50 valpar?

Ja, jag tror minsann att Frigg och Casper kommer föda fram 50 valpar när det är dags i början av augusti. Du milde vad det paras, är nog uppe i 8 gånger under lika många dagar. De tog 1 dags uppehåll men körde på med 2 gånger dagen efter :-)
Det blev sen frukost denna morgon.
Det blev sen middag i går.
Morgonstund har guld i mun
Äkta kärlek
Ja det var några av alla gångerna. Jag var på en föreläsning som handlade om berikning mm. Där fick jag höra att valpar som kommer till världen genom tvångsparning ofta blir "dåliga". Tiken har otrolig kapacitet för att känna av om hennes och hanens gener fungerar bra tillsammans Vill inte tiken är det förmodligen så att dem inte passar ihop. Jag fick också höra att man som valpköpare ska ha möjlighet till att se bilder och/eller film på parningen så man ser att den skett på naturlig väg. Jag har alltid dokumenterat våra parningar och denna gången blir parningarna väldigt väl dokumenterade :-) Du som köper valp från oss ska veta att den valpen kommit till på helt naturlig väg genom helt naturliga parningar med hundarnas egen fri vilja.

Jag har också fått höra att man inte ska låta hundarna para sig 2 dagar i streck för då håller inte spermierna kvalitén. Ähhh sånt tror inte jag på. Vill hundarna para sig så får dem göra det, om det så blir 5 gånger/dag. Vad har jag för rätt att gå in och styra över saker jag inte begriper mig på? Jag tror nog hundarna har 100 gånger bättre koll på detta än jag. Undrar om det är samma med oss människor... Ska vi skaffa barn får det inte bli varje dag, max varannan eller helst var tredje dag :-) Får nog starta lite forskning här :-) även om det är kört för min egen del med fler bebisar.

Jag har också ofta fått höra att om tiken och hanen parar sig på dygn 10 i höglöpet och sen på t ex dygn 14 så kommer det skilja 4 dagar mellan valparna i ålder. Fel, fel, fel! Om tiken parar sig på dygn 10 och 18 eller vad det nu må vara så kommer alla valparna vara exakt lika gamla. Äggen som är befruktade ligger och väntar in varandra så celldelningen på alla befruktade ägg, oavsett när de blev befruktade, startar samtidigt = alla valparna är exakt lika gamla i magen.


Nej, fram för naturliga parningar där hundarna får sköta det hela själv!!! Så är det och kommer förbli i alla fall på min kennel, Lightschaps kennel. Om man måste gå in och hålla tiken, sätta på munkorg mm tycker jag inte att den parningen ska bli av. Då är det ju något som inte stämmer... Ja så är MIN tanke.

I veckan fick jag läsa underbara ord från en av våra valpköpare. Jag känner mig så stolt, glad och lycklig.
Du har fått beröm som uppfödare Smiley smile Sot som är en studsboll i många sammanhang är alltid så lugn och fin på tåg och går bara och lägger sig oavsett vilka andra hundar som är där. Det var en kvinna där som själv var uppfödare av portugisisk vattenhund som tyckte att hon var helt fantastisk och sa att det var tydlig att hon hade en bra grundtrygghet, att du hade gjort ett bra jobb och att hon var en mycket god representant för rasen som hon varit intresserad av sedan tidigare. Väldigt roligt att höra
Ett kvitto på rätt tanke ang hunduppfödning.

LS Stella, 8 mån.
Fick meddelande från en orolig valpköpare häromdagen. Hon har en syster till min Stella och hon funderade på om tiken var sjuk. Hon vill inte äta, sover väldigt mycket och tar till rymmen då och då :-) Jag lugnade henne med att hon är inne i sin första könsmognadsperiod - fyskiska könsmognaden. Jag ser samma beteende på Stella. Matvraket som numera ratar allt vad mat heter. Den så följsamma Stella som nu tappat hörseln. Den så träningsglada Stella som numera tycker att träning och krav är detsamma som pest och pina. Den levnadsglada Stella som numera hellre tillbringar dagarna i sömn. Den så trygga Stella som numera tycker allt är farligt. Ja, så är livet när man är på väg mot sitt första löp, på väg mot vuxenvärlden.
Du som har en hund i 7-9 månaders ålder, oroa dig inte om din unghund plötsligt blir förändrad. Det hör till åldern. Det går över när hon fått igång sitt första löp. Ta det med ro och hjälp din unghund genom denna så jobbiga tiden genom att ge henne/honom trygghet och stor förståelse.

Har du en Schapendoes händer det ännu en ganska jobbig grej i denna perioden. Pälsen! Den börjar nu tova sig och behöver omvård lite oftare än annars. Stella får nu mycket tover nere på sidorna och det är inga små tovor som bildas över en natt. Detta varar fram till att hunden är ca 1,5 år. Då har all valppäls försvunnit och ersatts av vuxenpäls = lättskött päls.
Underbart vacker vuxenpäls - Stellas mormor Chia.
Nu är frukosten avklarad. Nu ska datorn stängas och jag ska ta tag i städning. På återhörande.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.