Kompisintresse.

Ingen bra natt det här inte. Jag lät valparna och Heidieh stanna kvar i köket igår kväll med förhoppning om en god natts sömn men där bedrog jag mig. Till min trygghet hade jag min nya fina IP Camera som övervakade fina familjen och visade minsta rörelse dem gjorde hela natten. Vakande jag och blev orolig kunde jag bara slå ett öga på mobilen så visste jag precis var varje valp var och vad Heidieh gjorde. Lugnt och tryggt och det skulle jag utan problem kunna sova med. Men John Blund ville inte hälsa på i Ljushem igår kväll. När klockan närmade sig sovdags var jag inte det minsta trött. Satt uppe en stund efter att D gått och lagt sig och kände till slut att sömnen började närma sig. Tog ut hundarna för sista rundan och kröp sen ner i sängen. Ögonlocken var styva som metall och det var totalt omöjligt att stänga dem. Låg och bläddrade lite på mobilen men där fanns inget intressant att läsa runt 1-tiden i natt. Till slut kom i alla fall sömnen. En gång vid 4-tiden fick jag springa ner då en valp var ute på liten turné och hann inte tillbaka till bädden och maten innan de andra syskonen ätit upp den. Jag hjälpte honom (jo, det var så klart Finn) till mamma och jag kunde åter krypa i säng och somna om. Men sömn vet jag inte om jag kan kalla det för jag har drömt massor hela natten. Jag har köpt garn så jag kunde sticka mössa, halsduk och vantar och jag hade världens huvudbry med vilken färg jag skulle välja och det var tvunget att hitta en speciell sorts garn. Jag har åkt någon märklig bil i hög hastighet där föraren samtidigt kunde springa bredvid. Ja, nu minns jag inte allt men det har varit massor av drömmar och därmed säkert orolig sömn. När Adam gått till skolbussen gick jag faktiskt åter och la mig och jag vaknade inte förrän 9.20 suck. Halva förmiddagen hade ju gått. Varför inte sova om natten istället?

IP Cameran ja! Köpte denna (inte exakt likadan men nästan) via Let´s Deal eller Groupon för vad jag tyckte var ett bra pris. Glad i hågen packade jag upp cameran och installerade enligt den väldigt fattiga bruksanvisningen. Hämtade hem appen och swish var den uppkopplad... enligt bruksanvisningen ja! Men se så där enkelt var det inte. Jag höll på en halv dag utan att komma någonstans alls. Jag gav upp och lät den ligga. Lite senare när valparna kommit tog jag åter tag i kameran men med samma resultat. Då fick jag kontakt med en vän som verkligen kan det här med IT. Han kom hit och så gott som en hel söndag höll han på utan att lyckas. Tog cameran med sig hem och där lyckades han minsann få igång eländet. Han lyckades t om få igång den trådlöst. I går kom han hit för att koppla in den här. Visste precis hur han skulle göra och vilka program han skulle använda. Var ju fort gjort... trodde vi. Efter ca 3 timmars intensivt arbete lyckades han till slut få igång kommunikationen men absolut inte trådlöst. Vadå Plug & Play??? Den här kameran behöver IT-expert för att koppla in den och man kan absolut inte använda sig av de program som bruksanvisningen rekommenderade.
Så nu har jag en nätverkssladd hängande över hela huset. Cameran fungerar om jag kopplar den direkt till routorn och det är skönt att ha den igång när jag inte är nära valparna så jag får stå ut med sladden. Hade varit skönt med trådlöst eftersom den är trådlös men man kan inte få allt för en "billig" peng :-)
Bild från cameran i ett helt mörkt kök.

Bild i lampljus.
Skulle önska att man då och då skulle kunna sända ut kameran via en länk som jag ger till dem jag vill ska ha möjlighet till att se valparna då och då (valpköparna) men det har jag ingen aning om ifall det skulle gå och jag vet inte heller om det skulle vara så bra :-)

Idag är valparna hela 13 dygn gamla och nu har dem kommit till slutet av den period som vi kallar för  Neontala Fasen. Nu går vi in i Övergångsfasen som varar till valparna är ca 4 veckor gamla.

Nu har alla valparna utom lille Hero öppnat sina ögon. Hero är minstingen i kullen och då är det ofta så att den valpen är några dagar senare än sina större syskon i just denna utvecklingsfasen så det är inget konstigt alls. Idag har dock även hans ögon börjat spricka upp. Trots att valparna nu öppnat sina ögon har dem väldigt dålig syn. Synen är inte helt utvecklad förrän de är upp mot 4 veckor gamla. Runt 5 veckor börjar dem känna igen sin mamma och sina syskon med hjälp av synen.

Öronen håller också på att öppnas. Det kan man se genom att den flik som hittills täckt hörselgången börjar försvinna. Man ser också att dem börjar reagera för höga ljud genom rörelser på öronlappen, dock har dem inte fullt utvecklad hörsel förren dem är runt 4-5 veckor gamla.

Vid denna åldern börjar deras sociala beteenden utvecklas. Dem börjar visa intresse för sina syskon, svansen börjar vifta och dem gör små lekförsök med varandra. Man börjar också höra små ljud som morr och ett och annat försök till något som ska lika skall kan förekomma i valplådan.


En liten film från i morse.

Lite småbus




Stella och Nike




Stella

Curry

Finaste mamma Heidieh med sina älskade småttingar.
 Dem här små äter som hästar. Ökar i vikt otroligt mycket och stackars Heidieh liknar snart en nakenhund :-( Har redan fått en stooor kal fläck på ryggen och hon är i stort behov av en riktig genomkamning men jag vågar minsann inte kamma henne. Då tror jag att all päls trillar av henne. Hon äter massor av nyttig mat (Royal Canin Medium Starter  + Vom & Hundemat Puppy) flera gånger om dagen och hon äter rejäla portioner så hon bör inte lida någon näringsbrist. Funderar på att tillsätta D och E vitamin samt ge henne en B-vitaminspruta men jag vet inte om jag vågar i o m att hon diar. Någon som har erfarenhet av detta???

Nej, tusan vad tiden går! Skulle vilja skriva massor om skillnaden mellan uppfostran och inlärning hos hund. Det är otroligt stor skillnad. Ceasar Milan och Barbro Börjesson m fl sysslar med uppfostran för att får fram de beteende dem önskar, vi på Bonizas Hundskola sysslar med inlärning för att få fram samma beteende! Mer om det tar vi en annan dag. Nu måste jag jobba massor innan jag ska in i duschen för att göra mig vacker inför kvällens föreläsning av Per Jensen. På återhörande. Kramiz.




Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.