En nojjig uppfödare.

Igår blev det mycket mer jobb med min hundskola än vad jag hade tänkt mig. Jag skulle bara skriva blogg och sen skulle jag städa övervåningen så jag fick iordningställt inför Stellas valpning.

Tyvärr är jag en arbetsnarkoman när det gäller arbete framför datorskärmen. Jag kan sitta timme efter timme och klinka på min dator, utan att märka att tiden springer iväg. Har jag satt mig här, ja då är jag fast.

www.bonizashundskola.com
Värst är det när jag bygger på mina båda hemsidor. Jag har 2 stycken som ska hållas uppdaterade jämt och ständigt.

www.lightschapskennel.com
Båda är byggda på samma portal - https://se.jimdo.com/ och enligt mig med mycket användarvänliga mallar, typsnitt och funktioner. Här finns ingenting att sakna.

Igår var det dags att lägga in det nya kursschemat för kursstart vecka 19, i maj, på hemsidan. Det är ett arbete som tar evinnerlig tid då jag både måste uppdatera hemsidan med rätt info samt våra anmälningsformulär, vilka sen ska länkas till kurserna på hemsidan. Det är mycket jobb fram och tillbaka och helst ska allt bli rätt från början, vilket det aldrig blir. Ännu är jag inte helt 100 klar så lite mer arbete får det bli nu på förmiddagen. Här är i alla fall planeringen för nästa kursstart.

Du som känner till oss sedan tidigare ser kanske en förändring? Vi har avslutat vårt samarbete med Sjöbo som kursort och istället lagt till Helsingborg. Alltid spännande att starta igång på ny ort. Finns det intresse? Finns det underlag? Ja, det återstår att se några veckor framöver. Kommer det in anmälningar, ja då finns intresse. Inga anmälningar = vi gjorde i alla fall ett försök :-)

Jag håller dessutom på att förändra själva kurssidan på hemsidan. Det viktiga är att den är lättnavigerad och jag tycker nog att jag fått till det ganska hyfsat. Vad tycker du? https://www.bonizashundskola.com/kurser/ Dock ska jag så fort jag bloggat klart ändra undermenyn privatkurser mm... Det ska inte komma upp när du håller över kursmenyn samt man ska kunna lägga en intresseanmälan för de kurser som inte är aktiva just denna kursomgången. En fundering jag hade inatt var om varje kurs ska ha en sådan knapp som den har nu eller ska den ha en trevlig bild som knapp? Skriv i kommentarer om vad du tycker är bäst och mest tilltalande. Tänk på enkelheten att hitta!
Dygn 56 på kvällen.

Stella, dräktighetdygn 57.
Vi närmar oss med stormsteg och jag har hela tiden tyckt att det verkar vara evigt bort med en valpning. Igår kväll visade hon dock första tecken på att hon befinner sig i slutet av dräktigheten. Hon låg hos mig i soffan och jag hade handen på magen. Plötsligt fick hon den där tomma blicken och började flåsa lätt - hon gick in i bubblan. Första tecken på att hon en dag i sinom tid kommer släppa ut valpgänget i magen.
  • mage: 72 cm (total ökning 6 cm)
  • midja: 71 cm (total ökning 9 cm)
Inga stora mått men fullt liv är det i magen. Det finns ju kvinnor som inte visste att de var gravida och plötsligt kom det ett barn. De kan ju inte heller haft speciellt stor mage... Eller???

Maten är som den är, väldigt liten aptit men jag trugar och lockar så visst får hon i sig mat. Hon känns inte mager så det är bra. Det är säkert så att hon får i sig vad hon och valparna behöver, bara jag som är otroligt nojjig denna gången.
Efter dagens frukost fick Stella en rå grisknorr att mumsa på. Den gick minsann ner med stor aptit, till resten av gängets stora avundsjuka.
Stella sover numera hos oss om nätterna för att jag ska ha bra koll på henne. Hon är den första av våra hundar som inte springer upp för trappan med glädje, hon vill absolut inte följa med mig upp, hon vill sova i hundrummet tillsammans med Klinga och Frigg. Jag får locka och pocka med korv, skinka o dyl för att hon ska följa med mig. Igår kom dock en vändning och det räckte med en skinkskiva för att hon skulle traska upp. Första natten sov vi inte långa stunder då hon inte riktigt hittade en bra sovplats, i natt var det bättre. En gång väckte hon mig och hon verkade nödig så det fick bli en nattrunda, sen sov hon gott tills jag gick upp i morse.
Stella i "bubblan" igår kväll.
Tiden går och jag måste avsluta det datorprojekt jag påbörjade igår. Ikväll är det åter kurs i Tygelsjö, denna dag är det fortsättning 1 på schemat. Här kommer lite bilder från gårdagens mysiga valpkurs på samma kursort.

Vi tränade in signalen NEJ - sluta med det du gör och du får nya instruktioner. Detta gör vi via positiv inlärning så klart. Allt ska vara kul när man är valp, även när det gäller att lära sig nya och viktiga saker.

Önskar dig en trevlig tisdag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.