja rullar runt i en plåttrumma någon sekund. Visar hundens rädsla, nyfikenhet och trygghet.

Test 7 - Närmande person. En utklädd person närmar sig smygande mot hunden. Mäter hur arg hunden blir på denna figur, hur glad hunden är i människor, hur trygg hunden är.

Test 7 forts. Hunden står och tittar mot figuren på långt löst koppel, helt utan min eller testledarens inverkan.

Test 7 forts - Vågar hunden hälsa på figuren?

Test 8 - Underlag. Man kollar av hundens trygghet när den förs fram på olika underlag.

Test 9 - skott. Man mäster hundens reaktion vid skott under promenad och om man bara står still. Här mäter man tryggheten och skottfasthet.
Beskrivaren gör sen en sammanfattning över alla moment,
  • Ljudlig - låter hunden på banan? Skall, pip, morr o dyl. 
  • Positiv attityd - är hunden med på alla tester? Tycker hunden det är kul?
  • Energisk - Vilken energi har hunden när den utför testerna?
  • Arg - Visar hunden ilska vid de olika momenten?
Alla som genomförde testet kände sig väldigt glada efteråt. Man fick en sammansfattande bild av sin hund och man fick en helt annan förståelse för hunden. Jag kommer absolut testa alla mina hundar framöver. Dock ska man ha i minnet att man får ett dagsfärskt resultat, dvs hunden mår olika vid olika dagar. Som Frigg, som vid testet var så skendräktig och därför väldigt "trött". Men det viktiga för mig är att hunden inte visar någon ilska samt att den har positiv attityd och är trygg. Saker hon fick bra på i protokollet.

Har du aldrig gjort ett sådant här test rekommenderar jag varmt att du gör det! Det kostar en slant, 750 kr, men det är väl värt dem pengarna.

Nu ska jag ta min kaffekopp med mig ut för en stund i solen. Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.