Arbetsdag till ända...

God kväll!


Här sitter jag i min ensamhet med en kall öl i handen. Resten av familjen är på nya kusinens barndop o förmodligen käkar just nu en god måltid och umgås med släkten. Själv har jag livnärt mig på pepparkakor och en kall, trisst räksallad. Ena koppen kaffe efter den andra har slunkit ner i min mage. Känner mig som en skvalpande tunna nu. Fötterna är ömma och värkande och huvudet är totalt tomt och innehållslöst. Jag har stått rakt upp och ner i 6 timmar och bara pratat hund.

Det har varit en mycket trevlig och givande dag på Arken Zoo i Eslöv. Underbara människor som driver butiken och underbara kunder. Upptäckte när vi presenterade oss att en av ägarna minsann är min gamla klasskamrat från 1-9 klass. Jag såg direkt att det var han, han såg absolut inte det var jag förrän jag sa mitt flicknamn :-) Vi har ändrats en del kom vi båda fram till. (Kan du hitta mig?)

Med mig denna dag hade jag Heidieh och India. Visste inte alls hur dem skulle klara av att hålla sig lugna med så mycket folk och så många okända hundar. Men du milde vilka hundar jag har!!! Jag är så stolt och så imponerad av dem. Dem har skött sig helt perfekt. Ingen oro alls och inte minsta lilla skall mot någon hund. Dem har tagit det hela med ro och då och då låg dem utslagna på filten och sov djupt, trots alla människor som sprang runt deras inhägnad. Jag byggde upp en liten hage av kompostnät runt bordet där jag hade mina broschyrer mm. Det blev jättebra.

Inda är den mest sociala av dem här två så hon var mer utanför hagen än innanför. Bäst var om man kunde sitta i någon kunds knä o kela, tyckte hon. Heidieh tyckte en klapp på huvudet då och då var helt ok men mer samvaro orkade inte hon ha idag. Det överlät hon till dottern sin.  Hon låg hellre utsträckt på sin filt och vilade eller tuggade i sig ett grisöra.

Det är lite komiskt. Jag var här för att göra reklam för hundskolan men jag har nog sålt fler Schappar än vad jag sålt in oss hos ev. kursare. Delade ut massor av visitkort för min kennel men bara några stycken för hundskolan :-) Snacka om att India kan representera sin ras. Jag får nog lära mig lite av henne så jag kan representera hundskolan bättre :-) Bättre reklampelare för Schapendoes än India finns nog inte.

Jag passade på att köpa på mig lite hundsaker och hundmat när jag ändå var där. Köpte nytt torrfoder som heter Sam´s Field. 

http://www.samsfield.com/adult-medium
Till det köpte jag fruset färskfoder som jag blandar i torrfodret för att det ska bli mer gott. Ja ja, mina hundar är bortskämda :-)

http://www.sundhundmat.se/

Jag köpte också 2 selar till India och Heidieh, VGWBälte, som jag kan använda när jag pratar koppelträning med mina kursare. Detta koppel är helt underbart. Hindrar att hunden drar i kopplet samtidigt som det sitter perfekt på kroppen och åsamkar varkens smärta eller obehag för hunden.

http://www.vgwbalte.com/default.asp?sida=vad_ar_VGW&pid=2  
Denna sele kostar ca 499 kr men den är absolut väl värd sin kostnad. Det är en svensk produkt som är anatomiskt utformad för bästa komfort så den åsamkar så liten skada som möjligt. Den undviker snedbelastning och negativ påverkan på rygg och nacke samt ger en lugnande inverkan på promenader. En helt underbar sele enligt mitt tycke. Drar din hund i kopplet är detta absolut något du måste köpa! Denna sele har jag pratat mig varm om idag hos både butikens personal samt kunder. Mina hundar är inga "draghundar" men jag använder selen för att den sitter så bra och är så behaglig för hunden.

Det blev också lite smaskiga tuggben men några sådana lär inte behövas i detta hemmet ikväll. Både India och Heidieh har gått till sängs och jag lär nog inte se så mycket mer utav dem idag :-) Vi har alltså en väldigt lugn och skön kväll att se fram emot. Att vara med om det dem varit med om idag tar hårt på krafterna. 10 gånger mer än en lång och rask promenad. Båda två verkar vara helt slut men jag måste nog erkänna att dem inte är ensamma om det. Det är inte mycket kvar av ork i mitt huvud i heller.

Nu är ska jag koka lite ägg och fixa inför kvällens "räkfrossa" framför tv. Ska tända lite ljus och en brasa och göra riktig mysstämning innan resten av familjen kommer hem.

Önskar dig en trevlig lördagskväll.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.