Spännande helg stundar.

Godmorgon!

Eller jag ska nog bara säga "Morgon" idag för god vet jag inte om jag kan påstå att den är. Vaknade för sent för att få iväg sonen till skolan och eftersom han mådde dåligt igår lät jag honom stanna hemma idag med. Huvudet kändes som om det skulle sprängas i småbitar. Jag har sovit oroligt hela natten pga lätt huvudvärk men när jag vaknade hade jag rejält ont. Stoppade i mig några tabletter och sov en liten stund till eller i alla fall slumrade. Fortfarande huvudvärk när jag vaknade men inte lika intensiv.

Tog på mig varma kläder och gick morgonpromenaden med Heidieh och India. Dem har i alla fall inte huvudvärk med tanke på den farten dem tog sin älskade promenad i :-) India börjar bli riktigt snabb. Den där "valplunken" och klumpigheten är nu som bortblåst. Hon springer som en vuxen hund men hon är inte lika snabb som mor sin, vilket i o s nog ingen hund kan bli. Heidieh far fram som en gasell över ängen och ingen har ännu lyckats komma ifatt henne på hennes springturer. Hon är dessutom helt otrolig på att parera i farten. Jag förstå inte hur hon hinner se hindren och tänka ut vilken väg hon ska ta för att undvika att springa på. Hon är en fröjd att titta på där hon far fram över ängen och genom skogen i 190.



Tyvärr börjar filmen med det alla hundar gör ibland, sina behov :-)

Kiwi är hos dottern Sara idag för en kamning mm och sen ska han åter åka hem till sin familj. Det har varit underbara 2 1/2 vecka med honom här. Världens enklaste hund. Vi har knappt märkt av att han funnits mer än att man haft 1 extra hund med på promenaderna samt att träna med. Han är sin mamma Chia upp i dagen. En helt otroligt vacker hane med ett helt perfekt temperament. En sådan hane man mer än gärna skulle vilja ha som pappa till sina valpar. Hans matte och husse kan vara så stolta över denna "frackklädda" herre och jag är otroligt stolt över att ha fött upp en sådan underbar Schapendoes.

Nu är det så tomt här i huset med bara Bonzo, Heidieh och India hemma. Huset blir plötsligt så stort :-) men som tur är kommer våra lånehundar och foderhundar då och då på besök (ganska ofta faktiskt) vilket hände igår. Det var Cecilia med Chia och hennes fina lilla Smilla som kom. C behövde hjälp med att fixa till sin blogg så vi pratade, fikade och hade bloggverkstad. Chia kom fram till mig och sa Hej med väldigt svalt intresse och sen satt hon vid C hela tiden dem var här för att rusa fram mot ytterdörren när C frågade om dem skulle åka hem. Trivs hon hos C? Det finns ingen tvekan om det... Vi fixade till lite grann på bloggen igår... http://frokensmillasmatte.blogspot.se/ Tog en kik nu och det börjar se riktigt tjusigt ut.

Tänk vad denna veckan gått fort (liksom alla andra veckor) och idag är det redan fredag. Tycker inte det var längesedan jag satt här och hade den där måndagstristessen som måndagar alltid brukar ge. Om jag minns rätt var detta en bra måndag men man känner ändå att det är så länge tills det åter är helg. Men sjutton vad det går fort. Tiden rusar ifrån mig...
Fredag är veckans bästa dag, tycker jag. Hela helgen är orörd framför mig och en hel arbetsvecka ligger bakom mig. Jag städar och får rent och fint i huset och på kvällen myser jag framför tv med familjen. Lördag är också en mysig dag men då är man liksom mitt i helgen och halva helgen är gången. Jag gillar fredagar starkt!
Denna helgen blir en tuff helg. I morgon får familjen dela på sig då vi har "miljoner" aktiviteter för oss på Lördag. Adam ska dansa på em och där får han sluta lite tidigare så han och D kan köra i ilfart till kyrkan för att delta i kusinens barndop. Själv jobbar jag hela dagen med att stå och göra reklam för Bonizas Hundskola på nyöppnade Arken Zoo i Eslöv.
Jag kommer vara där från kl 10.00 till ca 16.00 och jag kommer ha India och Heidieh med mig. Dem får vara där och locka folk att komma fram till oss då jag inte är den där tuffa personen som jagar folket :-) Här har jag tänkt mig att svara på hundrelaterade frågor samt göra lite reklam för min ras - Schapendoes.

Söndag är dock en oplanerad dag men då lär vi väl sitta och hänga i soffan totalt slut efter lördagens intensiva aktiviteter :-)

I går var sista arbetsdagen för denna veckan. Det var valpkurs i Lund, denna kurs jag älskar så högt. Jag älskar att vara på denna plats och hålla mina kurser. Deltagarna har varit så duktiga på kurserna denna veckan! Dem har gjort såna otroliga framsteg. Nästan hela mitt kursmål för valpkurs är nu uppfyllt -
  • valpen ska kunna tränas och föras hos föraren utan koppel,
  • valpen ska förstå inkallningskommandot samt sitt och ligg (nja det där sista är inte helt klart ännu). 
  • Valpen ska förstå kommandot nej samt lärt sig kommunicera med andra hundar.
  • Föraren ska ha lärt sig verktygen för att föra sin hund samt läsa sin hund. 
I går kväll när jag åkte hem från kursen var jag så glad och så lycklig. Det är alltid lika underbart när man känner att man uppnått sitt mål. Kvar att lära har vi den medicinska träningen samt hantering vilket kommer nästa vecka. Jag är så nöjd med vad Jag och kursdeltagarna lyckats åstadkomma denna kursomgång! Jag är så nöjd med den kurplanering jag använt. Jag känner mig så nöjd.

Dax att avsluta min och Indias frukost. Hon är så duktig som kan sitta så nära och faktiskt inte röra det från bordet hur sugen hon än är :-) Träning ger resultat!



Oj glömde ju berätta att ännu en av mina "kompisar" gått hädan. Maken sprang runt som en tok i morse och letade efter bilnycklarna. Det gick inte att sova bort detta. När han väl kom iväg fortsatte livet på nedervåningen och jag förstod att katten höll på med något. Såg att hela nedervåningen var upplyst och gick ner för att släcka samt se vad katten sysslade med. Vad hör jag? Jo, samma plågade pip som jag hörde häromdagen från köksskåpet. Katten hade tagit en "kompis" som jag förmodar undersökte vårt hem. Jag släckte och for upp för att stänga dörren till sovrummet och ta kudden över huvudet. Jag ville inte höra vad katten gjorde med stackaren. Usch och fy men jag vill faktiskt inte ha dem springande runt mina fötter hur söta dem än är. Men att behöva dö på det grymma sättet... Att ta musen från katten kunde jag glömma då han låg och morrade högljutt bara jag tittade åt hans håll. Jag lyckade somna från spektaklet och när jag åter steg upp såg jag inte till någon mus. Antar att den nu befinner sig i Katten Gustafs mage...

Jag önskar dig en trevlig fredag. Kramiz


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.