Crockpot och Airfryer

Som de flesta känner till är jag en stor fan av matlagning. En dag utan matlagning är ingen dag för mig, om jag så jobbar till sena kvällen. 


För några år sedan införskaffade jag mig en liten enkel Crockpot - slowcooker - slökokare då jag behövde något att värma soppa i när jag höll träning för mina elever på Realgymnasiet, i min egen hundträningslokal. Jag åkte till Mediamarkt och hittade en gryta som man kunde värma i, man stoppade bara en kontakt i väggen. Helt perfekt! Det blev dags att använda den. Hällde soppan i grytan och stoppade kontakten i väggen. Vi väntade, väntade och åter väntade, timme efter timme, soppan blev aldrig varm. Vad var det för fel på den här grytan? Jag googlade runt och upptäckte att jag köpt något som inte alls funkade till det ändamål jag hade tänkt använda den för. Hur vi löste uppvärmningen av soppan den dagen minns jag faktiskt inte (har dock för mig att jag åkte iväg och köpte pizza till hela gänget) och den så praktiska grytan följde med mig hem och stoppades undan i ett skåp. Där fick den stå och skämmas!

Tiden gick och en dag såg jag ett recept som gjorde mig sugen på att plocka fram den här slökokaren igen. Det skrevs om hög/låg och ett antal timmar mm. Jag förstod inte så mycket utan jag följde receptet och vred ratten till det som receptet uppmanade mig att göra. Var säkert någon gryta och jag antar att det blev väldigt gott för från den dagen har "Crockan" fått pryda min köksbänk.  Den användes så flitigt att jag en dag tyckte att jag behövde något mer avancerat. Hade sett att Citygross saluförde en Crocka där man kunde tillaga efter köttets innertemperatur samt den var digital. Jag hade rabattkupong och jag pantade mängder med flaskor, jag fick den nästan "gratis". Hem och gjorde min första slölagade rostbiff. 


Blev den god? Ja, så god att jag nu är ägare till 3 "Crockar". Efter denna blev det ytterligare ett inköp då jag faktiskt behövde en med multifunktioner (slökoka, sautéra, ånga, baka och grilla). Det är denna sista som används mest och som pryder min köksbänk. Av veckans 7 dagar används denna säkert 6 dagar. Resten av gänget står uppradade i min "maskinhall".

Oxsvansragu i Crockan
Min kära familj börjar uttrycka sin oro om att jag nog blivit lite smått "matlagningsgalen". Förra veckan hittade jag en Airfryer på Netto och då det är en köksmaskin kunde jag inte motstå. D tittade konstigt på mig när jag kom hem med den och jag berättade att de sålde den faktiskt billigt! Han sa inget mer...  Nu är denna Airfryer så bra men allt för liten för mitt behov så en ny stoooor sak är på väg mot mitt hem.

Multicrockpot samt lille Airfryer
Min nya familjemedlem
Behöver jag nu någon spis? Ja, för att tillaga tillhörande sås! Inget annat? Absolut inte!
Ska vi ha kokt potatis som tillbehör ångar jag den via ångfunktionen i multicrockan. Finns ingen bättre kokt potatis! Ska vi ha ris kokar jag den via ångfunktionen i multicrockan. Smakerna är himmelska! Ska jag fritera pommes gör jag det i den underbara Airfryern.

I skrivande stund får Crockan jobba medan jag sitter här och bloggar. Jag har fyllt den med gul lök, röd paprika, morotsslantar, palsternacksslantar samt skivad falukorv som jag brynt via Sautéfunktionen. Jag har tillsatt 1 burk krossade tomater med vitlök, 1/2 paket Philadephia vitlök och örter, 1 dl vispgrädde, salt och peppar. Lagt skivade färska tomater över och toppat med riven ost. Nu får crockan jobba med detta i ca 4 tim på hög så får vi se hur resultatet blir ikväll när vi ska äta denna falukorvsgratäng tillsammans med ris och en enkel sallad.


Riset får jag koka i microvågsugnen i min härliga riskokare från Tupperware då Crockan är upptagen.

Igår gjorde jag en maträtt i min Airfryer som jag bara måste dela med mig utav.

Baconlindad kycklingfilé fylld med vitlök och örter Philadelphiaost.
  • 4 kycklingfilér
  • 1/2 pkt Philadelphiaost med vitlök och örter
  • Österlenkryddero Tösaröra
  • Santa Maria Garam Masala
  • Santa Maria Curry Mango
  • Salt och svartpeppar
  • 2 Paket Bacon
  • Kycklingbuljong (uppvärmt vatten med kycklingbuljongtärning)
  • Smör
  • Vetemjöl
  • Vispgrädde
Skär en ficka i varje kycklingfile. Gnugga in Garam Masala samt Tösaröra både utanpå filéen samt inuti. Fyll med Philadelphiaost och linda runt bacon. Kör i Airfryer 170 grader ca 20-30 min. 
Under tiden gör du en sås:
Smält smör och häll i Curry Mango. Låt fräsa med en liten stund. Tillsätt vetemjöl (bottenredning) samt kycklingbuljong och en skvätt grädde till lagom konsistens. 
Servera med färsk pasta samt en enkel sallad.

Det där med att laga mat när jag jobbar långa dagar, går det? Absolut! Jag förbereder Crockan innan jag går till jobb så det är bara för D eller sonen att trycka på rätt knapp samt koka pasta, ris eller potatis som tillbehör. Crockan kan lätt tillaga vår middag under 6-8 timmar och jag kan tryggt låta den göra detta trots att den är ensam hemma.

Nu är det dags att kolla till Falukorvsgratängen. Önskar dig en trevlig tisdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.