Med ett resultat.

Förlåt för att jag hållit er läsare på streckbänken med resultatet från Chias ögonlysning igår.

Det var inte bara Chia som skulle ögonlysas, även Lightschaps Lotus Uma Lady skulle få sin SKK-ögonlysning. Det var två duktiga tjejer och en fruktansvärt nervös matte som gick in till veterinären.

Vad blev då resultaten? Vi börjar med Lady. Det gick superbra och hon var otroligt duktig under den långa stunden som veterinären stod och lyste in i hennes ögon med olika instrument. Han var noga så det tog sin lilla tid. Det blev ett UA i protokollet!

Nu lär det bli ett gäng valpar till hösten i Norge hemma hos Lady´s matte. Ska bli spännande att se vem som blir hennes cavaljer.

Och så Chia... Usch, jag var så nervös och så rädd för att höra "domen". Var hon näst intill blind? Veterinären var åter igen mycket noga och han tittade i hennes ögon med det ena instrumentet efter det andra. Kollade ögonbotten, lins och jag vet inte allt. Han konstaterade att hon hade punktvis katarakt (nu kan jag inte återberätta det hela medicinskt så jag skriver som jag uppfattade), dvs starr. Han frågade mig om hon verkade ha mest problem när det var dagsljus eller om det var i dunkelt ljus. Det fick mig till att tänka efter och jag kom fram till att det faktiskt oftast är i dagsljus, precis som han trodde med tanke på vad han såg i hennes ögon. De här fläckarna sitter mitt på linsen och när Chia befinner sig i starkt ljus är pupillen liten. Prickarna hindrar då ev ljus för att komma in i ögat och därav ser hon sämre. När det är mörkt är pupillen större och mindre påverkad av fläckarna. Nu ska vi bygga en liten hinderbana i vardagsrummet när det är dunkelt ljus och se om hon tar sig igenom den obehindrat. Om ja, så har veterinären rätt i vad han tror.
Vi ska på återbesök om 6 månader för att se om det blivit någon förändring.
Chia ser alltså inte så dåligt som jag tror. Frågan återstår då, varför krockar vi med henne titt som tätt? Har hon sen reaktionsförmåga? Nåja, vi får väl vänja oss vid detta och vara mer försiktiga när hon är i vår närhet. Kolla var hon går och sen själv gå åt andra hållet... typ. Min fina Chia, mitt hjärta.

Chia klippt för första gången. Dags att beställa ny tid.
Nu händer det saker i valplådan! Valparna är idag 18 dygn gamla och i morse såg jag att de börjar få lite vakenstunder efter matpassen. En av valparna låg och försökte tugga på Stellas ena framben och en annan försökte bita i mitt finger när jag skulle klappa den på huvudet. Nu kommer det gå undan med utvecklingen.



De går på sina 4 ben, om än fortfarande vingligt. Fortfarande sköter mamma Stella och mormor Heidieh deras kiss och bajsbehov men snart bör de sköta det helt på egen hand, då får jag jobb :-) Det är viktigt att tiken inte fortsätter städa efter valparna när de blivit medvetna om omvärlden. Om mamma äter bajs, ja då ska man äta bajs. Bajsätande hundar vill vi inte ha så jag städar och åter städar.

Igår kväll var det sista kursen för denna veckan. Vi var hemma på min egen träningsplan och det var valpkurs. Vi tränade kontakt och hundarna började förstå att det lönade sig mer att hålla sig hos matte än att springa bort till de andra valparna, precis vad mitt mål var med gårdagens träning. Valpägarna slapp hålla i valparnas koppel och kunde ägna sig mer åt själva träningen. Perfekt!

Bilder lånade av en av kursdeltagarna.

MBT-ARBETSSKOR.
I fredags blev jag erbjuden att bli testpilot för ett par MBT-arbetsskor. Idag ska jag åka till

i Höör och prova ut ett par. Dessa kommer jag sen blogga om framöver. De ska "gås in" sakta så jag inte får träningsvärk mm. Ska bli spännande och så skönt med ett par riktiga skor på fötterna när jag promenerar med mina hundar och håller mina kurser.

Nu är det dags att fixa till lite innan jag ger mig iväg för en shoppingrunda. Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.