Kära föräldrar!

Att ha båda sina föräldrar i livet när man är vuxen och börjar närma sig de 50 är inte alla förunnat. Jag tillhör den lyckliga skaran som har båda föräldrarna på närmare 75 år i livet. Båda är friska och aktiva och mår, vad jag tycker vid den åldern, mycket bra. Min familj har den stora glädjen att även ha min Svärmor i livet. Hon är ca 10 år yngre än mina föräldrar och är aktiv som få trots sina krämpor som hon drog på sig under sitt arbetsliv. Våra föräldrar är dem bästa tänkbara föräldrarna som finns.
Världens finaste Mammor <3
Världens finaste Pappa <3
  Dem hjälper oss så mycket dem bara kan och hinner med och jag hoppas innerligt att jag en dag ska få ge lika mycket tillbaka till dem som dem ger oss nu. Vi behöver hjälp med barnpassning, hundpassning, valppassning, trädgården, hemmet och jag vet inte allt. När jag sitter här och skriver känns det som om vi inte klarar av någonting själva, suck. Men det handlar om tiden! Nu tycker många att tid kan väl inte vara något problem för mig som jobbar heltid med min hundskola och detta innebär 1 eller 2 kurser några kvällar i veckan. På dagarna är jag ju "bara" hemma och då ska jag väl kunna hinna med både städning, trädgård och träna mina hundar. Ja, om livet bara vore så enkelt. Att driva eget företag är inte bara några timmars jobb om dygnet. Att driva eget företag är i stort sett jobb dygnet runt. Visst är jag bara borta några timmar om kvällen men hela dagarna ägnar jag mig åt att sitta på min stol med datorn framför mig. Det ska bokföras, planeras kurser, skriva brev, fixa fakturor, göra beställningar, skicka beställningar, planera, organisera och jag vet inte allt. Sen är jag ju sådan person att jag gärna tar på mig lite för mycket saker så ovanpå detta håller jag ju på att skriva på min älskade Valpköparhandbok och jag är bloggare åt Zoozoo.com. Ännu har dem inte lagt upp oss bloggare på hemsidan men jag vet att det är på gång.

Nä, jag är inte bara hemma om dagarna och det här med städning och annat i hemmet har kommit i skymundan på senaste tiden. Vad händer då? Jo, plötsligt kommer mina föräldrar och Svärmor och vips så är det rent och snyggt både utomhus och inomhus. Som igår! Jag och D åkte till Lund för att hålla kurs och för att träna. Sonen ville inte vara hemma själv så jag ringde hit mina kära föräldrar. Det såg ut som ett slagfält här hemma så jag tyckte det var lite pinsamt att be dem komma hit men jag hade inte så mycket val. Hade inte hunnit städa undan då jag jobbat vid datorn från kl 8 på morgonen tills det var dags att packa jobbväskan vid 16.30 med några hundturer mellan. Jag blev så otroligt glad när jag kom hem! Hela nedanvåningen var städad och fin. Allt var undanplockat, golvet var dammsugat och det luktade rent. Jag är så glad och så tacksam för hjälpen kära mamma.

Sen har vi Svärmor som hjälpt till med vårt evighetsprojekt, filterdammen i trädgården. Hon har slitit och släpat och hållit på trots sin värkande kropp. Dessutom har hon bott här medan vi varit på resande fot och passat hundar och katter. Kära Svärmor, min extramamma ;-) budskapet ovan är riktat även till dig.

Och sist men inte minst, min kära pappa. Även han sliter och släpar med den här filterbädden, putsar fönsterna när det behövs och hjälper till både här och där. Framför allt har han blivit privatchaufför åt vår lite borskämda son :-)
Tack för att ni finns älskade mamma, pappa och Svärmor!

Igår hade jag den stora lyckan att få träna hund på kurs. Det är inte så ofta jag får den chansen så jag har faktiskt lagt in detta i mitt jobbschema. Jag och India har nu äntligen fått tid till att påbörja vår Lydnadsträning och var igår med på Tävlingslydnadskursen i Lund. Vilken hund jag har! Vilken klippa och så himla kul hon tyckte det var. Hon var så taggad och fattade galoppen direkt. Men ack så trött hon blev. Sista 20 min fick vi ägna oss åt att bara gå och lukta på marken och lite avslappning. Men oj vad glad och nöjd jag var när jag kom hem.

Jag o India vid tidigare lydnadsträning.


Som avslutning vill jag göra ett litet slag för den underbara skvallerträningen med hund. Jag får ofta in frågan om vad man ska göra åt sin hund som börjat skälla på andra hundar, människor, bilar osv. Här tycker jag att man har lösningen! Det kommer en massa länkar med youtubeklipp från Kathy Sdao, en mycket känd hundtränare. För nedhämtning: http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.kathysdao.com%2Fdownloads%2Fkathy-without-animation.pdf&h=5AQEqiIFU

Se och lär;

Skvallerträning, färdigt resultat: https://www.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DFbjOqUfgmOw&h=MAQH7FVOc

Skvallerträning teori: https://www.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D3PhqFdaNduo&h=aAQF5jGEo

Tips: https://www.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DEo-L2qtD7MQ%26index%3D10%26list%3DPLLsKN2tYafBb6soBaNdYsmgEk42GEQ2OM&h=wAQFR35aB

Bra video med många tips: https://www.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DOMLrYaoxNOs&h=NAQEIroms

Information från min mycket duktiga vän som också är hundinstruktör/Susanna Larsdotter:

På svenska kan man summera:
1) När SS ser en hund och INTE reagerar (kanske behöver hunden vara 300 m bort?) Belöna, belöna faktumet att han inte reagerar. Gör detta varje gång och ALLTID med samma goda godis. Ingen frolic eller torrfoder utan här är
det toppgrejerna som gäller, men de ska BARA användas till detta. Ha frolic/torrfoder i en annan ficka för vanliga promenadbelöningar.
2) När ni gjort detta till förbannelse och han kan se hundar på närmre håll utan att reagera (mata förbi om ni inte kan ta annan väg just där) då börjar du på det långa avståndet och väntar, tittar SS på hunden, och sen på dig för att fråga "vart 17 är min godis hörrö?" - BELÖNA. Det är den reaktionen vi vill ha. Belöna gärna lite bakåt, så att han går med dig bakåt en bit.
3) minska successivt på avstånden som du tycker att han bör kunna välja att titta på dig i stället för att reagera.
TÄNK PÅ, möter ni flera hundar på raden är (oftast) hund 2 svårare än 1, 3 svårare än 2 osv. Du måste alltså sänka kraven lite för varje hundmöte, det är extra viktigt i början, men sen när han vet att "titta på hund -> titta på husse -> få kattmat på påse" kommer tre hundar på rad gå som en dans. Det viktiga är bara att hålla liv i löftet, då och då måste alltid premissen ("titta på hund -> titta på husse -> få kattmat på påse") vara sann, även när du känner "men han kan detta nu".


Tänk dock på att bästa resultat får du om du har specifikt godis som enbart kommer fram vid åsynen av en trigger (t ex annan hund).

Dags att ta tag i dagens arbetshög! Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz!

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.