Timjan!

Sitter och dricker mitt lördagsmorgonkaffe tillsammans med "Ring så spelar vi" på radion. Idag fick jag lära mig något nytt och nyttigt. Från och med idag ska jag använda färsk Timjan i allt jag tillagar, Timjan innehåller nämligen minst dubbelt så mycket järn som i Spenat. Så du som har järnbrist då och då, istället för att käka järntabletter ska du kanske ha en kruka Timjan stående på köksbänken och ta ett blad då och då.
Jag fick också höra att våren är på väg för nu har hönorna börjat värpa ägg igen. Dessa ord är väldigt välkomna så här i min vintertrötthet. Jag är trött på regn och rusk, trött på att det är så lerigt på åkern där vi tar ut hundarna på våra kissrundor. Trött på att det är mörkt när jag kör iväg mot jobb och mörkt när jag kommer hem från jobb (när jag kommer hem i normala tider). Nu vill jag känna värme när solen lyser i mitt ansikte, promera på torr och grön mark, kunna tillbringa timmar utomhus utan att frysa rumpan av mig. Med andra ord, jag vill ha vår och sommar NUUU! Men jag får väl vara lite realistisk och inse att vi bara befinner oss i Februari månad och att det är låååång tid innan våren är här på riktig.

Men för att känna lite vårkänsla kostade jag på mig en bukett tulpaner igår när jag var och handlade. Denna bukett pryder nu mitt köksbord och jag får en varm känsla varje gång jag tittar ditåt. Ibland är det det lilla som gör det...

Bilder lånade från den branddrabbade familjens FB!


Idag är det en vecka sedan jag och Daniel vaknade på natten av våra hundars hysteriska skall och gjorde den mest fasansfulla upptäckten vi varit med om. Idag är det 1 vecka sedan våra grannars hus brann ner till grunden. Klockan 3.33 inatt kommer mina tankar gå till familjen.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/villabrand-i-eslov

Idag flyttar familjen tillbaka till tomten in i en 100 kvm stor flyttbar villa.
Ett bra alternativ i vänta på att dem får sitt nya drömhus uppbyggt.

http://www.skanskan.se/article/20150206/ESLOV/150209660/1005/-/efter-branden---blir-grannar--med-ruinerna-

Dem blev intervjuade av Skånska Dagbladet där dem gjorde fokus på att söka efter sina 2 älskade försvunna katter. I morse när jag vaknade läste jag följande på Anders FB...

Dagen började dåligt men sedan hjälpte jag till att få klart allt med nöd villan och sedan kom Denice Isaksson och Patrik Isaksson för att hjälpa till. dock ringde det och jag gick ut för att prata . när det plötsligt lätt ett ljud jag känner igen. jag faller ihop på alla 4 och tösen kommer i mot mig men stannar dock. jag går mot dörren i brand ruinen och tösen följer glatt med, helt oviss om att hennes hem består av aska. jag får tag på henne och kramar hårt -hon är helt lugn. efter ett tag i villan är hon nästan sig själv igen dock 1 kg lättare. Efter ett tag kom Tilda som gjord samma sak .finns inte ord för denna kväll.
Så snälla Bullen kom hem så är nästan hela familjen räddad ( fiskarna finns det ingen räddning för. tänker på er
 — kände sig förhoppningsfull i/påljushem 5.

Jag blev så varm och lycklig över denna läsning. En av katterna har åter hittat hem <3 Nu är det "bara" fina Bullen som också ska komma tillbaka till sin familj. Finns det någon i min vänkrets som sett denna fina katt? Katten bör befinna sig runt Eslöv, Stehag med omnejd.

Idag ska de flesta av dem saker vi hjälpt till med att samla in flytta in till familjen. Det känns skönt att kunnat agera uppsamlingsplats och ge den lilla hjälp vi kunde ge. Jag är så glad att så många i min vänkrets hjälpt till med denna nystart för familjen. Tusen tack alla!

Ikväll anländer ännu mer bohag mm till våra återinflyttade grannar. Det är min kära vän Angela som gjort en stor insamling i Dalsland. Angela har tidigare bott i grannarnas hus och ville hjälpa till. Jag och Angela har inte träffats på ett bra tag, ska bli härligt att återses. Angela är inte bara vän och fd granne, hon är också matte till LS Akleja "Oskar". Även han får följa med för att hälsa på i sitt uppfödarehem.
Vackra Oskar.
Då var löptiden över för India och med stor ledsamhet kan jag nog till 99% säga att det blev inga valpar tillverkade. Då dem varit mycket på egen hand kan jag naturligtvis inte säga till 100% men jag tror faktiskt inte att han lyckades få till det en enda gång under India´s 14 höglöpardagar. Jag är totalt oförstående, fattar ingenting. Så jag tror inte på valpar men jag kommer ändå göra ett UL när det gått ca 3 veckor för att vara helt säker.


Nu väntar vi på Friggs löp. Jag håller på att leta annan hane då jag inte vågar riskera ännu ett misslyckande. Vem jag har i åtankarna tänker jag inte avslöja här :-) Det kommer när vi gjort parningen, tror jag pga de omständigheter som brukar råda runt mina parningar (folk som inte kan hålla reda på sitt eget utan måste hålla mer redan på andra).

Nu väntar städning! Önskar dig en trevlig lördag! Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.