Det går mot sitt slut.

Åtta veckor, dvs 2 månader kan tyckas vara lång tid. Så känns det i alla fall när man sitter där i valplådan och hjälper tiken föda fram ett gäng valpar. Det är under en lång tid framöver jag ska få mysa och leka med de här valparna. Men en dag är det plötsligt slut! En dag är valparna plötsligt 8 veckor gamla och redo för att flytta till sina nya längtande familjer. Den dagen är här!

Kära mor myser med fröken Lila
Åtta veckor, dvs 2 månader var ju lång tid! Idag känns det som om det är ingen tid alls. Tänker man 2 månader fram är det länge, tänker man 2 månader bak är det ingen tid alls. Tiden är lika lång men ändå så otroligt olika. Visst är livet märkligt?

Ja nu sitter jag alltså här, mitt i den där bråda veckan då allt inför valparnas flytt ska fixas. Stamtavlorna ska läggas i ordning, valpbeskrivning ska utföras, besiktning ska göra och mycket mycket mer.
Beskrivaren kontrollerar valpens trygghet

En massa protokoll att fylla i för varje valp.

Igår var det dags för valpbeskrivningen, som gick precis som jag hade tänkt mig. Det här är en otroligt lugn kull. Beskrivningen visade att de är trygga och har inte ett uns aggressivitet i sig. De är dock inte så leksugna med testledarens leksaker och de är inte så handlings.... åh nu tappade jag ordet. Dök det upp ett hinder eller problem så tog de detta med en nypa salt. Jag kommer väl ut när jag kommer ut, typ.



Här kollar vi valpens handlingsförmåga (där kom ordet) när det gäller att ta sig förbi ett hinder. Detta var sista valpen ut och den enda som också tog sig ut på egen hand. Resten av gänget satte sig ner, tittade sig lugnt och tryggt omkring och typ väntade på att staketet skulle rasera av sig själv :-) Vem bryr sig, liksom. Det här är perfekt valpar ur min synvinkel. Vill man ha en väldigt aktiv hund är det bara att träna upp aktiviteten, vilket är bra mycket lättare än att sänka den. De här hundarna är som klippt och skurna till barnfamiljer. Jag har inte protokollen här och nu utan de får jag hemskickade i nästa vecka och då skickar jag detta vidare till valparnas nya familjer (de som har flyttat).

Idag är det besiktning hos veterinär kl 12.00. Det är alltid lika nervöst och jag hoppas så klart på ok i rumpan på hela gänget.

I morgon ska vi underhålla barn och hundälskande vuxna på Arken Zoo i Eslöv. Valpgänget ska följa med mig och vara i sin lilla mysiga hörna och jag ska ta en promenad med hundägare som känner för att hänga på.

På söndag gäller det att stiga upp tidigt för att bada lilla fröken Röd då hennes familj kommer redan runt 9 på morgonen för att hämta henne. De har lång väg att åka (Nacka) så det gäller att komma iväg tidigt. På eftermiddagen är det dags för fröken Rosa att flytta till sin härliga familj i Lund (Stångby). Sen är det lugnt och resten av gänget flyttar pö om pö fram till veckan före midsommar. Stella kan alltså fortsätta dia sina valpar till de är typ vuxna :-)



Så här ser det alltså fortfarande ut titt som tätt :-)

Nu har jag inte tid att skriva mer då dagens aktiviteter väntar. Jag avslutar med lite härliga valpbilder från veckan och önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Vi odlar valpar!





Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.