Kaffemorgon och grooming.

Godmorgon kära läsare!
Då var det lördag. Blev lite förvånad när jag, efter att ha varit vaken ett tag, kom på att det är lördag och inte söndag som jag först trott. Jag har ju varit ledig igår så för mig var det lördag igår och söndag idag, överraskningen var väldigt positiv.

Denna morgon är en kaffemorgon. Willy´s säljer ut sina Tassimokaffe så Daniel köpte igår hem en massa olika sorter. Dessa måste jag bara testa under min frukoststund.
Första jag testar. Den var mycket god. Fyllig och lite "varm" smak. Den lägger jag till mina kaffefavoriter. Kaffe är livets dryck på morgonen.

Ja, igår var jag ledig hela dagen. Så otroligt skönt det var. Har inte varit ledig en enda dag på 3 veckor så denna lediga dag var välbehövlig. Vad tror du då jag gjorde denna lediga dag? Antar att första gissning blir STÄDNING och den gissningen var helt rätt. Mina föräldrar kom hit så vi hade storstädning för fulla muggar. Jag dammade alla ytor, skåp mm medan min kära mamma dammsög och tvättade golv och kära pappa putsade alla fönster. När jag dammat klart fick 4 av mina kära Schappar sig en välbehövlig kamning och kloklippning. Jag fick frågan på FB om vad jag använder för verktyg eftersom jag hann ta 4 schappar som inte blivit kammade på ca 1 1/2 månad under 2 timmar. Med rätt verktyg är en schappepäls en dröm.

Pudelkam
Denna kam är den jag använder allra mest. Den använder jag på hela hunden.

Tovutredare med långa böjda knivar!
När pudelkammen stöter på en tova reder jag ut den med hjälp av en tovutredare. är ska man vara lite försiktig så man inte "kammar" tovan utan man ser till att man sticker in knivarna i botten på tovan och sen lirkar/skär man sig ut genom tovan. Görs 2-3 gånger. Denna använder man inte för att kamma hunden utan enbart för att skära sönder en tova så den blir kamningsbar. Många uppfödare säger att denna förstör pälsen men jag delar inte detta tycke. Klar den förstör pälsen om man kammar hunden med den men man använder tovutredaren ENBART FÖR ATT SKÄRA SÖNDER TOVAN!
Fintandad kam med rullande piggar.
När tovan är sönderskuren kammar jag bort den med hjälp av en fintandad kam med rullande piggar. Denna kam använder jag också i huvudet på hunden.

Underullskam med rullande piggar som går inåt vid tryck.
När hela pälsen är noggrant kammad och helt tovfri avslutar jag med en sådan här "räfsa". Den tar bort all lös underull och har jag avslutat groomingen med denna behöver jag inte kamma hunden igen på minst 1 månad om jag inte vill göra det för att jag ska ha en välkammad schappe. Jag kammar aldrig mina hundar oftare än ca 1 gång/månad!

Ja, det är dessa verktyg jag använder. Har aldrig något balsamspray o dyl utan bara dessa verktyg ovan. Har du dessa hemma klarar du en schappepäls galant.

Min vackra "gammelmor" Chia <3
Precis när jag var klar med India igår upptäckte jag den! En liten röd elak sak som hade ätit sig fast i ett av hennes ögonbryn.
Det äckligaste bland det äckligaste. Fästingtiden har börjat!!! På måndag blir det ett telefonsamtal till min kära veterinär för att få recept på bästa fästingmedlet BRAVECTO.
https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20130105000057
En tuggtablett som varar i 4--12 veckor.
Kontakta din veterinär och få ett recept utskrivet. Till detta är det också dags för den årliga vaccineringen mot Borrelia. Kostar en hel del pengar det här men det kan kosta liv om hunden får sjukdomen.

Den dräktiga India!
Idag är vi på dygn 41 av ca 63 dygn.
  • Mage: 76 cm
  • Midja: 72 cm
Gott att klia ryggen på morgonpromenaden.

India dygn 40. Så stor mage att hon inte ser ut till att ha några ben :-)

Bred om ryggen.
India mår superbra. Pigg och glad och äter som en häst. Bådar gott tycker jag.

Här kan du se vad som händer i magen från dygn 20 och framåt.

Idag bildas klorna!
Nu får det räcka med kaffetest och bloggande. Nu väntar städning på ovanvåningen. See you later!



Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.