Välkommen in!

Det blir så otroligt fint!

VÄLKOMMEN IN!
Ja, så här ser en liten bit utav vår nya kursgård - Tygelsjö Gård, ut. Det du ser här är ingången till själva träningslokalen. Bakom din rygg finns det utrymme där vi framöver kommer fixa till ett lekrum för medföljande barn, till vänster om dig blir "väntrum" med fåtöljer och lite litteratur att läsa i väntan på att din egen kurs ska starta. I dörren rakt fram, inne i träningshallen, finns toalett och ett litet "kök" där vi fixar till lite kaffe och annan fika för dem som önskar. 

Till vänster i träningshallen har du teorisalen. Denna del ska omgärdas av ett fint trästaket.  Här finns bord och stolar för dem som vill vara åskådare till kursen och här står lite kaffe, chokladmjölk, te, läsk och en liten kaka framdukat vid varje kurstillfälle. En go fika för åskådaren, under teorilektionen eller innan du och hunden ger er av hemåt.

-


Ännu längre bort från din rygg finns det en gammal box som vi lät vara kvar. Där ska vi låta våra egna hundar softa medan vi håller våra kurser. Där ska det finnas en fin matta på golvet och härligt mjuka fåtöljer att vräka sig i sin väntan. Vi kan också anvädna boxen till kursdeltagare som behöver ha med annan hund o dyl.

Sist men inte minst, mitt eget lilla rum där jag ska ha "Kamstudio". Här ska jag ta emot hundar som behöver badas o kammas (specialité ska vara långpälsade hundar). Vi ska också ta emot hundar som behöver hjälp med att klippa sina klor o dyl. Men... detta är ett vinterprojekt då detta rum behöver renovering. Nu har jag lagt så mycket pengar på att fixa till träningshallen så nu måste jag spara lite så jag kan köpa in hundbadkar och annat som behövs. Var sak har sin tid och glädje!

Vi har också otroliga möjligheter till utomhusträning. Vi har fixat till en stor grusplan där vi idag har våra utomhuskurser men här finns mycket mer att göra. Här finns otroliga planer :-) Mer om det vid senare tillfälle!

En vanlig "jubbare"!

http://realgymnasiet.se/malmoe

Ja, då var jag åter anställd! En häftig känsla faktiskt :-) Jag började igår jobba på Realgymnasiet som hundlärare. Detta innebär att jag kommer träffa ett härligt gäng ungdomar i åk 2 varje torsdag mellan kl 9-15. Vi kommer för det mesta hålla till på vår kursgård i Tygelsjö men ibland blir det lektioner på skolan i Malmö. Igår var jag på möte och då träffade jag några av de arbetskamrater jag hade när jag jobbade här förra gången för ca 2-3 år sedan. I dag kommer hela dagen gå åt till att jobba med planering och kursmål mm för mina lektioner som startar i morgon. Har man inte att göra skapar man sig jobb :-) Jag jobbar så klart som vanligt med min älskade Bonizas Hundskola!

DRÄKTIGHETSRAPPORT - Heidieh dygn 28

Heidieh, Heidieh, Heidieh - Du gör mig gråhårig! Denna hund har totalt matvägrat nu i en vecka. Hon ratar allt vad torrfoder heter och Färskfodret går ner om kvällen men detta gör att hon bara får i sig halva mängden mat/per dag. Jag testar allt jag kan komma på men mat är örk. Dock är hon totalt galen i vår mat så idag ska det köpas hem färsk nötfärs att fresta med. Jag bara måste få mat i hunden.
Heidiehs bebismage från igår, dygn 27

På senaste dagarna har följande hänt i valparnas utveckling:

Dygn 24: Framtassarnas tår börjar separeras. Känselsinnet börjar bilda. Läppfollikar bildas och bröstbenet görjar färdigställas. Ögonlocken bildas.

Dygn 25: Fostret på en medelstor hundras är nu ca 2 cm.

Dag 26: Baktassarnas tår separeras.

Dag 27: Alla tår är färdigseparerade. Tungan är nu synlig. Hårsäckarna på kroppen är nu anlagda.

Dygn 28: Valparna börjar stänga ögonlocken. Klorna bildas. Huvudet förbenas. Valpen är nu ca 17-27 mm stor. Tiken går in i dräktighetsvecka 5.

MysHeidieh.
Från idag är det ok att göra ultraljud men veterinären var tillgänglig denna veckan så jag får spara min nyfikenhet till måndag.

Lite mer positivt för Lightschaps Kennel. I veckan blev Heidieh´s dotter Solrosen Chianti HD/ED-röntgad med följande resultat HD = B, ED = 0 (ua). Detta är gott för framtiden då vi kommer ta en kull på henne. När och med vem vet jag dock inte ännu men förmodligen någongång under 2015.

Chianti med matte Cicci

Chianti.
En annan underbar sak är att jag igår fick Friggs avelsbedömning godkänd i ursprungslandet! Så Frigg som ska paras nästa gång är nu både Avelsgodkänd med godkänt resultat samt BPH-testad med underbart resultat. Hon har HD = A, ED = 0. Hon är även kammat hem ett norskt Cert och en hel del Excellent i Sverige och Norge.

Fina resultatet från Norge.

Denna goding kommer bli världens bästa mamma!

Nu måste jag jobba! Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.