Den så viktiga röntgen.


Det finns en del saker som jag tycker är viktiga när det gäller min hunduppfödning.Det gäller det här med hur vida JAG ska HD/ED (höfter och armbågar) röntga mina avelsdjur.


I veckan fick jag besked om att en uppfödd Schapendoestik visat sig ha C på båda sina höfter. Så otroligt tråkigt och ledsamt. Dock kan jag meddela att båda föräldrarna är röntgade med fria resultat. Klart det inte är någon garanti för att sånt här kan hända med någon avkomma (första inom vår uppfödning) men jag kan stå där, ta emot samtalet och ha ryggen fri (för föräldradjuren). Vad skulle jag svara denna familj om jag inte hade röntgat föräldrarna? Tänk om båda föräldrarna hade C-E på höfterna? Vilken fasa!!! Det jag inte kollat har jag ju ingen aning om. Sen har jag i o s inte heller någon aning om hur det ser ut bakom avelsdjuren helt och hållet, men jag har gjort vad jag kunnat.

Det sägs att man inte behöver röntga föräldradjuren för att höftledsdysplasi finns inte i rasen. Inte??? Vad händer om jag vi inte kollar mina avelsdjur? En dag står jag där med skägget i brevlådan och har HD/ED på var och varannan Schappe. Vad hände med den så friska rasen? Eller ska jag tänka som så, det jag inte vet har jag inte ont av?

Röntgen är inget krav för avel vilket JAG tycker är så otroligt dumt. Nä, vi ser inte problemen så ofta men vi ser dem! JAG kan inte blunda för att de finns och kan uppstå. JAG kan inte stå där och ta emot samtal från familjer där det visar sig att deras älskling har HD/ED om jag inte själv varit noga med dessa kontroller av föräldrarna.

Jag ska berätta... Vi tänkte para vår älskade "Friggan" denna helgen. Vi hade planerna på en hane men han var inte HD/ED-röntgad samt ögonlyst. Det blev snabba turer för dessa undersökningar och igår fick vi resultatet. Ögon var UA, höfter (HD) var utmärkt=A men armbågarna (ED) hade 1 på en och 2 på andra. Det blev avslag från min sida direkt (och även från hans matte såklart). Det var ett mycket ledsamt resultat för matte. Detta är inget hanen lider av, verkar inte vara påverkad av alls, men han är ung. Tänk om jag inte gjort dessa undersökningar och kört på en parning.... HUUUUU hemska tanke!!! Vad skulle jag svarat om avkommorna fått ED??? Hade ett svar som "jag vet inte vad som finns hos föräldradjuren" varit godtagbart? Ok, bara för att föräldradjuren är konstaterat fria är inte sanningen den att hela stamtavlan bakom föräldrarna kanske är fria. Men jag vill kunna svara att åkomman inte finns hos föräldrarna som satt avkomman till världen.

Nu är inte all HD/ED ärftligt betingat, det kan mycket väl vara en påverkan av miljön också och då skulle det vara ok att para, men hur vet jag vad som är vad? Grad 1 av ED på en armbåge, ja där skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det kan vara någon pålagring från en tidigare skada under uppväxten men inte när det är påverkan på båda armbågarna och dessutom grad 2. Klart det också kan vara skada men det är för mycket. Denna hane är hög, ca 2 cm högre än rasstandard och kanske kan det ha påverkat. Han kan ha växt för fort, för mycket o dyl... men hur vet jag? Det jag inte vet har jag inte ont av???

Mer om HD: https://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/kontroll-av-leder/ 
Mer om ED: https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/halsoprogram/armbagsledsdysplasi/

Ja, det blev en riktigt "kovändning" i mina planer för helgen. Det har varit mycket planer och nervös väntan i veckan. En väntan och förhoppning som sk_t sig. Men så kan det vara. Man ska bara göra saker som känns rätt och att hoppa över denna parningen känns numera rätt, om än mycket ledsamt. Nu blir det till att smida nya planer och vid någon annans nästa löp blir det kanske bättre lycka. Jag vet vad jag vill, ska bara hitta rätt hane och det där är då inte det lättaste.

Dräktig Stella, dygn 53.
Nu blickar vi framåt och njuter av tiden som kommer, Stella och hennes väntade valpar. Jag tror hon kommer gå till minst dygn 63 (måndag 20/3) då hon ännu inte är speciellt rund om mage och rör sig som om hon inte var dräktig. Jag har heller inte känt några rörelser i magen vilket man brukar kunna göra vid denna tiden. Jag antar att det har "tagit sig" någon/några dagar efter sista parningen. Både spermier och ägg lever ca 4 dygn inne i tiken så det är helt möjligt. Vi har ju sett 8 valpar på UL och vi får hoppas på att det fortfarande är 8 valpar som utvecklas där inne.
Den här vecka växer fostren med ca 5 cm till en storlek av ca 15 cm. Jag mätte hennes mage men den har inte ökat något på 3 dagar. Jag och mitt måttband .... 😕 Stressar inte upp mig alls...
Stellas mamma och pappa <3
Nu ska jag skriva inköpslista och bege mig mot affären. Resten av dagen ägnas åt städning och därefter finns inga planer. I morgon kommer valpköpare på besök, alltid lika trevligt.

Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz.

Kommentarer

Ninnas sa…
Att HD/ED är ärftlig ja det är en gammal nyhet. C är väll inget som är farligt kan jag tycka OM det inte är en C/C hd. Det är ca 2 mm mellan ett B och en C hd, så det beror helt på om hunden ligger 100% rätt, om det är en tik och om då tiken precis har löpt osv...
Sedan kan en C hd bara dyka upp från ingenstans även om 10 led bort är HD/ED fri... Alla hundar är inte A barn även om vi helst vill bara ha A barn.

Jag håller med dig om ED. JAG AVLA ALDRIG PÅ ED! Men en C hd kan man lugnt avla bort med en A hd hund.
BRA att du tar upp detta och att du står upp för din ras.

Kram Ninna Landgold kennel

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.