Den dominanta hunden.

Vaknar denna söndagsmorgon efter en god natts sömn. Tittar ut genom sovrumsfönstret och får se det jag försökte fånga på denna bilden, snön faller med stora vita snöflingor, det är mörkt och ruggigt. Lusten att stiga upp försvinner och jag tror jag tar en sån där dag då jag bara ligger kvar i sängen och tittar på film hela dagen. Nåja, hade jag nog gjort om jag var så där 15 år, nu är jag snart 50 år och då får man snällt stiga upp ur sängen hur vädret än är utanför sovrumsfönstret.

Klinga var dock mycket sugen på att få upp oss ur sängen så hon började med att "dominera" husse, dvs ställde sig ovanpå honom och visade att det faktiskt är hon som bestämmer här i huset! Hon bestämmer att husse ska gå upp NU så hon får komma ut och kissa och busa runt med Stella.
Inte bra när en hund får ställa sig ovanpå en människa för då kan det gå riktigt illa. Inte bra om en hund får äta sin mat före en människa för då kan det gå illa. Inte bra om man inte bara kan gå fram och ta matskålen från en hund som står och äter, då kan det gå illa :-D Ja, som du förstår tror jag inte det minsta på det här med dominans mm. Nä, våra hundar får lov att stå ovanpå oss hur mycket dem vill. De får lov att hoppas på oss när dem vill hälsa eller mysa. De får lov att sitta på soffan bredvid oss när vi äter (utan att tigga). De får lov att äta före oss, under tiden vi äter och efter oss. Ordet dominans finns inte i vårt hem. Våra hundar är familjemedlemmar och vi behandlar dem så som vi behandlar våra barn. Regler finns för deras och vår trygghet samt för att vi ska fungera tillsammans. Dock är det ganska få regler så dem är lätta att hålla reda på för både hundarna och oss.

Litet lästips: http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

Jag är inte ledare för våra hundar. Jag är lärare och förälder. Jag lär hundarna att fungera i vår familj och i vårt samhälle. Jag ser till att de har det tryggt och bekvämt. Jag ser till att det finns "mat på bordet" samt värme och jag ser till att de får motion och aktivitet. Men jag bestämmer inte över dem!!! Det är kanske anledningen till att vi har det så rofyllt och harmoniskt i vår flock. Vi ger ömsesidig kärlek och respekt.

Såg denna film på FB och får rysningar. http://www.djursidan.se/2016/03/04/garmedhundar/ Så här skulle jag inte vilja att det såg ut när jag är ute och går med mina hundar. Tycker detta är fruktansvärt och jag blir så ledsen när folk tycker det ser såååå bra ut. Vilken man och vilken pli han har på sina hundar! Usch tvi... vilken hemsk man som misshandlar sina hundar till att blir så här kuvade.

Så här ser det ut när jag är ute och går med mina hundar.
Här är det lycka och kärlek... Kolla in skillnaden på svansarna.
Nu har jag skrivit av mig lite irritation över filmen jag råkade få syn på. Nu ska jag plocka undan frukosten, städa och sen ska vi ta lite fina valpbilder.

Får inte glömma berätta att jag är supernervös. I morgon kl 9.15 är jag hos veterinären för att göra ultraljud på Frigg. Håll tummarna!!!!!!!

Ha en god söndag. Kramiz

I skrivande stund kommer det en speciell doft. Någon hade lämnat ett meddelande till mig på golvet :-)

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.