Nytt på gång.

Det var inte igår som jag skrev här i bloggen. Anledningen till min långa frånvaro är att jag har varit på en mysig resa samt haft mycket att göra. Igår var jag hemma men vaknade på helt fel sida i humöret så jag hade inte minsta lilla skrivarlust. Idag har jag lyckan att fått vakna på rätt humörsida så här kommer dagens inlägg.

Det är den här fina tjejen som var mitt resesällskap. Jag och Klinga har nämligen varit på parningsresa, nåja inte jag, jag var bara sällskap :-)

Klinga började plötsligt löpa och vi bestämde oss för att snabbt hitta en passande hane åt henne. Jag letade med ljus och lykta efter någon på lagom köravstånd så jag slapp resa iväg men det var stört omöjligt. Det fanns många fina cavaljerer men jag har kravet att båda föräldrarna ska vara höftleds- och armbågsröntgade med A eller B. Efter idogt sökande fick jag ge upp och det blev ändå en resa, en långväga resa, i alla fall. Det blev en tur till Norge och fina Walter.

Walter till vänster, Stella till höger.
De två möttes och kärlek uppstod direkt. Efter lite lek och när Klinga bestämt plats så blev det en parning med bra häng.

Jag stod och tittade på de två och de är som gjorda för varandra, både till utseende och temperament. Det är två otroligt vackra Schappar och de är så snälla och vänliga mot allt och alla. Klinga är en väldigt bestämd dam medan Walter tar livet med en klackspark.

Klinga har en valpkull sedan tidigare (Magic-kullen), ett litet gäng helt otroligt trevliga och snygga individer som förgyller sina familjers dagar.

Lily, valp efter Klinga, är med familjen på besök hos oss.
Nu hoppas vi alltså att det kommer ett gäng härliga valpar under vecka 26-27. Tror säkert att det "tagit sig" då Klinga redan nu är helt ute ur löpet samt svullnad i vulvan kvarstår. Sist gick hon in i ett sakta lunk väldigt snabbt efter parningen och nu är det samma sak. Fy för den lede att leka...

Då ögonlysning bara får vara max 1 år gammal vid parning var vi tvungna att göra denna. Hos Landskrona Smådjursklinik kan följa ögonlysningen på en stor skärm. Så häftigt att se.


På första filmen ser man en gul fläck. Denna gula fläck är ett minne av en skada som Klinga fick i ögat för ca 2 år sedan. Jag vaknade en morgon och upptäckte att hon hade en kraftig ögoninflammation i sitt ena öga. Åkte till veterinären som konstaterade att något vasst hade stuckits rakt in i ögat. Det blev salvor och återbesök och det läkte väldigt fint. 6 månader efter gjorde veterinären en ögonlysning för att se om det blivit några kvarstående men, vilket det hade blivit. Hon har alltså fått en ICKE ÄRFTLIG oförändrad katarakt i det ögat. Det kommer alltså stå just detta på SKK. Tyvärr kommer det inte att stå är det är orsakat av en skada. Dock har tidigare ögonlysare satt UA trots denna skada, men det ville inte denna veterinären göra för hade man en notering fick man inte kryssa i UA... märkligt, men men, Klinga har friska ögon (skada är ingen sjukdom).

Han kollade också synnerverna och de såg jättefina ut!

Intresserad av en Klinga/Waltervalp? Hör av dig...

Nu är det bara 1 vecka och några dagar kvar till underbara Olympiavalparna flyttar ifrån oss. Hur ska vi klara oss utan dem?
Jag var inte hemma i söndags när valparna blev 6 veckor gamla, därav inga bilder eller vikter på hemsidan. Lovar att det ska komma på söndag, på deras 7-veckorsdag.

Denna sista veckan händer mycket i deras liv. På torsdag ska vi göra ett Valptest för SBK där man testar valparnas mentalitet, rädslor osv. Varje valpköpare kommer få ett protokoll samt det kommer registreras på SKK. På fredag har jag tid för besiktning, chipmärkning och vaccinering kl 12.00. På lördag ska jag och valparna tillbringa dagen på Arken Zoo där barn får komma och klappa småttingarna. Vi får en egen hage och andra hundar kommer hållas på avstånd. Vi kommer vara där mellan kl 10.00 - 15.00 ca

Nu är valparna äntligen registrerade! I eftermiddag kommer de synas på SKK och jag kommer då uppdatera deras hemsidor med regnummer mm.



Det bästa valparna vet är när de får färska Oxrevben att gnaga på. Igår kväll höll alla valparna och alla vuxna på att gnaga för fullt. Det mumsades så vi hörde knappt tv:n. Det fattas 2 valpar för de var i uterummet och höll fullt bus.

Tiden springer iväg och idag är det fredag = städdag. Dock har jag lite jag måste göra innan jag kan släppa datorn och jobb helt. Bland annat måste det fixas lite med hemsidan för min hundskola då jag ser att det finns konstiga saker där. Har ju byggt om hela hemsidan, ett otroligt stort projekt men nu är det inte mycket kvar tills jag kan känna mig nöjd.
www.bonizashundskola.com

Titta gärna in och ge mig ris och ros så den blir så bra som den bara kan. Bilderna är bara "inslängda" och kommer göras om efterhand som jag tar den där rätta bilden till rätt plats.

Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz!

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.