Torsdagssvammel.

Godmorgon!

Vilken vitsig rubrik jag kom på då. I går hade jag så mycket att skriva, idag är det helt tomt i skrivarhjärnan.

I går ja, dagen som jag tillbringade på sjukhuset i Lund. Var chaufför åt vår Farmor som skulle opereras, vilket bara skulle ta ett par timmar. Det tog hela 12 timmar :-) Jag tyckte inte det var lönt att åka hem eftersom det skulle gå ganska fort, så jag passade på att ta en välbehövd slappedag medan hon blev opererad mm. Det blev en rejäl slappedag eftersom det drog ut mycket på tiden, både väntan på op och återhämtningen efter. Hon var tvungen att helt tömma urinblåsan innan hon fick åka hem. Inte det enklaste att kissa på kommando inte :-) men till slut lyckades hon och vi körde hemåt. Lagom hemma till "Bonde söker fru". Under tiden jag satt på sjukhuset läste jag en hel bok. Böcker kan vara enormt tidsfördriv och avkoppling. Det blev en lång dag men väldigt skön dag. En dag som jag nog behövde. En dag helt för mig själv och helt utan måsten.

I dag mår Farmor finfint. Lite ont i magen av magkatarr pga antibiotika men inga alls men av operationen. Jag tycker det är helt otroligt men vår farmor ÄR helt otrolig, vår älskade Farmor. Hon fick sova över hos oss i natt så vi kunde ha lite koll på henne men nu har jag precis varit och lämnat av henne i hemmet. Hon mår så bra så jag känner mig helt trygg nu.

Ja, då var det torsdag idag. Jag säger som jag säger varje vecka, vart har denna veckan tagit vägen? Det var precis söndag och plötsligt är det åter fredag i morgon. Dagarna bara springer förbi mig. Men ärligt är jag ganska glad att denna veckan gått fort. Den har känts ganska jobbig faktist, trots att jag inte haft något speciellt inbokat. Har bara varit en känslosam vecka på något sätt.
Morgonen började lugnt med lite grann sovmorgon. Har bil i dag så jag skulle köra sonen till skolan som var så uppåt denna morgon. Skolan fyller år idag och dem skulle ha 80-tals disco hela förmiddagen för att fira. Dem barn som ville fick klä sig i just 80-talskläder och sonen var inte sen att haka på :-) Om han levt på 80-talet hade han helt klart varit skolans snygging :-)

Kläderna var helt i jeans och håret blev bara så perfekt. Han var så cool och han var så glad när han gick till skolan. Vi lyckades verkligen uppfylla hans önskemål denna gången, vilket känns superbra. Man försöker alltid men det är inte alltid man lyckas. Denna gången blev det bara helt perfekt :-D Fina, goa Adam.

Passade på att gå en lång promenad med India och Heidieh. Tokarna tog det vanliga morgonruset :-)



I dag är det en födelsedag!
I dag fyller allas vår underbara Chia - Excerno Cocheta Does hela 7 år. Jag och Farmor satt och pratade i morse och kom fram till att det är konstigt att inte Chia är äldre. Det känns som om hon funnits här alltid :-)

Skickar många grattiskramar till Chia på hennes dag!

Idag är en annan bra dag! I dag har vi fått resultatet av Alize gPRA-test! Ett väldigt glatt resultat :-) Varför blev det inga valpar för??? Allt med Alize är ju så perfekt..... Bättre lycka nästa gång!



Påminnelse!
Vill påminna alla som är intresserade av att ställa ut sin Schappe på utställningen i Göteborg, My Dog, första helgen i Januari, om att idag är sista anmälningsdag. Själv kommer jag ställa Alize och India både på torsdagen och fredagen. Hade varit superkul om fler LS-schappar hänger på. Jag vet att även Allie Moon och Siri Moon kommer att ställas dessa dagar.

http://www.mydog.se/

Nu har halva min dag passerat och det är dax att få lite gjort. Lite förberedelser inför kvällens sista valpkurs/vardagslydnad i Lund innan avslutningsdagen samt annat smått och gott.

Vi har jobbat lite annorlunda på veckans kurser. Jag har känt att deltagarna behöver känna mer och förstå mer av hur en hund fungerar när dem ska lära sig saker. Vi kan inte prata med hunden och på så sätt förklara vad vi vill att hunden ska göra. Vi kan bara visa och vara tydlig med vårt kroppsspråk och vägledning för att få hunden till att förstå vad den ska göra. Det gäller både om vi vill få bort oönskade beteenden och för att lära in nya beteenden. Är vi otydliga och dåliga på att "förklara" kan inte hunden förstå och antingen väljer hunden att strunta helt i oss och göra saker den lättare kan förstå eller så blir den frustrerad och börjar hoppa, skälla mm. Jag valde därför att träna med människorna istället för hundarna. Ingen var lyckligare än hunden över det då det blev en massa fri lek medan vi människor jobbade med varandra...



Dem fick dela upp sig två och två varav en var "hund". Föraren skulle sen träna sin "hund" i det beteende dem sen skulle träna den riktiga hunden i. Dem upplevde det alla som supersvårt men ack så nyttiga övningar. Jo, vi hade väldigt kul under tiden :-) Hundägarna blev trötta av kvällens övningar liksom hundarna. Vi kommer göra samma sak på kvällens kurs.
Vi kommer dessutom gå igenom Hanteringsträning och Medicinsk träning vilket Jessika här går så fint igenom med sin hund Tusse. Så viktig träning som så många hundägare missar eller struntar i!



Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.