Många dagar har gått.

Tiden springer ifrån mig. Har börjat blogga varje morgon men bara hunnit skriva ett par rader innan jag fått bryta för div uppgifter. Denna morgon SKA bloggen bli klar innan jag gör annat. Jag har många dagar och händelser att berätta om.

Vi börjar med torsdagen. Detta var en stor dag för valparna för det var första gången dem åkte bil och det var första gången dem var på ny plats utan mamma, men det gick jättebra. Dem är så otroligt trygga i sig själv dem här små.

Bilfärden gick superbra. Jag packade in hela gänget i en canvasbur som stod bak i bilen. Alla var tysta men efter ca halva resan började en av valparna beklaga sig. När jag kom fram förstod jag varför, det blev supervarmt i buren. Sen fick jag hjälp av 9 stycken elever med att bära in valparna från bilen till min lektionssal. En annan lärare filmade gåsraden som gjorde att bilister nästan körde av vägen ;-) tyvärr har jag inte tillgång till den filmen.

Väl inne i lektionssalen släppte vi ner valparna i en hage som jag tidigare hade förberett. Det var svansen upp och glad nyfikenhet hos alla valparna. Ingen tyckte att det på något sätt var konstigt att vara utan mamma på helt okänd plats. Det är var ju kul...





Här busar valparna med en "lärarhund" på skolan. Snacka om att tycka det var en rolig dag.


Man blir trött av att busa och upptäcka - Curry
Eleverna tog också ut valparna för koppelträning i Malmö, en och en. Inget konstigt det heller!


Vi var på skolan mellan 9 och 15. Valparna myste med folk, lekte och busade och avslutade dagen med att leka med underbara Issi, en härlig Jack Russeltik.
Hemfärden gick helt under tystnad men det kanske inte var så konstigt med tanke på dagens alla upplevelser.
Fredagen var också en väldigt stor dag för valparna, och för mig. Då skulle jag göra valpbeskrivning för första gången i mitt uppfödareliv. Det var duktiga Jessika som kom hit och gjorde denna så roliga beskrivning.

Allt är nedskrivet på ett dokument för var och en valp och detta dokument skickar jag med valpköparen vid leverans. Här kan valpköparen se om den behöver bygga upp ett större föremålsintresse, mer social kontakt mm. Nu behövs det här inte i denna kullen då alla fick mycket högt betyg på kontakt, lek med person, egen lek, föremålsintresse (utom Hero som hade lite lägre intresse för föremål men otroligt stort intresse för social lek). Det finns endast 1 valp som hade TENDENSER till resursförsvar men visade dock inget sådant. Alla valparna hade stor handlingsförmåga och inte minsta lilla aggresion. Även ängslan var så liten den bara kan bli. Gissa om jag är supernöjd med kullen! Dessutom fick jag bekräftat mitt val av valp till resp. familj. Det är så rätt som det bara kan bli!
Var och en valp med dem 3 sista siffrorna i reg,nr som du ser nedan.

Idag är en trött dag, i alla fall verkar det vara så för min kära make :-) Gårdagen var lugn på hundfronten då det var oss tvåbenta som skulle roas. Jag började lördagen med att åka till Buttrik´s i Lund för att göra inköp till gårdagskvällens maskeradfest. Det var 40-årskalas för min mans bror. Hela dagen gick åt att ägna oss åt allas utklädnad. Så här häftiga blev jag, Daniel, dottern Sara och sambon Tobias...
Min man Daniel till höger, i mitten han bror som fyllde år och till vänster ännu en bror.
Jag i mitten, Daniel och dottern Sara.
Jag klädde ut mig till ängen, Daniel var Wolverine och Sara är Cruella de Vill (hur det nu stavas).
 



Det var en mycket trevlig kväll. Så trevlig att den blev väldigt trött söndag för vissa :-) 

Vår gamla dam har fyllt hela 9 år! Vår fina underbara älskade Chia. Grattis på födelsedagen Excerno Cocheta Does <3
Chia är mormor till våra underbara valpar som i skrivande stund ligger runt mina fötter under köksbordet. Dessa små parvlarna som nu fått sina registreringsnummer och Stamtavlenamn. I morgon ska stamtavlorna hämtas ut på posten så dem är redo för veterinärbesöket i morgon kväll. Då ska det vaccineras, besiktigas och chipmärkas. I morgon är åter en stor dag för dessa små underverk som är flyttklara på onsdag. Usch... var har tiden tagit vägen? Till helgen börjar de första flytta ifrån mig :-(

SE56821/2014 Lightschaps Boogie Adna T schapendoes
SE56822/2014 Lightschaps Boogie Arnolf H schapendoes
SE56823/2014 Lightschaps Boogie Aatsu H schapendoes
SE56824/2014 Lightschaps Boogie Afrodite T schapendoes
SE56825/2014 Lightschaps Boogie Aaska H schapendoes
SE56826/2014 Lightschaps Boogie Aapoo H schapendoes
SE56827/2014 Lightschaps Boogie Adrielle T schapendoes
SE56828/2014 Lightschaps Boogie Aari H schapendoes
SE56829/2014 Lightschaps Boogie Adelia T schapendoes

Snyggt, eller hur?

I veckan blev vår fina Gandhi, som är tänkt att få bli pappa till Frigg´s valpkull till våren, hd/ed-röntgad och ögonlyst. Här ser du resultatet :-D

Veterinärdata
Undersöknings datumVeterinär / KlinikResultat
2014-11-26Djursjukhuset Jönköping AB ED ua (0)
2014-11-26Djursjukhuset Jönköping AB HD grad A
2014-11-26Weidman Agneta Öga UA


Lyckan är stor och jag tror jag minsann ska fira med ett glas champagne ikväll :-)

Nu ska jag plocka undan frukosten och sen få ordning på allt julpyntande. En liten städning när allt är på plats och sen tror jag nog att det faktiskt är kväll.

Önskar dig en trevlig söndag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.