Nya planer.

Godmorgon!

Sov lite längre än vad jag planerat för nu vill jag förbaske mig bli frisk. I går tyckte jag att jag kände mig bättre och att förkylningen var på väg till att överge min kropp men igår kväll slog den till med ny kraft igen. När vi var på middag hos mina föräldrar fick jag så fruktansvärt ont i halsen. Kunde knappt få ner en klunk med vatten. Dock hade/har jag ingen feber. Tog två Alvedon och kröp till sängs ganska tidigt och nu känns halsen lite bättre men jag är fortfarande så sjukt trött och ont i kroppen. Daniel är också så himla förkyld. Vad är det vi drar runt på? Hur länge ska det här hålla på? Adam verkar dock vara på bättringsvägen. Vi har inte tid eller ork för det här.

Ork nä... Orkade knappt gå morgonrundan med hundarna i morse. Tror dem har haft sitt livs tråkigaste 2 veckor nu. Vi har inte tränat en enda sekund och vi har bara gått dem där promenaderna som är absolut ett måste. Jag har inte orkat! Jag har känt mig som världens sämsta matte men ibland går det bara inte att tvinga sig till saker. Att träna hund när man själv inte är på hugget är dömt att misslyckas. Träna ska man göra för att båda tycker det är kul. LöpHeidieh är den som inte verkar påverkas alls av denna stiltje som råder. Hon ligger så gärna och sover under sin kökssoffa hela dagarna. En löptik kan bli ganska trött och just den kategorin tillhör hon. Erbjuder jag aktivitet så hänger hon gärna på men hon verkar inte ha minsta behov utav det. LöpHeidieh som kan löpa som en gasell när vi är ute på våra promenader går nu lugnt och stilla intill mig. Gick ut på stora ängen, som till min stora lycka var frusen, i morse och hon tog inte ett enda galoppsteg. Hon bara lunkade på där bredvid mig och verkade fullt nöjd med det. Vad skönt att hon löper just när jag mår så här. India däremot... Hon håller på att klättra på väggarna från och till. Även hon är en hund som lätt kan ta det lugnt och bara vara när vi så önskar men nu börjar hon tycka att det får vara nog. Hon vill röra på sig och hon vill använda sitt smarta huvud. Jag bara måste orka ägna en stund åt henne idag. Bara måste... Hon är dock duktig på att roa sig själv väldigt bra. Hon gör ständiga fynd och kommer gärna och visar upp dem. Tyvärr är inte alltid dessa "fynd" så hundvänliga och jag kan inte låta henne behålla sitt kap. Då byter jag så klart det till mig med en rejäl godisbit. Detta gör att hon alltid visar upp vad hon har hittat. Antingen får hon behålla eller så får hon något gott i utbyte. Nä, idag ska "klossen" åka fram och så ska vi köra lite träning på den. Men först måste jag jobba...

Ovan en liten film från morgonens minirunda. Här ser jag att H faktiskt tog några galoppsteg :-) men det var inte i hennes vanliga fart och inte var dem många inte... Mina älskade underbara hundar. Bonzo är inte med på filmen för han har inte stigit upp ännu. Som ytterligare ett bevis på att jag är en dålig matte just nu så protesterar han mot min lathet genom att inte stiga upp förrän husse kommer hem...KLOCKAN 15 ca! Hur kan en hund hålla sig så länge??? Jag förstår inte.

I dag är det fredag. Vart tog denna veckan vägen? Visserligen var det inte en vecka som är lik övriga vanliga veckor men ändå. Dagarna har bara sprungit iväg. Julen är helt och hållet över och i morgon åker den greniga granen ut då det kanske endast finns 10 barr kvar. Julpyntet tar den bort själv då kulorna trillar av en efter en i takt med att barren trillar av. Vår julgran liknar inte längre en julgran, den liknar en pinne med en massa pinnar på och en och annan kula. Ingen fager historia inte :-) Men den fyllde sitt syfte under den tid den skulle så jag är nöjd. Nu åker eländet ut.
Denna fredag blir inte som andra fredagar. Fredag betyder städdag för mig men idag blir det istället arbetsdag. Jag har under lång tid försökt få till min bokföring men inte lyckats. Sökt efter nya webbaserade bokföringsprogram på nätet och till slut hittade jag ett som lockade. Ett väldigt enkelt program som tillhandahålls av Swedbank. Det bästa är att det finns autokontering och programmet är synkat med mitt konto. När det sker något på kontot bokförs det automatiskt. Det finns också uppkoppling mot skatteverket så momsredovisning kan ske via ett enkelt knapptryck. Helt underbart och så mycket tid detta sparar! I dag ska jag få igång programmet och alla konto ska komma igång. Sen jäklar ska här bokföras. Och förhoppningsvis tjäna en och annan krona.

Tjäna kronor ja. Vet inget år som vi lagt ut så fruktansvärt mycket pengar på saker som gått sönder. Tror vi bor i en rivningskåk och bilarna vi kör runt i är rena rama skrotobjekten. Nä, så är det givetvis inte men det känns så just nu. Allt går i sönder. Allt kostar åtskilliga 1000-lappar så fort en liten grej ska lagas. För någon månad sedan gick vår stora bil sönder - fick lagas för massor av 1000-lappar. När den var klar gick vår lilla bil sönder och fick lagas för åtskilliga 1000-lappar. När vi fick tillbaka vår lilla bil gick vår stora åter sönder och den har faktiskt fått stå still tills nu. Pannan gick sönder och fick lagas för åtskilliga 1000-lappar. Mitt i detta började Heidieh löpa och vi kan inte åka ända till Norge i vår lilla bil. Lämnade därför in den stora häromdagen och hoppades på snabb reparation. Jodå, snabbt blev det och dyrt blev det, suck. Verkstaden ringde precis och berättade att den nu är dugligt lagad och det kostade bara 4265 kr. Finns det någon som vet något träd där det växer pengar??? Skulle behöva fylla vår trädgård med sådana träd just nu. Nä, åt hundan med 2012!


Nu är det i alla fall bestämt att vi kommer fira nyår i Norge. I går kväll var jag glad över detta beslut då Heidieh och Bonzo började visa stort intresse för varandra. B flirtade hej vilt och hon svarade glatt på flirten. OBS! Bonzo är kastrerad :-) Han är ett bra tecken när man vill se när höglöpet närmar sig. Hon är inte helt redo ännu men hon närmar sig helt klart. Det blir superbra att åka iväg på söndag. Vi räknar med att behöva stanna tills söndagen därpå, 6/1 då H är på dygn 15. Sista parningen där på morgonen och sen hemfärd. Då är jag hemma till introduktionskursen och Adam kan vara med vid första skoldagen. Det blir så bra så. Skönt att lämna detta jobbiga året kvar i Sverige och åka mot nytt år och ny framtid.

Det är dax att börja fundera ut ett nyårslöfte! Jag har mitt löfte redan klart för mig. Jag ska börja bli snål! Jag ska vrida och vända på varenda krona. Jag ska se kontot bli stort :-) haha... tror ni detta är ett löfte jag lyckas med? Vet inte... men jag ska göra vad jag kan. Stackars familjen... Det blir ett hårt år för dem. Ett hårt år men ett bra år!

Nu är det dax att plocka undan frukosten och börja jobba. Önskar dig en trevlig Fredag. Ta vara på dagen och njut... Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.