Magknip

Då har vi haft den där obligatoriska natten då en eller flera valpar har magknip. Det spelar ingen roll vad mamma Klinga gjorde för valpen var ändå ledsen. Jag fick stiga upp, sätta mig i valplådan, plocka fram en uppblött bomullstuss och börja massera.

frukost
Det var Espen (blåruta) som hade väldigt ont i sin lille mage. Han var orolig och bara gnällde hela tiden. Till slut fick vi loss stoppet och han fick äntligen ut en lååååång bajskorv. När han bajsat klart somnade han utmattad i min hand. Det är så härligt att se när det onda släpper. Valpen blir verkligen så lättad.

Det här är alltså vanligt vid detta dygnet, i alla fall i mina valpkullar. Mjölken har kommit igång ordentligt och kanske äter valparna mer än vad de små magarna klarar av. Jag har lärt mig se symptomen i tid och kan därför lätt avhjälpa. Nu äter han igen med god aptit och är nöjd med livet.



Filmen är tagen i morse när det var dags för matning. Valparna har stor förkärlek för att krypa under alla filtar så jag får hela tiden plocka fram dem. Nu höll jag mobilen med ena handen och fick därför lyfta med bara en hand. Snart ska jag bädda om för Klinga har läckt en massa under natten så istället för många små filtar blir det en stor filt, förhoppningsvis svårare att komma under.

Valparna mår toppen liksom mamma Klinga.

Hon hängde så gärna med ut på morgonpromenaden. Det är riktigt högt gräs ute på ängen, vilket hundarna älskar att skutta runt i.



Efter promenaden var det dags för frukost och Klinga slukade allt som fanns i skålen. Torrfoder och kycklinglever passade tydligen bra idag. Så skönt när hon äter så här bra. Klinga har återgått till sina små och resten av gänget ligger under köksbordet och väntar på nästa aktivitet, som tyvärr inte blir så skoj för dem då det står diskning och lite städning på dagens schema. Lite roligare blir det för dem ikväll när det åter är dags för hundkurs, valpkurs och Nosjobb i Tygelsjö. Avslutar hundrapporten med en liten bild från gårdagskvällens underbara valpkurs i Lund. Det regnade så vi höll oss på asfalten då det var så blött i gräset på vår vanliga träningsplats.



Jag passade på att ta en runda bland våra odlingslådor. Det växer så det står härliga till...

Vår lilla sparrisodling som vi tycker är såååå spännande.

Succini som blommar med otroligt vackra blommor.

De två "små" Succiniplanterna samt ngt annat som jag tror är Squash.

Min stolthet! Mitt fikonträd som jag fick av LS Olympia Rhea "ESTELLE"

Blåsvarta paprikor

Chilibells.
Vi har också stoooora gurkplantor som ger oss massor av gurkor liksom tomatplantor. Nu vill jag ha massor av sol och värme så tomaterna kan mogna.

GE MIG SOMMAR!!! säger jag och avslutar härmed dagens blogginlägg. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.