Hunden har en baksida.

Ett liv med hundar är ett riktigt hundliv. Det är härligt och fyllt av kärlek och glädje men det kan också bestå utav en och annan baksida.

Steg upp runt 8.15 och kom ner till en kylslagen nedanvåning, Heidieh hade som vanligt öppnat ytterdörren och tagit sig en tur runt ägorna. Tyvärr gör inte alla som hon, hoppar över grinden från hundrummet, och den hund som absolut hade behövt gå ut hade ingen möjlighet att hänga på hennes runda.

Konstigt nog, men det luktade inget konstigt i huset. Kanske för att  ytterdörren stod öppen och vädrade ut. Hela hundrummet var nerbajsat av väldigt löst bajs. Stackars Lady som är så dålig i magen.
Hela baken var helt kladdig så det var ingen tvekan om vem som var dålig. Hon försökte bajsa flera gånger under vår morgonpromenad men det kom inget. Jag har tagit tempen på henne och hon har ingen feber men hon är absolut påverkad. Hon hängde med på rundan men tog inte många springsteg. När vi kom in gick hon raka vägen in på hundrummet och la sig. Lady som alltid är först fram till skålarna visade inget intresse av att vara hungrig, hon ville bara sova. Lady som inte tycker om att vara ensam i hundrummet ligger nu tyst och lugnt och sover i sin ensamhet. Hon mår absolut inte bra.

Nu hoppas jag innerligt att detta beror på något hon ätit igår så det inte är något som smittar. Det är inget kul att ha diarré på valpkull. Nu är det till att tvätta händer och dela av mellan henne och valparna. Jag ska också åka iväg och köpa ett foder som hennes matte tipsade mig om. Ett foder hon alltid har hemma och ger om hundarna blir dåliga i magen. 1 näve, 3 gånger om dagen och de är friska igen efter ett par timmar. Undrar bara var jag kan hitta det...

Annars är det ju fredag idag och fredag är ingång till helg. Denna fredag ägnas åt att städa (som alla andra fredagar) samt myskväll med familjen. Morgondagen är "fri" och kommer nog bestå av trädgårdsarbete. Söndag är det skogsträning för Daniel och ta emot valpköpare för min del. En fin helg ligger för mina fötter.

MBT-skor!

Igår åkte jag till Höör och hämtade ut mina nya fina MBT-skor. De har roys roys-namnet Himaya GTX och är så otroligt sköna.

Beskrivning
Art.nr: 700718-03T
MBT HIMAYA GTX Black är en robust damsko i vattenavvisande Nubuck med GORE-TEX® membran för hög komfort i vårt nordiska blötväder. Skon är lite bredare över tårna och har en uttagbar innersula i skön Mesh och yttersula från Vibram® för bra grepp på blöta underlag. Passar som både fritidssko eller jobbsko. Finns även i olivgrön. • GORE-TEX® • Lättviktssula • Luftigt Mesh-foder • Uttagbar innersula i Mesh.

Hur är det då att gå på sådana här skor? Måste säga att jag blev väldigt överraskad. Hela kroppsvikten lägger man på hålfoten vilket gör att man anstränger varken tå eller häl. Plötsligt blev jag helt rak i kroppen och jag kände hur jag använde helt andra muskler än vad jag normalt använder när jag går och står.

MBT skon har följande fördelar:
  • Minskad belastning i knäled, rygg och höftled
  • Kan lindra vid hälsporre och nersjunken framfot
  • Ökad muskelaktivitet
  • Ökad blodcirkulation
  • Förbättrad kroppshållning
  • Förbättrad balans
 När man börjar använda sådana här skor är det viktigt att man kör en "invänjningsperiod" om ca 14 dagar, annars får man träningsvärk. Jag började använda mina ca 1 timme i går förmiddag medan jag var i affären och ca 1 timme i går eftermiddag medan jag åter igen var i affären :-). Idag känner jag lite träningsvärk i några benmuskler, häftigt.



Har länge varit intresserad av dessa skor och nu får jag chansen att testa ett par. Jag kommer här berätta om mina erfarenheter av att ha MBT-skor som arbetsskor och fritidsskor.

Valparna växer så det knakar. Snart är det dags för nya foto och nya vikter men du får hålla dig till söndag. Lite film kan jag dock bjuda på.



Nu börjar de intressera sig för varandra mer och mer för varje timme som går. Ofta sitter de upp och tittar sig omkring en stund efter att de fått ett mål mat. Nu är de så himla mysiga...

Önskar dig en härlig fredag. Hörde att vi här i Skåne ska få sol och 17 grader varmt idag. Tittar jag ut genom fönstret verkar det vädret dock vara långt borta...


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.