Parningsplaner och julfirande

Godmorgon!

Då har sista juldagen kommit. Känns lite vemodigt att den helg man typ väntar på i ett helt år är över i ett nafs. Denna helgen har jag dessutom i stort sett sovit bort. Förkylningen jag drar runt på har varit så tröttande. I går började dessutom D också bli förkyld så nu är det rena sjukstugan här. Denna natten har inte varit nådig. Jag har varit så stopp i näsan och D har snarkat värre än största grisen. När han väl somnade ville jag inte väcka honom. Letade efter proppar att stoppa i öronen men hade inga i närheten så det var bara att banka till kudden då och då och försöka sova.

I går var en riktig slappedag. Städade undan julafton, startade några maskiner tvätt och sov på soffan. På kvällen roade jag mig med att laga middag till oss, dotter och svärson - Dillstuvad potatis och varmrökt lax. Sen fortsatte jag att sova i soffan tills jag gick upp och la mig för att fortsätta sova ända till kl 10 i morse. Ja, jag har sovit bort hela julen suck.

Som tur var hade vi hundar som även dem var supertrötta. Heidieh som löper är trött av bara det och är bara glad om hon får ligga under sin kökssoffa hela dagen igenom. India däremot, hon blev lite rastlös fram emot eftermiddagen och gick runt och letade efter små fynd. Hon är expert på att hitta just såna :-) Till slut fann hon sig dock med att även hon ha en tråkig slappedag. Rullade ihop sig i mitt knäveck och sov bort juldagen.


Så idag har vi då sista dagen för denna julen. I dag är det Annandag Jul och denna ska vi fira med D släkt hemma hos hans mor. Det blir vi och hans 2 brödrar med familj som kommer dit. Snart får jag ta mig ner till stan för att köpa lite julklappar åt barnen. Får väl försöka hitta en åt Adam också... Under tiden ska D och min far bogsera vår trasiga bil till verkstan. Vi hoppas innerligt att dem har tid att fixa den under torsdag/fredag så vi kan köra med den till Norge på söndag-tisdag, beroende på vilken dag vi och Heidieh bestämmer oss för.

Sitter och kollar i min kalender på vilka dygn vi parade Heidieh förra gången (Paeoniakullen). Vi åkte mot Norge när hon var på dygn 12 och vi trodde inte hon var redo då eftersom hon inte alls ställde sig, men det var så att hon inte ville veta av den hane vi valt ut. Vi gjorde nya försök på dygn 13 + 14 med samma resultat, han fick inte ens komma nära henne. Hon blev helt vansinnig vid bara åsynen av honom. När vi gett upp plockade Hanne ut sin Max för att rasta honom och Heidieh blev som förbytt när hon såg honom. Hon var absolut mer än redo! Vi kollade stamtavlor fram och tillbaka mm mm. Vi bestämde oss för att byta hane och på dygn 15 gjorde vi ett försök med Max och Yes. Det funkade och vi gjorde ytterligare en parning på dygn 16. Sen tackade hon för sig :-)

Om vi ska följa förra parningen ska det alltså paras första gången den 3-4/1, 6+7/1. Vi brukar alltid försöka få till 3 parningar. Detta innebär att vi åker till Norge den 3/1 och kommer hem 7-8/1. Allt vi tidigare planerat grusas - Det blir ingen utställning i Göteborg för oss och jag måste lämna över ansvaret för vår Introduktionskurs för hundskolan. Men det är sånt man får ta när man håller på med uppfödning. Det går inte att styra tikens löp. Det är bara att hänga på när hon tycker det är dax.

Om det blir parning som jag här ovan beräknat kommer det födas en helt underbar valpkull i slutet av Februari 2013. Vi får hoppas på ett stort gäng så jag denna gången kan göra alla på listan glada. En bra blandning av tikar och hanar samt blandade färger men högsta önskan är att alla föds friska och krya.
Leverans av valp blir då vecka 17-18 / slutet av April. En ny underbar Paeonikull. Kan inte bli bättre...Har väntat så länge på detta så det känns nästan lite overkligt att vi är så nära denna parningen nu :-)

Dax att plocka undan frukosten, ta en dusch och planera dagens julklappsinköp mm. Lite alvedon i kroppen och jag ska nog fixa denna dagen också. I morgon återgår vi till vardagen :-( bläääääää

Önskar dig en trevlig Annandag Jul! Kramiz


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.