Älskade underbara hundar.

Men hallå! Det var ju precis måndag och plötsligt var det också onsdag, idag är det fredag! Vad är det som hänt med denna veckan? Var har 4 dagar tagit vägen? Som ordspråket säger - Tiden går fort när man har roligt. Ja, jag har jobbat massor och åter massor denna veckan men jag har haft kul, måste jag ju haft när tiden bara sprungit iväg så här. Jag har alltid kul på mina jobb! Jag älskar mina jobb, alla 3 jobben. Tre jobb? tänker du som känner mig. Dig veterligen har jag väl bara 2 jobb? Nä, jag har faktiskt 3 jobb:
Uppfödning är väl inget jobb? Klart att det är ett jobb! Det är ett av de mest ansvarsfulla jobb man kan tänka sig tycker jag, likvärdigt med stadsministern :-) Jag har mina vuxna hundar att sköta om. De ska kammas, matas och roas både mentalt och fysiskt. Sen har jag 9 småttingar som ska skötas om. Nog för att mamma Heidieh sköter om dem på allra bästa sätt men det är dock jag som har ansvaret för att se till så att dem får tillräckligt med mat, klorna klippta, renbäddat i valplådan mm. Det är minsann mycket jobb och det är ett ansvarsfullt jobb. Jag tar mitt ansvar på allra största allvar. Kan ju knappt lämna hemmet för att ta en sväng till stan för lite inköp o dyl. Dem måste passas!

Fina mamma Heidieh.

Dem vuxna hundarna ja! Mina fina underbara bästa vuxna hundar. Dessa 5 som förgyller mina dagar, dessa 5 som ger mig så mycket kärlek och omtanke. Dessa 5 som är som bomull för mitt sinne.

Gamleman Bonzo. Denna gamla herre som inte längre orkar följa med på långa promenader eller hålla på med för ansträngande träning. Han är 12,5 år nu och då har man rätt till att bara vara. Han är blandras, Schäfer/labrador/Broder Collie. Denna gamleman som är så viktig i uppfostran av valparna som föds på denna kennel. Denna man som agerat polis i så många år på våra valpkurser och som kan allt som en hund kan tänkas kunna. Älskade gamling <3 Måtte du får vara med oss ett par år till och ha din goda hälsa i behåll.


Lightschaps Heidieh.
Denna underbara kvinna som är mamma till 3 helt underbara valpkullar, varav den sista är den som hon så otroligt bra tar hand om just nu. Denna fina hund som hatar allt vad utställning heter men som mer än gärna ställer upp på allt vad fysisk och mental aktivitet innebär. Denna hund som är näst intill träningsnarkoman, precis som sin underbara mamma Excerno Cocheta Does "Chia (tillfälligt boende hos en vän i Arlöv). Heidieh som är världens bästa mamma, träningskompis och familjemedlem. Hon har inte den allra modellvackraste utsidan men absolut världens vackraste insida <3 Även Heidieh agerar polis på våra hundkurser och sköter sitt arbete på allra bästa sätt.

Lightschaps Paeonia Bowl of Beaty "INDIA"
Denna goding som är dotter till Heidieh. Denna bruna tjej som gjort mig så stolt på så många utställningar. Denna tjej som är lika arbetsvillig som sin mormor och mamma. India är mamma till 1 valpkull och dem tog hon omhand på precis lika bra sätt som mamma och mormor. Min otroligt pålitliga arbetskompis som jag har bestämt mig för att en dag (har inte sagt när hihi) göra min premiär på lydnadsplanen med. Underbara goa vackra och bästa India <3

Lite tunnpälsad efter valpkullen.
Bidibianka Friggi "FRIGG"
Världens finaste svart/vita Schapendoes. Vänligare själ än Frigg får man nog leta efter. Hon skulle aldrig någonsin få för sig att vara elak mot någon, varken hund, djur eller människa. Fina Frigg som står på tur för att bli mamma till våren. Fina Frigg som är avelsbedömd med godkänt från Holland, BPH-bedömd med superfint resultat samt HD/ED-röntgad och ögonlyst. Mer underbar familjemedlem får man leta efter, vår lilla fågeljägare ;-)

En helt okänd Chihuahuavalp gick plötsligt fram och la sig hos Frigg när vi var på Arken Zoo. Helt ok tyckte Frigg.
Lightschaps Tulia Showwinner "KLINGA"
Denna lilla hund! Vår lilla underbara goa "minischappe" som precis håller lägsta måttet. Denna lilla goding som jag brukar säga att jag fått för mina synders skull :-) Denna lilla clown som ser till att det händer saker och ting i hemmet så inte huset står och somnar. Klinga som inte har några hämningar i kroppen för allt vad hon kan hitta på. Denna hund som inte varit så där jätteträningsglad men som igår plötsligt överraskade mig oerhört mycket. Var med på valpkurs och Trix och Mix och som hon jobbade! Vi tränade massa nya saker och hon bara satte det. Allt gick på noll tid och vilken arbetsglädje jag såg. Älskade lilla underbara yrhätta <3 Snäll och go och bara helt underbar. En av mina stora stoltheter.


Ja det är dem hundar som bor hemma hos mig. Jag har 2 hundar ute på foder, Fina Gandhi som bor i Gränna och som är tänkt att bli pappa till Friggs första valpkull.


Jag har också Freia som är halvsyster till Gandhi. Hon bor på foder i Arlöv/Svedala. En pigg liten tjej som liksom Klinga hittar på en uppsjö av hyss.


Ja och så har jag då vår gamla underbara fina tant Chia, som är mamma till Heidieh och mormor till India och Klinga samt farmor till Freia. Hon är för tillfället bosatt i Arlöv hos min goda vän där hon håller ordning på sina barnbarn Freia och Chianti.

Chia med sitt barnbarn (dotter till Heidieh) Chianti som också ska få bli mamma till våren.
 Ja, det var hela mitt fina underbara hundgäng. Som läget ser ut kommer gänget utökas med denna tjej men jag har ännu inte bestämt mig helt och hållet. Det är valpen Stella som jag tror kommer få stanna kvar på kenneln. Men som sagt, jag har inte bestämt mig ännu...

Ja, det var presentation av en del av mina 3 jobb. Igår jobbade jag på alla mina jobb under samma dag. Dagtid ägnade jag åt kenneln samtidigt som jag ägnade tiden åt mitt lärarjobb på Realgymnasiet. Jag bjöd nämligen hem mina kära elever för studier inom Avel och uppfödning. Det blev fika, valpmys, kloklippning och faktiskt även nappning då valparna inte verkade bli riktigt mätta igår. Jag tror dagen uppskattades av eleverna. Jag uppskattade i alla fall deras så duktiga handlag med valparna.
Det var såååå gott med getmjölk i flaska.

Kloklippning
När eleverna åkt hem körde jag till Bonizas Hundskola i Tygelsjö. Det var dags för mig att hålla  i Trix & Mix samt valpkurs. Det gick bra och vi hade 2 roliga 1,5 timmar med massor av hundträning. Med mig på kurserna var India och Klinga. India var inte alls på G igår och irrade mest omkring, bet i mina händer och bet i mina ben. Hon hade glömt huvudet hemma. Ganska omgående bytta jag hund och lät Klinga göra jobbet. Klinga har inte tidigare varit så där jätteintresserad av att jobba med mig under tiden som jag håller kurs men igår...wow!!! Jag blev chockad! Hon var så duktig och hon bjöd på ena beteendet efter det andra. Vi gjorde en massa saker jag aldrig presenterat för henne och hon bara fixade det efter ett par klick. Mer, mer, mer sa hennes blick hela tiden! Jag vill göra mer, matte! Så rolig hon var, älskade lilla yrhätta.

Vi gjorde en massa operant inlärning på Trix & Mix. Vad jag älskar så träning. Träning där hunden själv är aktiv i inlärningen och får själv bjuda på beteende som vi fångar och formar till ett färdigt resultat. Själklart jobbar vi med klicker! Världens bästa inlärningsredskap. Vi jobbade mycket med timing och jag berättade hur viktigt det här är för att hunden ska förstå vilket beteende vi vill att hunden ska fortsätta att erbjuda. Jag skulle då ta foto på när en av kurshundarna satte en tasse på pedalen till en hink. Jag tog 5 bilder och alla 5 ser exakt likadana ut!


Om min mobilkamera hade varit en klicker (tyvärr finns det fördröjning på kameran), hade då den här hunden lärt sig att beteendet jag vill ha är att den ska sätta tassen på pedalen och trycka till? Nä det hade den inte. Den hade lärt sig att titta på mattes hand och vänta på att hon skulle öppna den.

Jag gjorde samma försök med nästa hund och vad hade resultatet blivit där?

Nä det är tur jag inte använder min mobilkamera som klicker :-)

I onsdags jobbade vi med samma saker och här är en film på Chias dotter Inka (Divakullen). Snacka om att vara såååå lik sin mamma på alla sätt och vis. Vilken arbetsglädje hon bjuder på <3


India har blivit kär i en vacker herre på onsdagskursen. Det talar hon om såååå högljutt :-) Glöm inte att sätta på ljudet innan du startar filmen. När han finns i närheten glömmer hon allt vad träning heter. Kan det vara så att det är löp på G? :-)



Hon är för rolig :-)Vi glömde helt bort att prata om det vi skulle prata om :-)

Valparna är nu 2,5 vecka och hela mitt kök har förvandlats till en valplåda. Det är inte många småttingar som stannar kvar i bädden nu utan nu springer dem iväg på 4 vingliga ben för att jaga ifatt mammas spenar eller för att kissa på golvet. Det börjar också bli en och annan vakenstund med lite små försök till lek. Här kommer någon minuts färsk film.


Ja det var dagens rapport. Kanske blir det någon liten kortis i morgon, det får vi se vad förmiddagen räcker till för. Önskar dig en trevlig fredag. Glöm nu inte det så viktiga fredagsmyset! Kramiz





Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.