Viktsnack.

Godmorgon kära läsare!

Fy bubblan vad jag är trött i kroppen och inget hundprat blir det denna gång. :-) Sorry!

Jag bestämde ju förra veckan att det är dags att ta bort de där jobbiga (mentalt) 10 kg som jag lagt på mig under sista året. 10 kilo pga av ren lathet och fel mat vid fel tidpunkt på dagen. Jag har varit för lat för att röra mig det där extra som man behöver för att hålla kroppen frisk och sund och jag har ätit det där goda, onyttiga på kvällen framför tv eller på uteplatsen. Kvällsgott bara för att jag varit sugen, inte för att jag varit hungrig eller behövt det. Nä då, enbart för att det varit gott. Till det har jag gärna tagit ett eller två glas vin för att det också bara varit gott och socialt mysigt.
2 år sedan, Adam 8-årsdag.

Nu vet jag att många tycker att jag behövde lägga på mig de där extra kilona. För ca 1 år sedan vägde jag runt 48-50 kg till mina 159 cm och 47 år. Jo, jag var smal men vad jag trivdes. Jo, jag trivdes men inte omgivningen. Jag var smal, jag var lätt och jag kunde åka till vilken butik som helst och köpa vilket plagg jag ville. Behövde aldrig prova ens. Hade strl 34/36 i allt och det var oftast den storleken som hängde på reastången. Jag kände mig som en "önskemänniska". Men så började jag få svårt att inte gå ner mer i vikt och började med att kvällsäta. Till en början stabiliserade det vikten men plötsligt började det så sakta gå uppåt. Jag var fast i min gamla vana som gav mig en del av övervikten och sen har det bara fortsatt. I dag väger jag ca 63 kg.

Jag är Gastric Bypass-operarad för 4 år sedan. Jag har under nästan hela mitt liv levt med mer eller mindre övervikt. Jag har genomgått all världens bantningskurer och t om jobbat på viktväktarna. Att gå ner i vikt har aldrig varit något problem men att hålla den stabil har varit stört omöjligt. Så fort jag slutat med dieten för att jag var i mål så föll jag in i mina gamla vanor och vikten for uppåt igen med rusande fart. Nu var det ju så att den dock inte stannade där jag började dieten utan den fortsatte med ytterligare några eller många kilo till. Så fungerar kroppen - en termostat som alltid kämpar med att komma upp i rätt "temperatur". Jag fick nog och skickade in en ansökan till Landstinget. 2 år senare fick jag äntligen min op som tog bort 45 kg av min övervikt.

Denna operation är ingen lösning utan den är bara ett verktyg, en hjälp, till viktnedgång. Den ställer också om kroppens "termostat" i o m att den stor del av tunntarmen kopplas bort ur systemet. Denna op gör inte att man aldrig mer behöver tänka på hur mycket man rör sig eller vad man stoppar i munnen. Den är bara en hjälp! Något folk glömmer när de talar illa om oss opererade. Får ofta höra att man går ner i vikt om man bara äter rätt och rör på sig. Så klart! Det måste man även göra som opererad! Det är jag och min viktökning ett levande bevis på. Man lever lite i smekmånad något/några år och sen har kroppen vant sig och det är åter dags att hålla koll på matintagen och att röra sig. Skillnaden är att termostaten är sänkt och man ökar inte i vikt på samma sätt. Framför allt ökar man inte så lätt i vikt att man går upp till Fetma. Men kontrollen över matintag/uttag kan man aldrig släppa.

Jag är alltså här nu, 4 år efter min op. Har åter fått börja kontrollera vad jag äter, när jag äter och hur jag äter. Jag har åter fått börja lägga energi på att verkligen motionera (till mina hundars stora lycka). Det går inte att bara sitta vid datorn hela dagarna och stoppa in i munnen vad man önskar.

Tänkte att det måste vara en baggis att bli av med dessa kilo med tanke på hur mycket kalorier man får i sig vid en bra "ätardag". Ska äta ca 5 mål/dag och med den mängd man kan äta åt gången som opererad brukar jag ligga på runt 1300 kcal (om jag inte motionerar). När jag rör mig så brukar det ligga på ca 1000 kcal/dag. Här ska också tilläggas att tarmen inte tar upp all fett och näring som kommer ner pga den bortkopplade biten. Men hallå... Denna veckan har jag varit såååå aktiv och vad har hänt med vågen? Idag visade den +1,4 kg från när jag började!!! Grrrrrrrrr.... vad jag blev besviken.


Tog på mig en väldigt tättåtsittande lite tjockare tröja i morse inför hundpromenaden - den satt löst! Men åhhh, jag kan ju det där! Vad händer med vikten när man plötsligt börjar röra sig mycket och intensivt? Jo, man bygger muskler och muskler väger! Vad händer med fettmängden på kroppen? Jo, den minskar! Ska man väga sig eller mäta sig? Vilket är viktigast - vikten eller måtten??? Vad jag blir trött på mig själv ibland :-) Åt skogen med vågen och fram med måttbandet!

Avslutar mitt viktprat med en liten bild på mitt forna jag...

1 mån före min op - 94 kg.
Så här ser jag ut nu - 63 kg.
Ja det är lite skillnad på foto till fot. Vi får väl se när jag hittar till ett mellanting, 52-53 kg tycker jag är lagom. Då trivdes jag som fisken i vattnet. Jag kämpar på... Nyttig mat på bra tider, alkoholen håller sig till helgen och jag fortsätter att promenera. I går tog jag en promenad tillsammans med en lätt överviktig Heidieh, hemifrån till Stehag och därifrån tåget mot Eslöv för att sen äta god middag hos föräldrarna. Det blev hela 11514 steg, 7 km, 400 kcal minus och tog ca 1 timme. Belöningen blev en härlig dusch när jag kom fram och ...

Bruna böner med stekt fläsk men som jag bytte ut mot mindre fettrika köttbullar.
Idag sitter jag här med sån träningsvärk. En sån värk som man bara älskar... Till det en, just nu efter en hög piller, lätt huvudvärk efter en god natts sömn (äntligen).
Morgonpromenaden med hundarna blev den korta skogsrundan om ca 15 min. Både dem och jag är helt slut idag efter några dagars aktivitet. Idag är det vilodag och India har kommit fram och puttat på mig flera gånger. Efter en stund förstod jag vad hon ville. Hon ville gå ut till sitt älskade viloställe - hundgården. Frigg och Heidieh var inte sena på att hänga med dit ut. Där ska de få tillbringa sin dag medan jag tillbringar min vid datorn och det jag älskar mest (urk och tvi), bokföring och momsredovisning mm. Ikväll är det åter dags för roligt jobb - valpkurs i Eslöv. Ikväll ska vi jobba på "Filten", Sitt/ligg/stå kvar. Vi ska också hitta på/av-knappen samt det vanliga - avslappning.


Lite mera kursprat!
Medborgarskolan, som vi samarbetar med, ringde igår. Det är fullbokat på vår kantarellsökskurs som går i Lund nästa vecka (3/9). Det finns lite platser kvar på kursen i Malmö (4/9) och det finns flera platser kvar på kursen i Eslöv (2/9). Är du sugen på att delta så gå genast in på Medborgarskolans hemsida och anmäl dig!!! http://www.medborgarskolan.se/sok/?p=kantarells%C3%B6k&sgid=0&mid=0

Jag kommer också starta upp en agilitykurs för nybörjare i Eslöv med start tisdagen den 10/9 kl 18.00-19.30. Kursen är på 5 gånger och kostar 900 kr. Ni blir inget tävlingsekipage efter denna kursen :-) Vi kommer fokusera på att lära hunden ta hindren på ett glädjande och positivt sätt. Vi kommer också lära hunden ta olika kombinationer samt lyssna på förarens direktiv. Vi fokuserar på Agility som ren aktivering! Sugen? www.bonizashundskola.se/agility

Igår körde jag lite agility med India och Frigg. India har lärt sig att följa mina instruktioner för olika vägar över hinder. Frigg fick lära sig med hjälp av klickerträning att ta balanshindren A-et och Bommen. Det är såååå kul tycker både jag och hundarna.

Nu skriker mina papper här bredvid mig på skrivbordet. Ta dig an oss, hör jag. Jag får väl lyda och avslutar härmed dagens bladder.... Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.