Välkomna till världen!

Denna underbara Frigg är inte som alla andra, något jag jämt och ständigt säger. Hon är överraskningarnas hund på alla sätt och vis, så även igår.


På måndag är Frigg på dygn 63 och jag hade inte väntat mig att valparna skulle komma före måndag då hon tidigare fött på dygn 63 och 64. Helt plötsligt vid 4.48 igår morse hoppade Frigg upp i vår säng. Hon flåsade lätt men verkade vara lite orolig. Vi gick ut och hon kissade och ville in igen. Jag pekade att hon skulle lägga sig i valpbädden, vilket hon gjorde.


Fram till kl 07.07 var vi ute ett par runder i mörkret för att gräva och kissa. Andra tikar gräver frenetiskt vid det här laget samt tömmer tarm och blåsa otaliga gånger, men inte Frigg. Jag såg inte henne tömma tarmen en enda gång.

Andra tikar får ett kraftigt temperatur fall när själva förlossningsarbetet startar, inte Frigg. Hon sov lugnt under vår säng ända fram tills hon började med små krystvärkar.

Jag var inte alls beredd igår morse när det hela satte fart. Jag hade bäddat upp i sovrummet, fixat hennes valpbok, steriliserat instrumenten mm men det var det hela. Jag hade inte handlat hem getmjölk (köper på Willys eller Citygross) eller annat hon kan behöva under tiden hon föder valpar. De skulle inte komma förrän tidigast måndag! Jag har också tagit ledigt från hundskolan hela nästa vecka då jag måste vara hemma när hon föder valparna. Ja, ingeting blev som jag hade tänkt mig.


Nr 5 kommer till världen.

Men vad gör det när det hela gick så bra som det gjorde? Hon födde inga valpar på sina 1,5 timmar resp 3 timmar utan denna gången tog hon bra mycket längre tid på sig, hela 8 timmar för att föda fram friska, livfulla, vackra blå/svarta och svart/vita valpar. Det blev 4 tikar och 4 hanar, varav 1 tik och 2 hanar finns att tinga i dagsläget. Snacka om jämn fördelning! Här gjorde pappa Bluey ett perfekt jobb :-)



Ett härligt litet gäng som blir ompysslade av världens bästa mamma.

Första natten har varit lite si så där. Jag har legat på en madrass bredvid valpbädden men valparna har inte varit så jättenöjda då mjölken inte riktigt runnit till och jag inte hittat rätt värme. Nu har både mjölken runnit till och värmen är perfekt, det är tyst och lugnt i valpbädden större delen av dagen.

Jag hade underbar assistans igår under valpningen. Vi började prata om vad jag skulle kalla kullen och jag hade lite förslag men inte bestämt mig. De kom med ett bättre förslag och jag nappade direkt. Vi hälsar alltså Lightschaps Thrones - kullen välkommen till världen.

Valp 1 - Blå.
Tik
308 g
Namn: Thrones ARYA

Valp 2 - gul
Hane
337 g
Namn: Thrones Hodor

Valp 3 - Svart
hane
347 g
Namn: Thrones Jamie

Valp 4 - Röd
Tik
323 g
Namn: Thrones Sansa

Valp 5 - lila
Hane
296 g
Namn: Thrones Jon Snow

Valp 6 - grön
Tik
315 g
Namn: Thrones Gilly

Valp 7 - blåruta
Hane
357 g
Namn: Throned Tormund

Valp 8 - blå stjärna
Tik
297 g
Namn: Thrones Daenerys

Ja, det är väl inte så svårt att gissa var valparna fått sina namn ifrån?

Hade stora förhoppningar om att jag skulle hinna få deras sidor klara på min hemsida idag men tröttheten tog över så jag får avvakta med det arbetet till i morgon. Håll dock gärna koll på när den kommer upp på https://www.lightschapskennel.com/tidigare-kullar/ och där Frigg´s 3:e kull.

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen är det dags att börja med middagen. Kvällen kommer tillbringas i sovrummet framför tv tillsammans med Frigg o valparna. Jag önskar dig en trevlig lördag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.