Sista veckan och sorg i hjärtat.

 Godmorgon!

Sitter här vid frukostbordet med ett gäng valpar tuggande på mina goa raggsockar. De ska hela tiden vara nära mig så det är ganska svårt att ta sig runt i köket. Utomhus kan de bara vara korta stunder pga det rådande vädret, blåst och regn.


Inte konstigt kanske att valparna är så kärvänliga.

Nåja, jag brukar faktiskt inte ta upp dem så här på bordet så detta var en engångsföreteelse som D var tvungen att dokumentera på bild :-) men vem kan motstå när Ella står och krafsar på mitt ben och vill upp i famnen?

Vi har nu gått in i sista veckan med gänget. De blev alltså hela 7 veckor i morgon och jag kan inte förstå att det redan har gått 7 veckor sedan jag satt där i valppoolen och hjälpte dem till världen. 7 veckor!!! Hur fort kan 7 veckor gå? Uppenbarligen väldigt fort.

Det är ett gäng med stora valpar, väger nu närmare 4 kg om jag gissar rätt (ska väga dem i dag och lägger då in på deras hemsidor). Är man bara 4 i kullen och mjölkbaren är konstant öppen så är det inte så konstigt att man väger mycket i denna åldern. De diar alltså fortfarande en hel del på mamma Nala som mer än gärna ställer upp.

Lennart och Vinja

Vittna och Ella

Det är en mycket aktiv vecka som vi har framför oss och till råga på detta har jag kanske blivit smittad av Covid från en ovetande kollega (testades positiv häromdagen) och nu sitter jag här och känner mig "ruggig", snörvlig och lite ont i halsen. Jag håller både tummar och tår att så inte är läget, för då har jag mycket att tänka på och arrangera. På fredag är det valpbeskrivning på schemat och lördag veterinärbesiktning. Är jag dålig får vi hoppa över beskrivningen och besiktningen får jag ordna via vänner som tar valparna till veterinären. Allt går om man vill, bara jag håller mig undan i så fall. På måndag är det leverans och då får vi väl sköta den utomhus om jag inte är frisk då, vilket jag ska vara!

Hela dagen igår satt jag vid datorn och fixade allt som måste fixas inför flytten. Valpböckerna är beställda från tryckeriet, valppaketen är beställda från Royal Canin, besiktnings- och köpeavtal är utskrivna, stamtavlorna ligger i ordning mm mm. Nu håller jag tummarna för att valppaketen ska komma i tid. Jag har hållit på ett bra tag med att försöka beställa men det har inte fungerat men igår lyckades de lösa problemet. 


Måndag börjar med bad och kloklippning och sen är det dags att ta farväl av detta helt underbara valpgäng. Aldrig har vi haft en så enkel kull. Mycket beror så klart på deras otroligt duktiga mamma men även på valparna själv. Direkt de började göra sina behov gjorde de detta på de utlagda kissunderläggen. Givetvis har det hamnat en liten pöl på golvet då och då men det har lätt torkats upp av mitt nyförvärv för att slippa ha en stinkande mopp och hink ständigt redo.


Kan dock säga att den har använts väldigt sparsamt. Köpte STORpak med blöta "papper" men de är knappt använda. Normalt brukar moppen gå i ett och man kan knappt gå på köksgolvet när man kommer upp på morgonen. Med denna kullen har man kunna gå på strumplästen utan att få blöta fötter. De är helt otroliga den här små <3. Dock ska det bli skönt att åter få ordning på skorna :-)

Här leker mamma Nala med sina små som är på bästa lekplatsen (i deras tycke).

Frukosten är avklarad och maten behöver komma in i kylen. Jag avslutar med den vanliga bildkavalkaden från bilder och filmer tagna i veckan som gått.

Vilka färger kommer denna vackra tjej få som vuxen?

En av Ellas favoritplatser - leksakskorgen

Vilka färger kommer vackra Vittna att få som vuxen?

Vaktar matskålen

Kommer Vinja behålla sin chokladbruna färg tro?

En kväll framför tv:n på Lightschaps kennel.

Ella har fått mustach

En ständig syn. Nu får Nala smör och olja på maten för att lägga på sig lite hull.

Diar sina "små" valpar

Nyfikenheten är stor.

En glad Vinja.


En rolig aktivering jag bjöd på i morse.

Nu önskar jag dig en trevlig tisdag. Kramiz



Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.