En uppfödares jobb

Tänk vad mycket pengar en uppfödare tjänar. Ja, dessa ord får jag höra titt som tätt. Ni måste vara stenrika med tanke på hur många valpkullar ni fött upp. Det är ju tiken som gör jobbet under alla 8 veckorna. Det är hon som parar sig, vi tittar bara på. Det är hon som bär valparna, inget vi märker något av. Det är hon som föder valparna och det klarar ju tiken själv, hon är ju hund! Det är tiken som uppfostrar valparna genom att bita dem i örat, dra dem i nackskinnet, trycka ner dem på marken om de inte lyssnar på henne mm mm, jag kan göra listan över hur tiken uppfostrar sina valpar hur lång som helst. De bara bor hos oss och det är ju inget jobb alls, som sagt så är det tiken som gör allt som har med valparna att göra.

Lightschaps Elza med sin STAR-kull.
Är det verkligen så livet ser ut för en seriös uppfödare? Tror du förstår att det inte är så. Är du seriös kostar uppfödning massor av pengar både innan och under tiden som valparna bor hos dig. Vad har man då för kostnader innan valparna kommer till världen?

Höftled och armbågsröntgen ska göras hos veterinär innan parning (enligt mig). Veterinären tar sina pengar, SKK tar sina pengar för avläsning och registrering. Detta görs bara 1 gång i tikens liv. Kostnad runt 2500 kr.
HD-röntgen (bild lånad från nätet)
Röntgenbild från nätet
A och B är normala höfter och enbart de höfter vi ska avla på.
Ögonlysning ska göras och det görs hos speciellt utbildade veterinärer. Detta görs inför varje parning och får vara högst 1 år gammal till parning. Kostar runt 700 kr/gång.
Bild lånad från nätet.
Man kan också om man vill göra ett gentest för att se om tiken är bärare av genen PRA vilket kan orsaka blindhet vid tidig ålder. Detta test görs en gång i hundens liv. Ännu registreras det inte på SKK men det är på gång. Kostnad runt 900 kr om jag minns rätt. Detta gör man via ett blodprov eller genom att svabba munsaliv. Jag gör alltid blodprov hos min veterinär.

När detta är gjort ska man leta upp en lämplig hane, skicka förfrågan och förhoppningsvis får man ett ja. Tiken kommer i höglöp och vanligast är att tikägaren åker till hanen. Bor hanen långt iväg får man bo över på vandrarhem/hotell ett par nätter, beroende på hur många parningar man vill göra. Detta gör också att man måste ta ledigt från jobb.  Jag har dock haft turen att få låna hem hanen till oss ett par gånger och han har då stannat här tills tik och hane är klara med varandra. Smidigt då jag får en bra chans att lära känna den hane som ska bli pappa till min tiks valpar.
Här tillkommer ytterligare kostnader. En språngavgift till hanhundsägaren om ca 1500 kr (olika hos olika hanar) och därefter en kostnad till handhundsägaren för varje levande valp vid viss ålder. Normalt brukar det ligga på ca 1200-1300 kr/valp.

Sen kommer dräktighetstiden dvs 63 dygn från första parningsdag räknat.
  • Ca 10 dagar efter första parning gör jag en Herpesvaccination om ca 500 kr/spruta. Samma görs inom 14 dagar till beräknad valpning.
  • Vid ca 30 dygn gör jag ett ultraljud med en kostnad om ca 700 kr för att få dräktigheten bekräftad.
  • När det återstår ca 3 veckor till valpning är det dags att förändra tikens kost. Hon ska ha specialfoder och här blir det en bra ökning i matkostnad. 
  • När valpningen närmar sig måste man köpa vissa valpningstillbehör som underlägg till bädden mm. Räknar med en kostnad om ca 1000 kr/valpning.
  • Går allt som det ska tillkommer det sen inte så mycket kostnader förrän valparna börjar äta sin egen mat men om man måste ta kejsarsnitt får man räkna en summa i egenavgift om ca 6000-8000 kr i veterinärkostnad, ev mediciner mm.
Valparna föds och här tillkommer en kostnad:
  • Registreringsavgift hos SKK till kostnad om ca 500 kr/valp.
  • Veterinärbesiktning, chipmärkning, vaccinering om ca 500 kr/valp vid 8 veckors ålder. 
  • Valpfoder i massor, beroende på hur stor valpkullen är.
  • Valptest av testare via SKK, ca 500 kr (om jag minns rätt).
Jo visst blir det lite pengar över på vad varje valp kostar men om jag då ska räkna in arbetstiden så blir det då inte en krona över. Den första veckan är det vaka dygnet om, natt som dag och de timmar jag sover om natten är lätträknade. Kanske måste jag eller Daniel ta ledigt från jobb. Man går som i dvala hela första veckan. Sen flyttar valparna ner i köket och jag får sova så gott som hela nätter och tiken klarar själv av sina valpar nattetid. Här blir det lättare jobb för mig som uppfödare men jag får hela tiden ha koll så att tiken äter som hon ska, dricker som hon ska, sköter om sina valpar som hon ska mm men jag behöver inte längre hålla dygnetomvaka. Dock är jag som jag är och jag vägrar lämna tik och valpar ensamma hemma så när jag jobbar måste jag "anställa" valpvakt och då ställer mina kära föräldrar upp. Vad skulle det kosta om jag skulle betala lön till dem?

När valparna är ca 3 veckor börjar de röra sig runt i köket och göra sina behov på egen hand. Du anar inte hur många pappersrullar jag förbrukar på en dag :-) Jag måste inskaffa kisskydd som jag byter en gång i kvarten typ vilket ger en kostnad på ca 500 kr/valpkull. Alla skor som går hädan och måste köpas nya :-) alla leksaker som kommer och går... ja, du ser... en kull valpar på 4-8 veckor är då inte gratis och de sköter sig definitivt inte själv. I alla fall inte mina kullar... Jag har nog för stort kontrollbehov.
Jag med nyfödd valp för ett par år sedan

Ja, om det nu kostar så mycket i både tid och pengar, varför är jag då uppfödare? Tänk så mycket det ger tillbaka! Så mycket kärlek man får från sina hundar och alla de goa valparna. Så mycket tacksamhet man får från sina underbara valpköpare. Så mycket härliga nya människor man lär känna  under tiden man väntar på valparna och under tiden de bor hos mig (blivande valpköpare). Så mycket respons i bilder och berättelser jag får från valpköparna via vår helt underbara FB-grupp. Så mycket jag får möjligheten att hjälpa de här valparköparna med allt som de kan behöva hjälp med i början. Det ger så mycket så att jag inte kan räkna upp allt.

Ja, jag får in en del pengar på valparna, en del går bort i omkostnader som enligt mig är helt nödvändiga om man ska vara en seriös uppfödare. En del går bort i form av tid och jo visst, vid en lagom kull blir det en och annan krona över som familjen och hundarna kan göra något speciellt för. Men rik... nä det lär jag aldrig bli. Eller nu ljög jag... Jag är ju rik! Jag är rik på kärlek!!!

Vad kan vara mer underbart än livet som uppfödare trots alla nätter som denna natt som varit. En natt utan någon sömn pga hungriga och missnöjda valpar, hur mycket mamma Frigg än diade dem. En söndag där halva dagen gick bort pga lång sovmorgon. Absolut inget kan vara mer underbart. Jag älskar mitt liv som uppfödare och kommer vara uppfödare så länge jag orkar och kan <3

Detta var bara lite tankar som dök upp i mitt huvud denna söndagsförmiddag då jag startade datorn för att göra ett ordentligt blogginlägg. När jag bloggar via mobilen kan jag inte lägga in film så här kommer en film från inatt när jag låg vaken och lyssnade på valpljuden.

Valparna 9 dygn gamla.

Tik Svart: 526 g (total ökning 191 g)
Hane grön: 543 g (total ökning 169 g)
Tik Ljusblå: 523 g (total ökning 165 g)
Hane Lila: 509 g (total ökning 187 g)
Tik gul: 478 g (total ökning 187 g)
Hane Rosa: 537 g (total ökning 198 g)
Tik Vit: 546 g (total ökning 166 g)
Tik Mörkblå: 473 g (total ökning 126 g)

Jag har idag jämfört vikterna med några av våra tidigare kullar. Båda Indias kullar hade ökat dubbelt så mycket vid det här dygnet medan några andra tikars valpar låg på samma ökning som Friggs kull. Bara att konstatera att India måste ha grädde i juvert medan normala tikar har mjölk :-)

Innan jag avslutar måste jag gå tillbaka till den tråden jag började på när jag började skriva inlägget. Har beskrivit en uppfödares dag och kostnad men glömde fortsätta beskrivningen av en viktig detalj.

Hör ofta när jag håller mina valpkurser att uppfödare till de små valparna har talat om för valpköparen att denna måste uppfostra valpen som tiken gör. Jag ställer då alltid motfrågan -Hur gör tiken? Får till svar att hon är väldigt hård mot valparna (för det måste man vara till den och den rasen). Hon biter dem i örat, trycker ner valpen, hugger om den inte lyssnar osv osv osv. Jag ställer då nästa motfråga. Om valpen inte lyder och tiken ska bita den i örat, hur lyckas hon hitta just rätt öra att bita i? Varför ska hon säga till valpen på skarpen, i vilket läge? När tycker tiken att valpen gör fel? Gör valpen någonsin fel i hundens värld? Jag tror faktiskt att tiken aldrig tycker att valpen gör fel. Den enda gång jag har upplevt att en tik säger till en valp på skarpen är när tiken vill få den till att sluta att dia. Då kan det låta ganska hårt men aldrig någonsin har tiken bitit tag, tryckte ner o dyl. Hon ryter till och hjälper inte det ryter hon på skarpen en gång och valpen förstår. Jag anser inte att en tik, eller flockens övriga medlemmar för den delen, uppfostrar en valp. Dem lär valpen hur hundspråket fungerar på samma sätt som vi visar vår bebis att det som lyser kallas för Lampa. I min tanke gör aldrig valpen fel men i min värld gör den fel. Men gör den fel? Nä, en valp gör vad valpar gör och vad valpen tror den får göra. Det är mitt ansvar som människa att hänvisa valpen dit jag vill ha den på samma sätt som den vuxna hundflocken gör. Glöm alla tankar på att valpar och hundar gör fel. Gör dem inte som vi vill att dem ska göra har vi helt enkelt misslyckats i vår utlärning till valpen/hunden. Det är vi som gör fel, inte valpen.

Hos oss föds valparna in i en hundflock o 7 stycken vuxna underbara hundar. Dessa hundar vägleder valparna in i hundspråket på ett naturligt, lugnt och fint sätt, helt utan uppfostran.

Så nog med predikan för idag. Nu ska dammsugaren åka fram. Önskar dig en trevlig söndag.




Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.