Inte långt kvar!

Ja, det är ca 15-20 dagar kvar tills India och Gandhi´s valpar får se dagens ljus. När jag tänker på detta får jag nästan panik. Det är ju ingen tid alls!!! Du milde tid. Var har tiden tagit vägen? Hjälp, jag hinner inte med!!!

Jag vet att ni saknat min dräktighetsrapport men mina dagar har varit fulla av jobb från tidig morgon till sen kväll, på skolan. Det har varit föräldramöte och jag vet inte allt. Igår hade jag dock en "hemmajobbdag" då det inte gick att ta sig till Malmö. Jag körde hemifrån väldigt i tid då sonen fått för sig att han ska vara på skolan innan f_n hoppat i skorna. Redan kl 7.10 var vi på väg och färden gick inte fort. Lämnade honom på skolan och gav mig av mot Malmö. Från det att jag kom ut på motorvägen vid Gårdstånga tog det mig en timme exakt att komma fram till Lund vid Statoilmacken. Vi rullade sakteligen fram i 20 km och köerna var oändliga. I Lund bestämde jag mig för att ge upp och vända bilen hemåt igen. Snön vräkte ner och det var glashalt på vägen. Till det hade jag extrem huvudvärk och all denna koncentration som bilresan krävde gjorde inte huvudvärken bättre. Så jag vände hem till hundarna och jobb hemifrån (när jag vilat en stund). Även idag är jag hemma då huvudvärken inte vill ge med sig. Antar att det är en svit från måndag-onsdagens otroliga stress på jobbet. Jag brukar få huvudvärk om jag stressar för mycket. Det är bara att bita i det sura äpplet. Jag älskar stress men mitt huvud gör det inte.

DRÄKTIGHETSRAPPORT, dygn 43.
  • mage: 75 cm, ökat 9 cm
  • midja: 75 cm, ökat 16 cm

Jag jämförde måtten med hennes förra dräktighet vid samma dygn och hon är lika stor om magen men 5 cm större om midjan nu. Ett tecken på att det är fler valpar än 8 som hon fick då eller att valparna är större? Spännande, spännande :-)

India i skrivande stund. Trogen bisittare vid matbordet :-)
Hon mår toppen. Pigg och glad utomhus, tigger som en tok och äter som en häst. Ute är det ett ständigt letande efter den perfekta lyan att föda sina valpar i.

I helgen ska jag förbereda hennes valplåda. Fick ett superbra förslag från en uppfödargrupp på FB.
Vi brukar ha en biabädd fylld med filtar mm under valpningen. Vi har bytt sovrum så den perfekta hörnan vi tidigare haft för valpbädden finns inte längre, utan nu är vi tvungna att bygga en valplåda. Nackdelen med en sådan låda är att valparna ofta hänger kvar i en spene när tiken ska lämna lådan och far då rakt in i en hård träkant där den släpper spenen. De gånger jag använt mig av en sådan låda har jag försökt att göra framkanten mjukare med hjälp av kuddar o dyl vilket brukar vara ganska bökigt. Det är också jobbigt med hårda kanter under själva valpningen. Det här förslaget måste ju vara toppen så här ska det köpas in en uppblåsbar pool. Enda negativa jag kan se med en sådan är att valparna kanske kan kvävas om de hamnar intill kanten men det får jag försöka lösa med hjälp av ett lakan, filt o dyl. Detta alternativ måste vara bättre än en hård trälåda. Dock kan jag bara använda den i ca 2 veckor men det är ok, för vid den tidpunkten brukar valparna flytta ner i vårt kök. Då är det lätt att bara ta ut luften och lägga undan poolen till nästa gång. Lite svårare med en trälåda. Den är också mycket lättare att rengöra och desinficera.

Vad händer då i magen?
Dygn 42 - Klorna bildas.

Vecka 7 (dag 43-49)
Under denna vecka växer kroppsbehåringen ut, och färgmarkeringen ska kunna ses.
Tassarna och trampdynorna är nu färdigbildade.
Fostret liknar nu den färdiga valpen, men kan inte överleva utanför livmodern.
Från detta tidpunkt är det egentligen bara storleken som ändras.
Förbeningen i benen är nu så långt framme, att man från dag 48 kan se fostren på röntgenbilder.
Det är nu för första gången i dräktigheten möjligt att känna se fosterrörelser och ibland se det till och med.
Tikens buk är i de flesta fall tydligt förstorad,
 Om det bara är en el två valpar så dröjer det kanske ytterligare en tid och mjölkproduktionen har börjat.

Fostren känner nu av om du klappar på tikens mage. /http://linus-buffa.webs.com/fostretsutveckling.htm
Dag 40 är ett foster av medelstor ras i storlek som en biljardboll.
Dag 42 - 63 sker 75 % av fostrets tillväxt.
Dag 45 börjar skelettet bli fastare på valparna. /http://www.piaskennel.com/drktighet.htm
Ja det är en spännande tid som ligger framför min familj, flockens och valpköparnas fötter. Jag kommer ha fullt sjå med att ordna med en förlossningsbricka dem närmsta dagarna. Allt måste vara redo när det väl sätter igång.

 Nu ska jag fortsätta kurera mitt huvud och sen ska jag försöka orka plocka ner julen. Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.