Herpesvaccinering.

Det kändes inte alls bra att köra till jobbet denna morgon. Tog ut hundarna men India var inte speciellt intresserad av att följa med ut. Till slut fick jag ut henne och hon gjorde sina behov för att genast vända upp mot ytterdörren igen. Jag dukade fram torrfoder med mjukkattmat i, hon snusade på maten och såg sen nästan äcklad ut. Hon älskar ju denna mat. Jag erbjöd henne lite rå kycklingmage men det passade inte heller. Hmmm.. inte bra det här. Allt för tidigt för att föda fram sina valpar idag, dygn 53. Valparna måste stanna i magen åtminstone 3 dagar till för att vara helt levnadsdugliga.

Jag åkte till jobb och höll min lektion. När den var klar svängde jag kosan åter mot hemmet. Inom ÖB och vad var de så snälla att rota fram ur lagergömmorna till mig? Jo, en rosa fin barnpool :-)
Så här fint ska valparna och India ha det under de första 14 dagarna i vårt sovrum.

Innan det blir arbete hemifrån resten av dagen ska jag och India åka på en liten biltur. Är inte alls glad för att sätta henne i bilen och köra iväg när morgonen kändes så här orolig och vi är så här nära BF. Enligt lag får en dräktig tik inte åka bil när det återstår 14 dagar kvar till BF, såvida det inte är till veterinären. Vi måste ta oss till veterinären då hon ska ha sin andra och sista Herpesvaccinering idag. Tidigare har veterinären kommit hem till mig men då jag inte har kvar min underbara veterinär har jag inte den lyxen längre.
Om ca 30 min är det dags att ge oss av.

India, dygn 53.

50:e dagen
107 mm. Kroppen är välproportionerad. Förbening av de sista benen i skallen, ambolten i mellanörat och centrum i virvlarna.
Nu kan man (om man har tur) höra valpens hjärtljud om man lägger örat mot tikens mage. Lite beroende på hur valpen ligger. Hjärtslagen ligger på ca 200 slag i minuten. Man kan höra dom som små tickande ljud. Mjölken börjar nu produceras hos tiken.
 
Nu kan man tydligt känna valparnas rörelser i Indias mage. Dock hade hon inte börjat läcka mjölk igår och idag har jag inte hunnit kolla.
Valp född på dygn 53 (shihuahua) http://www.piaskennel.com/drktighet.htm
Så där. Då har jag avgett en liten rapport. Nu ska jag samla in hundar och förbereda mig och India för dagens bilfärd. Önskar dig en trevlig tisdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.