Dräktig hund och lite svammel.

Då var det vardag igen. Det är sanslöst vad en helg kan gå fort. Detta har varit en väldigt trevlig och avkopplande helg så det känns faktiskt helt ok med vardag igen. Fredagen gick i lugnets tecken med god middag tillsammans med mannen. Lördagen var också en lugn dag som avslutades med underbar födelsedagsfest för kära dottern.
Man, son, min pappa, mamma och syster.

Festkvällen började på restaurang med god mat och dricka. Den fortsatte sen i dotter och svärsonens nya fina lägenhet. Kvällen avslutades för vår del runt 23-tiden med en taxitur hem. Så skönt för den ganska tidiga avslutningen gav en pigg söndag.

Söndag ja, en riktigt mysig söndag som innehöll städning och fix för min del och sortering för makens del. Han har äntligen börjat trötta på allt skräp vi samlat på oss i garaget och har påbörjat en ordentlig sortering. Underbart tycker jag som önskat detta väldigt länge. Nu jäklar ska det rensas upp i varenda vrå i hus och förråd.

Så idag är det måndag och detta innebär ynka 3 dagar kvar med en av de underbaraste valpar jag varit med om. På onsdag kväll går bilen mot Tyskland för att lämna över honom till hans nya matte. Känns tufft men jag har ju visst om det här hela tiden. Dock hade jag inte trott att man kunde fästa sig så vid ytterligare en hund (har ju redan 7 stycken) men han har verkligen stulit allas våra hjärtan med sitt underbara temperament. Det kommer bli stor saknad men vi klarar det. Det är så här det är att vara uppfödare. Han kommer få det så jättebra i sin nya familj där det redan finns en fin Schapendoes. Han är ju van vid att leva i flock så jag tror det hade blivit svårt om han nu plötsligt skulle bli "ensamhund". Som sagt, han kommer få det superbra.

Dräktig Frigg, dygn 65.
  • Mage: 68 cm (ökning 6 cm)
  • Midja: 64 cm  (ökning 9 cm)
Jag jämförde med India när hon väntade Naga med syskon vid samma dygn. India hade vid denna tiden ökat ca 3 cm om magen och samma om midjan hmm...

Bild från i morse. Börjar bli riktigt bred om ryggen.

Hon är så otroligt lugn och samlad nu. Sover större delen av dagen och hänger inte med på lek med flocken. Hon vet absolut vad hon bär på. Blir lite nervöst att lämna henne denna veckan vi är borta men jag har henne i trygga händer.

Vad händer då i magen?

Vecka 7 (dag 43-49)
Under denna vecka växer kroppsbehåringen ut, och färgmarkeringen ska kunna ses.
Tassarna och trampdynorna är nu färdigbildade.
Fostret liknar nu den färdiga valpen, men kan inte överleva utanför livmodern.
Från detta tidpunkt är det egentligen bara storleken som ändras.
Förbeningen i benen är nu så långt framme, att man från dag 48 kan se fostren på röntgenbilder.
Det är nu för första gången i dräktigheten möjligt att känna se fosterrörelser och ibland se det till och med.
Tikens buk är i de flesta fall tydligt förstorad,
 Om det bara är en el två valpar så dröjer det kanske ytterligare en tid och mjölkproduktionen har börjat.

Fostren känner nu av om du klappar på tikens mage.
45:e dagen
 
86 mm. Färgmarkeringar börjar synas och pälsen växer ut. Tassarna och trampdynorna är färdigbildade. Förkalkning av de nedre premolarerna. Vidareutveckling av kotorna i ryggraden och bäckenet.
Dag 40 är ett foster av medelstor ras i storlek som en biljardboll.
Dag 42 - 63 sker 75 % av fostrets tillväxt.
Dag 45 börjar skelettet bli fastare på valparna.
Dag 46 börjar valparna bli behårade på kroppen. Nosen börjar pigmenteras. Klorna börjar hårdna, först i toppen.

Nu händer det alltså mycket i magen. Konstigt att det är lika spännande varje gång.

Frukosten är avklarad och det är nu dags att ta tag i dagen. Jag var så aktiv igår så jag har en riktigt lugn dag idag. Ska börja packa lite så jag inte har allt hängande över mig på onsdag. I morgon blir det en dag i bilen då jag ska lämna över de hundar som ska ut på passning. Vi kommer få en underbar vecka liksom våra hundar.
Och se där... solen råkade minsann titta fram i skrivande stund. Hoppas den får stanna kvar under hela dagen och kvällen. Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.