Högdräktiga Klinga

 Godmiddag denna mulna onsdag.

Sitter här vid datorn, vilket inte tillhör vanligheterna då jag oftast är på "springande fot" med diverse sysslor. Idag bestämde jag mig dock för att det är dags att komma igång med skrivandet igen då vi väntar en ny fin valpkull inom 1 1/2 vecka. Denna gång är det vår äldsta tik som är dräktig, vår älskade underbara pigga och aktiva Klinga.


En fredagseftermiddag kom jag hem och upptäcker att Klinga befinner sig i riktigt höglöp. Pratade med mina föräldrar och där och då bestämde vi oss för att ta en sista kull på henne. Kontaktade ägaren till hanhunden (givetvis efter kontroll med inavelsgrad mm) och de hängde glatt på.

Blivande pappa Hasse som är pappa till vår förra valpkull

Hasse och hans fina matte kom hit och efter lite bus, lek och flirtande satt de ihop. Det blev en lååååång hängning som var väldigt märvärdig :-)


Detta var fredag 8 april. När jag tittar på bilden där jag sitter i thermobyxor, vintarjacka och mössa kan jag inte förstå hur tiden har gått så fort, idag är det ju sommar (eller hrm borde vara med tanke på dagens datum 1 juni). Det har alltså nu gått 7 veckor sedan första parningen. 7 veckor som bara swishat förbi.

Klinga mår toppen. Hon är rund om magen som ett hängbukssvin då hon alltid bär sina valpar nere i magen och inte uppe vid ryggen.
Bild tagen för 1 1/2 vecka sedan.

Hon äter med god aptit men inte vad som helst, måste vara något med kött i och allra helst kyckling. Torrfoder går ner om jag blandar i något sådant här gott, annars kan jag äta det själv typ. Allt ser så bra ut som det kan hittills och jag håller tummar och tår för att det förblir så hela vägen fram.

I dräktighetsvecka 3 gjorde vi ett ultraljud där vi bara kunde se 5 ev. 6 valpar med fint tickande hjärtan. 


Idag har jag gjort min allra första dräktighetsröntgen under hela min uppfödartid. Jag har hittills tagit det som det kommer men då Klinga är 8,5 år gammal vill jag känna mig så säker som jag kan, därav detta valet. Jag, röntgensköterskan samt veterinären är helt överens om att vi kan se 7 små huvuden. Vad kan du räkna till? Klinga gjorde det dumma valet att inte släppa ut lite bajs på morgonen så kanske kan det ligga någon där bakom tarmen, men vi tror inte det. Överraskning?


Är du intresserad av föräldrarna, Klingas magmått, vikt mm kan du läsa mer på parningssidan på min hemsida. Jag kommer försöka uppdatera bloggen framöver till valpningen och sen under valparnas första 8 veckor hos oss i livet. Följ oss gärna.

3 av blivande pappa Hasse och Klingas dotter Nala som var vår förra kull, Knyckerz-kullen.

Måste också berätta en annan härlig sak i uppfödarvärlden. I fredags flög jag till min goda vän Hanne som också föder upp Schapendoes vars stammoder är syster till Klinga. Hennes kennel heter Kennel Happyschaps och finns i Oslo. Hon skulle få en kull valpar och bad om min hjälp då tikens förra kull var ganska jobbig. Jag åkte dit i fredags och valpkullen föddes natten till söndag. Allt gick jättebra och det blev ett gäng om 5 härligt fina som individer.


Mamma Molly med sina små och den fina valpkullen Sweet-kullen.

I måndags åkte jag åter hem och jag är så glad och lycklig över att få hjälpa till med att föda fram de här småttingarna.

Skulle kunna skriva i all evighet när jag börjar men jag tror inte du orkar läsa längre så jag avlutar nu med en härlig bild på Klinga ute på "stora ängen" en härlig försommarkväll i maj. Ha en god dag. Kramiz.


Som sagt följ oss gärna...


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.