Om 2 dagar kan det ske...

Jag förstår inte! Jag hänger inte med! Om ynka 2 dagar är valparna i Frigg´s mage helt levnadsdugliga om de väljer att komma till världen. Om 2 dagar! Det var ju för bara en liten tid sedan hon och jag var i Norge för ett möte med den blivande pappan Bluey.
Pappa Bluey
Ibland förstår jag inte var tiden tar vägen. Vet att när jag satt där i Norge, runt 11 september, och funderade på att när valparna kommer till världen är det vinter, då var det ju sensommar. Det kändes evigt långt borta. Nu sitter jag här och vi har kommit till första vintermånaden, november.

Tiden har gått så fort så jag har inte ens funderat på att plocka fram alla valpningstillbehören mm. Behöver jag köpa något nytt? Är valpningspoolen hel? Det är absolut dags att fixa detta så efter en förmiddag full av jobb vid datorn blir det en röjning på övervåningen, plocka fram valppoolen mm. Det är faktiskt hög tid! Denna veckan kommer jag fokusera mycket på Frigg och de kommande valparna.

Hur mår då Frigg så här i slutet av dräktigheten? Jo, hon mår bra men är väldigt trött och lite flåsig. Magen är så stor och om jag jämför med hennes förra dräktighet, där hon fick 9 fina valpar, är måtten väldigt lika. Vi såg 6 på detta UL medan vi såg 7-8 vid UL av förra dräktigheten. Det var olika veterinär så kanske räknar de olika.
Dygn 56
Vecka 9Den sista veckan av dräktigheten förbereder tiken sig för valpning. Hon blir lugnare och intresserar sig inte så mycket för att leka, och kan vara mindre social än normalt. De sista 2-3 dygn innan födseln bör man reducera fodermängden med 30-40 %, och i det sista dygnet innan själva valpningen vill tiken normalt inte äta.
Från ca. 58:e dygnet kan fostret överleva utanför livmodern .
Tiken bör senast en vecka innan födsel introduceras till ett eget ställe där hon ska föda, bäst är en välinrättad valplåda, här vill hon kunna göra något av den naturliga nästbyggningen, som många tikar gör 2-4 dygn innan födseln. Det består i att samla ihop trasor och eventuellt river och gräver hon i valplådans botten.
Regionen kring slidan blir stor och mjuk, bäckenmuskulaturen avslappnas. Hos en del tikar kan det vara mjölkspänningar flera dygn innan valpning. Före valpning blir hon orolig och rastlös, och hon kan ha värk eller öppningsvärk. Dessa värkar pressar vattenblåsan från den första valpen ned i födelsegången.
Födelsevägen skall utvidgas och fostret skall pressas ner i bäckenet innan de riktiga krystvärken sätter i gång.
Under detta skede kan vattenblåsan vid någon tidpunkt brista och innehållet flyta ut ur slidan. Man säger att "vattnet har gått" och då startar den riktiga födseln.
Öppningsperioden tar ca 4-6 timmar, men kan i vissa fall ta upp till ett dygn.
För att bättra kunna förutsäga den exakta dagen, kan man starta denna vecka med att ta tikens temperatur 2 x dagligen (morgon och kväll). Temperaturen tas genom att föra in en termometer ett par cm. in i ändtarmen, då får man en överblick över hur tikens temperatur svänger normalt. När det konstateras ett temperaturfall kan man med fördel ta temp. med 3-4. timmars mellanrum. När temperaturen ligger ca. 1 - 1½ grad under det normala vid flera mätningar med någon timmes intervall, vill valpningen troligen sätta igång inom 12-24 timmar.
Frigg har börjat bygga på den lya där hon tänker föda sina valpar. Hon får gärna bygga men föda valparna där förbjuder jag :-)

Frigg´s dagar består nu utav att hänga med på lunkande promenader, gräva på sin lya, sova i massor och äta mat via handmatning. Ett lugn vecka för henne och resten av våra hundar som inte får lov att träffa andra hundar under de närmsta veckorna. Vill ju inte dra hem sjukdomar...

Följ Frigg´s dräktighet via hennes dräktighetsdagbok.

Det har varit höstlov för skolorna och då har det varit detsamma på Bonizas Hundskola. Vi brukar hålla ledigt när skolorna har lov eftersom många åker iväg med sina barn då. Det har varit en skön vecka där jag kunnat ladda mina batterier för allt som komma skall. Jag har inte jobbat så mycket utan verkligen sett till att göra saker jag tycker är kul utan att innebära jobb. Måndag - onsdag ägnade jag helt åt hemmet och matlagning.

Norsk kveite (Hälleflundra) som jag fått av min kära norska vän, som hon själv fiskat upp. Det här var det godaste jag ätit på länge! Recept.

Torsdag samlades jag och några kollegor, föräldrar i vår träningslokal i Tygelsjö för en storstädning. Det blev så fint och jag ser fram emot att starta upp veckans kurser där ikväll.

En liten fikapaus i städningen.
I fredags tog jag och dottern en mamma/dotter-dag och for till Ullared med hennes lille Kalle (bilen som är en Opel Karl). Det var ju inte så längesedan jag var där så jag skulle inte handla så mycket. Men det fick bli en vagn i alla fall ;-)

Det blev lite kalsingar till man och son samt ett antal strumpor. Det blev lite smink till mig (som jag inget redan har), 1 tröja och 1 onepeace med stort hundhuvud på (letar efter bild men hittar ingen) samt lite annat smått och gott. Dottern handlade massor till sitt hunddagis så lille Karl var fullpackad när vi styrde nosen mot hemmen. Det var en härlig dag som vi bestämde att vi ska göra om var tredje fredag när hon är ledig.... man kan ju alltid drömma haha.

Ja och så kom helgen som i stort sett bara bestått av maglagning för min del. Jag har kokt egen lammfond, lagat en god rätt på lamminnanlår samt marinerad vildsvinsgryta. För övrigt har jag tagit ett och annat bubbelbad i vår härliga utomhusbubbelpool och njutit av livet.

Det är åter måndag och idag är man tillbaka i vardagen. Livet går sin gilla gång med hundar, hundkurser, hemmet, föräldramöte mm. Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz!

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.