Dygn 62 - Dagen D

PKlockan är 3.00 o vi har redan hunnit med 2 trädgårdsrundor. Temp 37,4 så jag  tror den är på väg neråt.

Kl 05.15: trädgårdsrunda. Temp 37,4. Mer flåsig. 

Kl 5.50: konstaterar att det är på gång nu. Ska jag våga stänga ögonen en liten stund till. India sitter vid sängaveln o flåsar o har det lite jobbigt.

Klockan är nu 8.00 och dagen D startar:

Jag är 99% säker på att vi idag får hälsa India och Gandhi´s valpar välkomna till världen. Nu visar hon alla tecken.
  • Flåsig
  • Orolig
  • Vill ut och gräva hela tiden
  • Tömmer magen
  • Inget som helst intresse av mat, vad jag än erbjuder.
  • Otroligt närgången, måste vara kloss intill mig hela tiden. 
  • Mjölkstinnt juver
  • Pendlande temp
  • Blev hyperförbannad på Klinga, tokstollen som sprang på henne. Gör Klinga nog aldrig om.
Dagens datum 2016-02-03 blir alltså valparnas födelsedatum (om jag nu har rätt i mina aningar). Veckodagen är onsdag och Disa och Hjördis har namnsdag. Det är den 34 dagen på året och det återstår 332 dagar av året då det är skottår. Lite spännande fakta.

Vi får alltså förhoppningsvis hälsa Lightschaps Lepidoptera ... välkomna till världen. Hur många dem är i denna syskonskara återstår att se men veterinären såg 8 så det är väl det minsta vi får hoppas på. Vad betyder då Lepidoptera som blir kullnamnet? Jo, det är FJÄRIL på latin. Underbart vackert gruppnamn tycker jag. Prickarna efter Lepidoptera ska ersättas av ett latinskt fjärilsnamn så det ser ut som detta exempel:

Ja så var det i alla fall tänkt men när jag nu sitter här och ska lägga in ett exempel, upptäcker då att alla namn blir för långa. SKK har en regel vid valpregistreringen att namnet, inkl kennelnamn och mellanrum (tappat ordet), högst får innehålla 35 tecken. Hur jag än letar så får jag inte ihop det så jag tror jag får tänka om när det gäller kullnamnet. Har du något bra förslag? Hos mig står det helt still men jag har lite tid på mig att planera så det blir säkert bra i slutändan.
Hur går det nu då? I skrivande stund sitter hon i fönsterkarmen i sitt älskade hundrum, lutad mot fönstret och flåsar. Jag skulle vilja ta tempen men vill inte störa henne så jag får hålla min nyfikenhet hos mig själv. Övriga hundar har förpassats till hundgården där dem gärna tillbringar en och annan dag. Allt för att India ska få lugn och ro. D är på jobb men jag har "turen" att jag har en sjuk son hemma som kan hjälpa mig, liksom mina kära föräldrar som bara finns ett telefonsamtal bort. Min feber... har jag ingen aning om för jag är nu full av adrenalin och förväntan. Sånt har man inte tid att känna efter då.
Nu ska jag jobba lite i väntan på att valpningen sätter fart. Uppdatering sker under dagen.

Klockan 13.05: Temp 37,3. En mycket orolig India som vill Ut hela tiden. Vankar o flåsar. Denna eviga väntan på Fjärilsbarnen.

 Klockan 14.05: Temp 37,0 så nu går den neråt. Snart är husfriden slut i detta huset :-)
Till det kan jag tillägga att vi gjorde nytt parningsförsök mellan Chiant och Gandhi idag men icke sa nicke. Jag är inte redo, sa hon... Skam den som ger sig. Nytt försök i morgon. Hon är redo när hon är redo och här tvingar vi ingen. Går det inte så går det inte och det är sådant man får ta. Man blir ju inte kär i allt som går i päls :-)

 India och jag tog en liten promenad tillsammans, bara hon och jag, i eftermiddags. På oss människor hjälper det ju om vi är i rörelse och enligt sägen ska det vara samma för hundar. Men inte hjälpte det inte. Tempen for ner till 37.0 men 1 timme senare var den åter uppe i 37,4 suck.

Klockan 17.15:
MEN!!! Nu händer det grejor. Hon skakar plötsligt som ett asplöv och tempen visar 37,0. Jag tror minsann att hon gått in i öppningsskedet. Det lär bli bebisar i natt!!!

Kl 19.30: så flåsig men tigga lite skinka av husse kunde man tydligen 😳

Kl 19.50: tar inte Temp men nästan säker på att den är i botten nu. Stackaren skakar i frossa, precis som det ska vara   Älskade India, o här kommer alltid mitt samvete suck. 

Kommentarer

Anonym sa…
Galanthus är inte en fjäril men dock snödroppesläktets vetenskapliga namn och lika vårlikt som dessa vårvalpar❤️ Det är ju förstås om du kan tänka dig blomsternamn på kullen😊

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.