Det ÄR något!

Natten har varit väldigt lugn. Vi har sovit gott hela natten, jag, D och Stella. Inte en enda gång har jag vaknat av att hon flyttat på sig eller behövt min uppmärksamhet på något sätt. Jag känner mig pigg och utvilad, vilket kanske är tur med den känslan jag har idag.

Det är något med den här blicken, men framför allt hennes doft när hon kom in från att varit ute och gjort morgonens behov. Hon luktade "förlossning". Då hon och flocken varit ute på egen hand blev jag lite orolig och kikade vid hennes rumpa. Inget konstigt mer än att lite avföring fastnat i pälsen och det var den som hade den där typiska lukten, som jag absolut inte kan beskriva, jag känner bara igen den. Dessutom var den av den där lite mörkare varianten, mörk och lite seg, som tyder på att Stella håller på att rensa tarmen, vilket tiken gör innan valpningen sätter igång.

Jag TROR inte att det blir idag men vi är absolut inte långt ifrån. Det känns som att det blir en lite orolig dag men en dag full av väntan. Det blir en dag med lite temptagning då och då samt stor kontroll över Stellas beteenden och var hon befinner sig. Från och med nu får hon inte längre gå ut på egen hand och från och med nu lämnar jag inte hemmet utan att jag har någon som kan överta min "vaktposition". Tyvärr har jag en del ärenden jag bara måste fixa men detta får jag göra när D kommer hem från sitt jobb i eftermiddag.

De flesta tikar är inte alls intresserade av sin mat på morgonen som valpningen är nära. Det spelade nästan ingen roll vad jag erbjöd Stella i morse för det var ingenting som smakade. Blandade torrfoder med lite burkmat = URK!!! Blandade i lite rå nötfärs = URK URK! Bjöd bara rå nötfärs = Jag tar ett par tuggor och sen får det räcka. Blandade i lite bitar av rökt medwurst = jag tar medwursten så kan du äta resten själv... Den här morgonen var det helt hopplöst med maten.

Jag mätte magen och måtten stämmer inte alls överens med tidigare. Plötsligt har hon minskat om magen men magen ändrar karaktär när valpningen närmar sig. Den flyttar mer bakåt och det är helt normalt att måtten ändrar sig. Nu tänker jag inte använda måttbandet mer för jag blir bara sjukt stressad av det. Såg ju igår när jag rakade magen att hon har en stor mage, varför visar då måtten något helt annat?
Idag är Stella på dygn 59, ett helt normalt dygn att valpa på, men tiken kan gå så långt som till dygn 70 utan att det är något konstigt. Dock kommer inte Stella gå så långt eftersom hon idag visar tydliga tecken på att vara nära.

Jag hade planerat in lite mer datorarbete denna torsdag men jag får ändra om i min planering. Först ska ALLT vara på plats i sovrummet för valpningen, sen får jag jobba vid datorn! Det känns lugnt och skönt att jag inte har någon kurs i kväll och kan ta dagen med ro, ta dagen som den kommer, vilket jag får göra de närmsta dagarna (och nätterna).

Hur är då Stella när det väl sätter igång? Är hon som sin mamma Heidieh och mormor Chia - tar valpningen med ro och är enormt utdragen? Eller är hon som Frigg som nästan spottade ut sina valpar utan minsta kraftansträngning och fort gick det? Ja, det får vi väl se när det väl sätter igång.



Blivande pappa Walter flirtar ovetande runt hemma i Norge. Här leker han med sin kompis LS Bella (brun) på sitt så trevliga sätt. Walter är en helt gudomlig hane. Han är snäll och vänlig mot allt och alla och tillika tycker jag han är otroligt vacker. Att han sen är bror till min underbara Frigg gör inte saken sämre :-)
Japp, det är spännande timmar till dagar som ligger vid våra fötter nu. Jag lovar att hålla er uppdaterade.

Igår hade jag min sista kurskväll för denna veckan. Det stod valpkurs i ridhuset/Eslöv på schemat. Dock blev kursen inte riktigt som jag tänkte mig då bara halva styrkan först dök upp. Efter en stund anlände ytterligare en deltagare men som fick bryta efter ett tag då valpen snabbt blev trött (kastrerad för ett par dagar sedan) och när den valpen gick hem kom sista deltagaren. Då hade de andra 2 redan tränat så intensivt så de var både mätta o "tretta". Det blev genomgång med sista deltagaren om vad vi hade gjort innan och så fick de avsluta med lite valplek, vilket man som valp "orkar" hur trött man än är - lite som oss människor och glass. Man är propp mätt men lite glass till efterrätt slinker ändå alltid ner :-)

Här tränade vi kontakt från störning.

Idag är jag alltså ledig från hundkurser och kan ägna mig helt och hållet åt mig själv och hundarna. Stellas valplåda med tillbehör ska iordningställas. Tvätt ska vikas och ny tvätt ska in i maskinen. Till middag blir det ungsstekt hel Sej med tillbehör (om vi hinner så långt för Stella). Ja, ja det blir nog en bra torsdag dag här. Hoppas din blir lika bra. Kramiz...

Kommentarer

Anonym sa…
Så spännande!!!!!
Anonym sa…
Heidieh har den mest underbara personlighet man kan tänka sig❤️❤️❤️ Jag hoppas så att generna går igenom till det barnbarn vi får äran att ansvara för❤️❤️❤️

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.