Kan själv!

Oj vad veckorna springer på. Jag tycker de går superfort medan valpköparna säkert tycker de går supersakta.

Valparna är 3 1/2 vecka och just nu är de i sin allra mysigaste ålder. De bits inte och håller man de i famnen lägger de sig genast till ro för att mysa. Vi har en i kullen som är största kelgrisen och det är härliga "Tippen". Namnet har han fått då han är kolsvart med någon mm vitt längst ut på svanstippen. Färgbeteckning är Gulfläta.

Lille svantippen.

Han visar med hela sig hur mycket han tycker om mänsklig närhet. Tog bilderna precis och ville inte störa honom då han ligger och sover helt utslagen, mätt och belåten, full med matrester i pälsen. Vet du vad som är det bästa (dock inte för mig för jag skulle så gärna vilja behålla honom), han söker ett hem att flytta till efter 12 augusti! Han är alltså inte tingad. Det finns ytterligare 4 härliga killar kvar att tinga, vem ser du på valpkullens hemsida. En utav dem är LilleVille, du minns valpen som kom ut som sen eftersläntare och var ganska svag. Han kryade på sig och idag är han ikapp sina syskon, både storleksmässigt och utvecklingsmässigt. Han älskar mat och ser verkligen till att få den när han önskar. Han är en påhittig valp som gärna tar sina egna turer eller hittar sin egen sovplats där han får lugn och ro.
Det var 2 av pojkarna. Övriga får du kolla på hemsidan...

Nu är valparna hela 3,5 veckor gamla och eftersom de är fler valpar i kullen än vad mamma Stella har mat till så har jag börjat mata lite tidigare än vad jag brukar. De började visa intresse för Stellas mat och då kände jag att det var dags. Jag bjuder nu på färskfoder uppblandad med getmjölk morgon och eftermiddag. Om några dagar ökar jag till 3 sådan här mål om dagen. Jag ska också snart börja introducera uppblött torrfoder för att senare övergå helt till det då det är många valpköpare som inte vill ge färskfoder till sina hundar. Jag tycker man ska få ha valmöjligheten och det får man om valparna inte är uppfödda helt på färskfoder.

Det ser inte så aptitligt ut då valparna blir så otroligt "smutsiga" av att äta på egen hand men ack vad gott de tycker det är. När man ätit klart vill man gärna ha lite ompyssling av mamma samt en slurk mjölk för att skölja ner maten.



Det ställer hon så gärna upp med.

Jag har inte hunnit få in de bilder och vikter jag tog i söndags när valparna blev 3 veckor gamla men de vägde då runt 1 kg. De blev också avmaskade med banminth för första gången. Ytterligare 2 avmaskningar återstår hos mig, vid 5 och 7 veckors ålder. Jag tog också bilder på var och en valp men glömde att skriva upp vem som var vem. Här är bilderna, helt oredigerade och icke i ordning.





















Vem är vem? Gör en check på valpkullens hemsida.

Igår startade jag upp en ny valpkurs i Lund. Trodde aldrig för mitt liv att det skulle vara så populärt att gå kurs mitt under semestertiderna men jag trodde fel. Det var 19 stycken härliga valpar/unghundar som dök upp på träningsplanen. 19 valpar tillsammans med sina familjer som ville lära sig det sociala samspelet hundar emellan samt hur livet som hund fungerar i det mänskliga samhället. Jag gav deltagarna verktygen till att skapa en positiv association till namnet som valpen fått samt ett smackljud som man kan använda istället för att tjata namnet. De fick också lära sig vad en klicker innebär för hund och ägare samt klicka in sina valpar. Kvällen avslutades med mycket kontrollerad valplek. Jag var supernöjd med kvällens arbete och det kändes som om deltagarna kände detsamma.


På bilderna ser du en del av deltagarna. På våra kurser är hela familjerna välkomna och de flesta valpar/unghundar hade 3-5 personer med sig. Så härligt att se barnen få hjälpa till med valpens inlärning. Kika in på www.bonizashundskola.com om du vill veta mer om min hundskola som finns i Malmö, Lund och Eslöv.

Aj, nu börjar ryggen göra sig påmind så det är dags för mig att röra på mig lite. Har massor att göra idag och förhoppningsvis ska jag snart iväg på kanske mitt livs möte. Håll tummarna för mig! Vad berättar jag om det löper väl ut, annars får det rinna ut i sanden under lite tårar.

Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.