Adrenalin - stress

Godmorgon!


Jag börjar nog känna det där adrenalinet i min kropp. Adrenalinet som jag alltid får en dusch av när jag sitter där i valpningslådan.

Adrenalin, summaformel C9H13NO3, är ett stresshormon och en neurotransmittor som utsöndras från binjuremärgen som svar på stimulering från sympatiska nervsystemet. Adrenalin transporteras löst i blodet och binder vid sina målceller till adrenerga receptorer. Det har en rad olika effekter på vävnaderna, som har det gemensamt att de ökar kroppens prestationsförmåga.
Adrenalin utsöndras kontinuerligt, men extra utsöndring sker vid exempelvis hårt fysiskt arbete, psykisk stress och ilska. Adrenalinet försätter kroppen i "alarmberedskap", bereder kroppen på att fly eller slåss, människans flykt- och kamprespons (fight or flight). Adrenalin ökar prestationsförmågan kortsiktigt och gör det möjligt att fly eller slåss och utsöndras därför vid upplevda yttre hot. Det utsöndras även vid störda stressreaktioner, som panikångest.
Eftersom adrenerga receptorer finns i nästan hela kroppen, har adrenalin en genomgripande effekt på kroppens fysiologiska processer. Beroende på om det binder till alfa- eller beta-receptorer får den dock olika effekt. Därför kan den i de flesta celler i kardiovaskulära systemet orsaka vasodilation eller vasokonstriktion. Adrenalinet skyndar på lipolysen i cellerna, samtidigt som den stimulerar glykogenolysen i levern. Som en följd av detta ökar mängden fria fettsyror och socker i blodet, varmed kroppens reserver av energi kan användas.
Adrenalinet påverkar hjärtat, vars slagfrekvens ökar, och dess sammandragningar blir kraftigare. Blodflödet till hjärtat och skelettmuskulaturen ökar men minskar till andra organ. På samma sätt påverkar adrenalinet musklerna, som kontraherar för att göra kroppen redo för att bemöta den stressor som aktiverar utsöndringen.
Lungorna och de övriga respirationsorganen har många adrenerga receptorer. Där påverkar adrenalinet andningens hastighet.
 Adrenalin ja, det finns hos både oss människor och våra hundar. Informationen ovan är viktig att känna till när ni nu läser denna information om stress hos hundar som min dotter skrivit samman som kurslitteratur. Detta är fortsättningen på mitt tidigare blogginlägg ang. stress.



Förmågan att bygga upp stress och att orka längre. (överstimulans)
Denna sorts stress kan på lång sikt påverka din hund väldigt negativt
Vi människor orkar träna mer ju mer vi tränar. Vi behöver dessutom mer träning efter en tid för att bli trötta än vad vi behövde när vi först började.
Så är det även för hunden. 
När den är valp och hjärnan är otränad blir den trött efter 30 minuter och kan där efter sova en hel dag. Ju mer vi tränat desto mer krävs för att den ska bli trött, men återhämtar sig även snabbare.
 
Vid mental träning håller hunden sin stress nivå på en lagom hög nivå. Men vid överträning kan den även här bli stressad men detta är inget som påverkar den på lång sikt.
 
Vid fysisk träning, såsom promenader, springa bredvid cykeln eller andra koppelrelaterade ”sporter” bygger den upp stressnivån.  Vi säger att hunden blir trött efter 30 min men den kommer fortsätta springa med dig ytterligare 30 min om du så vill. För att klara av detta måste hunden sända ut hormoner, så kallat adrenalin och cortisol.
Efter att ha sprungit denna timme med dig varannan dag i en månad blir den inte längre trött efter en timme och måste då kanske springa två timmar för att bli trött.  Nu kommer det alltså ta två timmar för hunden att kunna koppla av när ni kommer hem . För att den sedan ska sova i en och en halv och vara lika pigg som innan ni var ute och sprang.
 
Du springer nu två timmar med din hund, den blir inte längre trött och ni ökar till tre timmar osv. Det tar nu 3 timmar innan din hund kan slappna av, och på det viset fortsätter det om man försöker få sin hund trött med fysisk aktivering.

Så för att få en trött och nöjd hund med lagom stressnivå fungerar mental träning mycket mer effektiv än fysisk. Fysisk aktivitet ger en stressad hund som kräver oändligt med aktivitet för att kunna slappna av och bli en lugn och harmonisk hund. Dock ska man också komma ihåg att brist på fysisk aktivitet också kan ge en stressad hund. Lagom är bäst!

Tecken på en stressad hund:
· Hunden är orolig och rastlös
· Spänd kropp / hårda muskler
· Svettiga trampdynor
· Har svårt att koppla av eller sova
· Kissar inne, kissar och bajsar mer än normalt
· Är sjuk ofta, immunförsvaret sänks av stressen
· Kräks
· Gräver hysteriskt
· Överdrivna signaler
· Passivitet/ apati
· Håravfall eller andra päls/hud problem
· Drar i koppel
· Svårt att vara ensam
· Lätt skrämd, rädd för många olika saker
· Irrationell/ koncentration svårigheter, inlärningssvårgheter
· Biter i kopplet biter /sönder saker
· Gör utfall
· Ökad aggressivitet /överreagerar
· Tappad aptit
· Piper/ gnäller mycket (överdrivet)
· Slickar på tassar
· Rider på saker eller personer (gör den även innan könsmognaden inträffar)
· Hässjar / flämtar / darrar
· Ljudkänslig
· Luktar mycket hund
· Dålig andedräkt
· Skum i mungipor
· Förhöjd puls
· Dricker mer
· Tar inte godis
· Känslig för beröring

Andra saker som kan orsaka en stressad hund:
  • Smärta och eller sjukdom
  • Stressad matte/husse
  • Orolig omgivning (flyttar ofta, ändring i hemmiljö, flocken ändras ex.v. om man har inackorderingshundar eller liknande)
  • Ägaren har för höga ambitioner, ställer för stora krav på hunden. Kan vara både i träning och vardag.
  • Höga och starka ljud
  • Stor vaktroll, får alltid ta emot främmande först och/eller ensam ute på tomten.
  • Strypkoppel eller annan utrustning som gör ont och /eller samt ryck i halsen.
  • Liten rörelsefrihet, får alltid på i koppel, vara mycket i hundgård eller bur.
  • Konflikt i ”flocken”/aggressivitet i närmiljö (barn som bråkar mm.)
  • Hetsiga lekar eller aktiviteter, boll-pinnkastning, kamplek.
  • Under- eller överstimulering
  • Aldrig få vara i fred. Blir störd när den vilar eller sover, även om man bara ”gullar” med hunden så blir den störd.
  • Att aldrig få träffa andra hundar och/eller isolering/avskildhet/ ensamhet från övriga flockmedlemmar
  • Hårda träningsmetoder med hårda ord eller våld.
  • Frustration hos ägare. Hunden förstår inte vad ägaren vill. Inte få respons på signaler.
  • Osäkerhet/ rädsla hos ägare
  • Hot inom den egna flocken
  • Sex, hanhundar blir stressande om de bor i ett område med många tikar och de löper titt som tätt.
  • Att inte få kissa och bajsa när den behöver.
  • Frysa eller vara för varm
  • Att vara hungrig eller törstig.
  • Att bli utsatt för skrämmande händelser eller situationer.
En understimulerad hund kan leda till en stressad hund
Denna sorts stress kan på lång sikt påverka din hund väldigt negativt
När en hund blir lämnad ensam 6-8 timmar per dag är risken stor att det orsakar problembeteenden.
Hundar är ett flockdjur. Flockdjur gör saker tillsammans. Rör sig tillsammans. Vilar tillsammans, detta kallas för flocksynkronisering. Eftersom vi måste få hunden att passa in i våra stressade liv hindrar vi oftast hunden från att kunna leva ett sådant flockliv som hunden behöver. På grund av detta blir våra hundar lätt passiva och endast rör sig när vi rör oss. Hunden samlar på sig massor av överskottsenergi.

På promenaderna lever hunden ut hela sin överskottsenergi och då kan det bli riktigt jobbigt för husse och matte. Även vuxna hundar som har tillgång till en tomt eller inhängnat område, oavsett hur stort det är, är oftast passiva . Likadant är det inomhus. Den kanske går omkring lite, byter liggplats eller hälsar på någon som kommer. Den vuxna hunden kanske inte rör sig mer än en halvtimme inne på en dag.

Hur lång tid tar promenaderna sammanlagt per dag, hur lång tid sammalgt per dag rör sig hunden på tomten och inomhus?
Om din hund vilar 20 timmar eller mer sammanlagt per dygn är den understimulerad. Då behövs en lösning på din hunds vardags rutin.

Din hund kommer att aktivera sig själv och resultera i en massa problembeteenden precis som när den får för mycket aktivering. Din hund kan alltså bli exakt lika stressad av att den gör eller rör sig för lite som den kan bli av att göra eller röra sig för mycket. Som sagt, lagom är bäst!

Hur gör jag för att min hund inte ska bli understimulerad?
Aktivera hunden. Se till att den inte är ensam hemma mer än max  5 timmar per dag. Helst mindre. Försök ge hunden många men lagom långa promenader. (när den är valp är det mest behoven som ska utföras) Resten av hundens överskottsenergi kan du använda till mental träning för din hund.
Promenadschema - Den motion du bör ge din valp/unghund under uppväxten (kissrundor och lek i trädgården är inte inräknat)


Hundens ålder i månader. Promenad totalt / dag.
2 mån................................................................... 5 min
3 mån................................................................... 10 min
4 mån................................................................... 15 min
5 mån................................................................... 20 min
6 mån................................................................... 25 min
7 mån................................................................... 30 min
8 mån................................................................... 35 min
9 mån................................................................... 40 min

Förläng successivt valpens/hundens promenader upp till så många minuter som familjen har tid att ge hunden.
 Stress är nyttigt men det kan också vara väldigt onyttigt. Just nu känner jag mig inte stressad men jag märker det på saker som att jag har väldigt svårt att somna om kvällen och när jag väl sover så drömmer jag märkliga drömmar. Drömmar som ofta ger mig en känsla av att jag är stressad. I natt fick jag plötsligt praktikplats och skulle koncentrera mig på fakta samtidigt som jag skulle hålla reda på min lilla valp som jag hade med mig på jobbet. Jag kände mig väldigt stressad. En annan symptom är att jag känner oro i magen samt att jag är så klumpig. Aptiten är väl inte heller den bästa när jag är så här. Så nä, jag känner inte mig stressad men jag vet att jag har för hög halt av adrenalin och andra stresshormoner i kroppen. Allt detta för att jag nu, liksom Alize, förbereder mig för den kommande valpning. Både hon och jag måste ju vara alerta. Att man då inte kan sova om natten är ju ingen hit precis. Vi närmar oss men jag är nästan säker på att hon kommer gå ytterligare ett par dagar. Torsdag natt tippar jag på att valparna kommer se dagens ljus.
Alize i sin förberedande bubbla.

Dock är torsdag ingen bra dag för valpning. Sonen har vernisage och föräldrakväll på skolan och vill så gärna att vi kommer. Så klart. Tyvärr verkar det bli så att vi får göra honom besviken ännu en gång. Stackaren. Men finns det någon gång någon dag som är bättre än någon annan? Det är väl oftast så att saker och ting krockar med varandra. Om nu torsdagen skulle slå väl ut, Alize håller på sig och vi kan gå på vernisagen så är lördag i farozonen. Då är det kioskdag för oss på fotbollen samt Adam ska spela matsch. Här är det riktigt krisigt då vi måste ordna ersättare till kiosken om inte vi kan. Hur gör man det då så där i en hast? Nä... Nu plötsligt bestämmer jag mig för att Fredag är en perfekt dag för valpning. Det är tomt i kalendern och Alize är på dygn 60. Helt perfekt. Jag hade också önskat att vi kanske för en enda gångs skull kan få valpa dagtid :-) Det hade varit så underbart. Allt hade varit så mycket enklare då.
  • Man behöver ingen ficklampa under rastrunderna i trädgården.
  • Man är pigg och vaken
  • Det är ljust i sovrummet av dagsljus
  • Billigare om man måste åka till veterinär
Finns säkert många fler fördelar men dessa dyker snabbt upp i mitt huvud :-) Men det är väl ingen risk utan att värkarbetet startar dagtid och vid midnatt tittar första valpen ut. Så har vi det alltid så varför skulle det vara annorlunda denna gången?

De blivande föräldrarna - Bosse (tv) och Alize.

Dock förbereder vi oss på väldigt olika sätt.






När jag tittar på Alize där hon ligger här på kökssoffan så ser det ut som om hon skulle börja valpa precis när som. Tittar jag på henne när vi är ute på promenad känns det som om det inte är någon valpning på gång alls. Hon far rundor och leker med flocken samt i morse jagade hon katten i 190.Även idag är hon först vid vasken när jag gör iordning allas mat. Sen slänger hon maten i sig. Nä, idag är det ingen valpning på G i alla fall.

Dygn 57.
  • mage: 70 cm
  • midja: 68 cm

Det är ingen vidare ökning i omfånget. Hmmm... hade önskat någon mer cm i dag men det är väl som det ska. Jag går alltid och oroar mig för olika saker och alltid visar det sig att jag oroat mig i onödan. Det hör väl också min förberedelse till antar jag.

LS Hedig Diva

Jag har gjort det igen. Jag har gått emot uppfödarens policy! Jag har tillåtit en utomstående hund att övernatta hos oss. Nä, Alize blev inte ett enda dugg stressad över det här så då tycker jag det är lugnt. Det är Chia/Max valp Hedvig ur Divakullen som är på besök då hennes husse och matte är på festligheter. I dag åker hon hem. I går kväll tog jag en vilostund i trädgården och hade kameran redo;

Santos och Frigg

India och Hedvig

Santos och Frigg

Frigg

India

Heidieh

Hedvig

India

Frigg

Hela gänget vilar tillsammans.

Santos

Heidieh leker med sonen Santos

Adam och galna schappegänget hoppar studsmatta

Frigg

Santos
Ja, det blev lite bilder som vanligt. Resten hittar du på https://plus.google.com/u/0/photos/101740892893706378015/albums/5880112848970082161

Äntligen går verkar det vara bra med Indias tass. Hon springer inte längre på tre ben och behovet av att slicka på den verkar helt ha upphört. Äntligen tror jag vi klarar oss utan den eländiga tratten. I dag var hon pigg och glad på promenaden. Lite konstig är hon men det är ju pga att hon löper. Hänger inte riktigt med gänget :-) utan kommer alltid på efterkälke. Nog snart dax att hålla bättre reda på henne så det inte blir några oönskade valpar.

Nä, nu får det räcka med skrivandet för idag. Jag ska jobba lite så jag får undan allt som måste göras inom det närmsta. Känns bäst om jag inte har något överhängande när jag äntligen får sitta i valplådan och mysa med valparna.

Önskar dig en trevlig tisdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.