Sömntutan och skomakarens barn...

Godmorgon, eller kanske ska jag säga God middag för det blev nästan middag idag innan jag steg upp. Stoppade proppar i öronen igår kväll när jag la mig och som jag har sovit!!! Varit uppe hos valparna en gång och sen sov jag till kl 10. Nu är det eftermiddag och jag sitter här och hänger vid datorn. Har massor att jobba med men jag är såååå trött!

Det här skrev jag igår vid middagstid men jag orkade inte skriva vidare, jag var så fruktansvärt trött. Satt mest och hängde fram till att det blev dags för att ge mig iväg för att hålla 2 kurser i Tygelsjö. Jag fasade för hur jag skulle fixa detta och eftersom det var uppstart var det första intryck jag gjorde väldigt viktigt. Jag gjorde nog bra intryck men ni har väl hört det där uttrycket om att "Skomakarens barn bär de sämsta skorna"? Så var det igår. Kan nog säga att lilla söta Klinga lever på sin söthet igår och idag :-(

Först när jag precis steg in genom dörren till vår fina kurslokal i Tygelsjö kände jag hur en ny Urinvägsinfektion flög på mig. Där hade vi anledningen till dagens enorma trötthet, suck. Jag hatar UVI och nu är jag så trött på det, har ju denna åkomma titt som tätt. Det gör ont, man kan inte tänka för det finns bara toa i huvudet och man är konstant kissnödig. Jäkla skit!!! Men detta var ju inte det värsta.
Jag tog med mig Klinga, Frigg och India för att D skulle kunna städa hemmet i lugn och ro. Vi har inrett en stor box för våra egna medföljande hundar och jag satte in dem i boxen när jag kom dit. Tyvärr hann jag inte med någon rastrunda då det som vanligt var strul på motorvägen, trots att jag åkte i så god tid men dem hade varit ute innan jag stoppade dem i bilen så det gick då ingen nöd på dem.

Första kursen gick bra. Mina hundar var så duktiga. Dem var där inne utan att säga ett enda ljud. Låg och myste på dynor och filtar som är där och väntade på att jag ska komma och hämta någon av dem för lite arbete. Som sagt, inga bekymmer alls med mina så duktiga hundar. Första kursen var den underbara Trix & Mix med vuxna hundar. Ett duktigt gäng som arbetade intensivt med belöningsutveckling och enkla klickeruppgifter. Lektionen bestod av att hitta den/dem belöningar som hunden gillade bäst vid lektion samt att lära hunden vad klickljudet betyder och att bjuda beteende. Det blev lite jobb, mycket teori och mycket samkväm. Jag kände mig väldigt nöjd när kursen var avklarad, trots min eländiga UVI.

Tygelsjö gård.

När första kursens deltagare gick ut genom ytterdörren kom nästa gäng in. Det var dags för valpkurs. Ett par minuter innan kursen började ville en av deltagarna se mina hundar och jag tog henne med bort till boxen där dem var. Första jag ser är 2 bajshögar! Jag känner mina hundar väl och med hjälp av utseende och doft på högen visste jag att det var Klinga och Frigg som var skyldiga. Skämdes jag???? Åhhh nä, inte alls suck. Gick in och plockade upp och försökte glömma denna incidenten. Detta behövde ju jag denna kväll. Grrrr... Inte kunde dem vara så nödiga för dem hade inte ätit mat utan att bli rastade efter... Dem trodde helt enkelt att dem var utomhus och trots deras lugn var dem nog lite stressade. Det var första gången dem var med så här och var åtskilda från mig.

Efter en liten stund hämtade jag in Klinga till valpleken. Denna hund! Här blev det sjukt pinsamt! Det första hon gör är att gå bort sätt sätta sig för att kissa på min utlagda filt. Jag tog bort henne direkt och jag skämdes och förklarade att hon är på väg till löp och markerar över allt... Hmmm... Alla deltagare satt ner runt mig så INGEN missade hennes tilltag. Ca 2 min senare gick hon en bit bort och kissade färdigt mitt på golvet. Åhhhhh, pinsamt, pinsamt... gick och hämtade papper för att torka upp pölen. Vi jobbade vidare och nästa tilltag kommer... Hon sätter sig mitt på golvet och lägger en korv! Nä, det här var inte sant! Det här finns inte! Jag bara drömmer... Vad skulle jag nu komma med för förklaring??? Ingen aning. Jag sa inte så mycket utan hämtade bara bajspåse och slängde ut hunden utanför dörren. Hoppas ingen såg röken som kom ur mina öron. Sen fick hon gå in i boxen till dem andra och där stannade dem alla 3 resten av kvällen! Ja, visst är det så att Skomakarens barn har dem sämsta skorna???

En liten film från onsdagens valplkursstart där vi har Lekutveckling.


Ja, det var ingen rolig start med mina egna hundar inte men så kan det gå när inte haspen är på :-)

Idag är valparna hela 9 dygn gamla. Inte många dagar kvar tills dem börjar öppna sina ögon. Då händer det saker! Då börjar dem bli hundar på något sätt.

Dagens vikter (ökning fr dygn 7 till dygn 9): 
  • Gul Stjärna: 664 g, ökat 83 g och totalt 358 g
  • Ammo: 780 g, ökat 122 g och totalt 462 g
  • Curry: 871 g, ökat 135 g och totalt 533 g
  • Stella: 721 g, ökat 88 g och totalt 429 g
  • Hero: 513 g, ökat 57 g och totalt 299 g
  • Gul: 737 g, ökat 92 g och totalt 447 g
  • Carro: 692 g, ökat 111 g och totalt 389 g
  • Finn: 975 g, ökat 144 g och totalt 601 g
  • Nike: 628 g, ökat 76 g och totalt 343 g

Det är då ingen matbrist hos mamma Heidieh inte. Valparna äter med god aptit och sen sover dem lugnt någon timme för att åter kalla mamma till sig med höga skrik. Det går inte att missa deras hunger.

I natt kunde jag inte sova pga UVI så då tillbringade jag en liten stund hos valparna. Det ger mig så stort lugn att sitta där och bara vara med dem små och Heidieh.


Det är så mysigt.En stund senare tittade jag till dem igen och då var som vanligt store Finn på rymmen. Det kvittar hur vi valpsäkrar valplådan för han tar sig ut oavsett.

Nu väntar en stund med lite jobb och sen ska jag förbereda för den stora morgondagen då vi ska fira mina föräldrars födelsedag med div. överraskningar. Blir en häktisk men så trevlig helg. På söndag kommer valpköpare och det blir också en mysig stund.

Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.