Sicken Julafton!

Godmorgon!

I dag fortsätter vi i förkylningens tecken. Gårdagen var mysig men jobbig pga förkylningen som rev och slet i min kropp. När vi hade ätit julmaten var jag helt slut och skulle mycket väl kunnat lämna gästerna för att gå och sova en stund. Men jag samlade ihop kroppen och stålsatte mig, jag skulle fixa hela julen. Efter julklappsutdelningen och kaffe så piggade jag till igen och jag höll minsann ihop ända fram till ca 1 i natt. Inte så konstigt med tanke på det trevliga sällskapet jag hade.

Julaftonsdagen började inte så bra då jag kände mig helt kass samt att vi gjorde världens miss. Pga att jag mådde så dåligt på lille Julaftonskvällen och gick i säng före alla andra så missade vi helt att lägga in Adams julklappar. Det fanns alltså inga klappar på hans nattduksbord, som det alltid gör, när han vaknade. Kom ut till mig och var så ledsen. Snacka om att känna sig som världens mest värdelösa mamma. Men jag fick förklarat att tomten faktiskt inte finns och att det är vi som lägger klapparna till honom när vi går och lägger oss. D hade dock tagit upp 2 klappar på kvällen men lagt dem på byrån i hallen där Adam sen hittade dem. Det var hett önskade klappar och morgonens miss var glömd... suck...


Ont i varje led i kroppen och en näsa som rann värre än Niagarafallet. Dock rann inte ögonen vilket dem brukar göra när jag är förkyld och då är jag helt däckad. I går var det bara näsa och en öm kropp så det skulle jag kunna fixa. Daniel tog städningen medan jag gick runt och småpysslade och fixade med kvällens julmat. Äggen skulle kokas, räksalladen skulle röras ihop och revbenen skulle kryddas och in i ugnen. Jag tog det lugnt medan D fick stressa. Sen var det dax för dukning och den blev bara sådär men med tanke på mitt tillstånd fick det duga, jag orkade inte fixa mer. En dusch och fram med den lilla röda klänningen - som blivit för tok för liten! Där sprack min lilla julkänsla och byttes ut mot förbannelse och vemod. Vad fan!!! Så mycket har jag väl inte gått upp i vikt? Nä då, bara 6 kg suck... Nu jäklar ska det bli ändring här. Fram med en annan klänning och jag kände mig inte alls julfin :-(

Gästerna anlände runt 15 och vi började fixa klart med maten. Det dukades fram brunkål, skinka, sill, ägg, sylta, korvar, jansons frestelse och mycket mycket mera... Det blev ett dignande julbord. Skulle denna dag vilja lösa upp knuten som gjort min magsäck så liten :-)

Jag smakade dem tre sillsorterna som min mamma och pappa gjort, lite mumsig Jansons Frestelse och så var det stopp i magen. Mer av julemaden gick inte ner. Sen var jag så slut och så trött...Dem andra i familjen åt dock med god aptit. Ni kan väl gissa vad det blir för middag här idag :-) Just det, resterna av Julemaden...



Hade knappt tid att äta då han fick öppna en klapp i förtid. Förväntan var för stor...

Plötsligt kom tomten!

Denna kväll var det Tomtefar och lille TomteNisse som kom på besök :-) För en gångs skull hade vi inget julklappsberg att dela ut utan det var några få till var och en. Alldeles lagom för vad tomtarna orkade med...





Det blev många fina klappar och en del av dem rörde till stora tårar.
Jag och D fick en klapp tillsammans av dottern Sara och denna klapp skapade stora tårar på min kind ;-) Det var en helt underbar väggkalender som hon satt samman men bilder och så rörande texter. Jag läste första raden på framsidan och så var det kört...

Älskade Mamma
Jag blir så ledsen när jag ser hur folk utnyttjar din godhet. Du ska veta att du är en mamma utöver det vanliga. Du behver bara inse detta själv. Mamma, jag tycker du är fantastisk på alla vis. Bra på att städa, bry dig, vara glad, hjälpa mig och alla andra men framför allt finns du när man allra mest behöver dig och det tror jag att hela världen snart vet. Alla vet att du är denna underbara person och dom som inte vet kan ta sig någonstans där solen inte skiner. 
Älskar dig så Mamma.
 Älskade Pappa
Om det finns någon bättre pappa än dig så har jag nog inte vaknat ur min senaste mardröm, för det finns inte. Det kan helt enkelt inte finnas fler pappor som är så roliga, omtänksamma, hjälpsamma och starka som du. Du är min superhjälpte och för mig kan du slå ner alla bovar i hela världen. Jag brukar skryta för alla om hur bra pappa jag har och dom flesta håller faktiskt med! Vissa säger även att dom skulle vilja ha en sådan pappa själv. Så bra är du! 
Älskar dig pappa.
Inuti finns det sen bilder på mig och Daniel tillsammans med texter som är så rörande. Jag kommer nog inte kunna titta på denna kalender en enda gång utan att fälla en glädjetår :-) Tusen och åter tusen tack älskade Sara.

Sen öppnade mina föräldrar sina julklappar och däri fanns det vars ett telefonskal med en underbar bild på deras Kalle samt en text om vad Sara känner för sin mormor och morfar. Ännu fler tårar... Hon är otrolig detta barn.

Nästa paket jag öppnade var en blus från mina älskade föräldrar. En genomskinlig grön blus som ska få pryda min kropp i morgon när vi ska fira jul hos D släkt. Jag ska vara riktigt fin... Tusen tack älskade mamma och pappa.

Sista paketet var från dottern Sabina. Ännu en gång föll jag i tårar. Förstår inte vad det var med mig denna kväll men jag blev så rörd av döttrarnas omtänksamhet och kärlek.
Jag har länge önskat mig ett Ipadskal med inbyggt tangentbord och vad fick jag av Sabbe? Jo, just det ett Ipadskal med inbyggt tangentbord. Jag blev så lycklig. Tårarna kom förmodligen för att jag saknade henne denna kväll. Hon firade julen långt upp i landet tillsammans med pojkvännen. Vi får ta ännu ett firande när dem väl kommer till Skåne igen (och vi tillbaka från vår parningsresa i Norge). Sabbe har nämligen inte fått sina julklappar vilket skapar en hel del ångest hos mig men omständigheter gjorde att vi inte kunde fixa det på annat vis.

Förutom den bristande orken är jag så nöjd med gårdagen. Vi åt god mat och vi hade så trevligt. Vi spelade spel och vi dansade till Adams nya Wiispel - Dance 4. Vi shejkade loss riktigt ordentligt och vi skrattade gott.






Mellan dansmovesen njöt vi av våra julklappar och bara trivdes.






Nu är det juldagsmorgon! Sonen har åkt hem till några kompisar för att dela lite julklappsglädje. Jag ska plocka undan gårdagen och sen ska vi bara ta det lugnt och mysa resten av dagen. Tar nog och packar in hundarna i bilen i eftermiddag och tar en skogspromenad. Känner att lite frisk luft trots dagens stormvindar inte är fel för min ihärdiga förkylning. D har också börjat bli lite snuvig så det gör nog gott i hans kropp med. Frågan är förstås om hundarna orkar för det verkar inte finnas mycket liv i dem idag...

Heidieh löper på! Hon löper riktigt rejält denna gången. Vi börjar planera inför vår Norgeresa som kommer ske runt nyår, förmodligen strax efter nyår. En resa jag så ser fram emot. Nu jäklar ska det bli valpar av!!!

Nä, dax att få något gjort. Halva dagen har gått och jag har inte ens lämnat frukostbordet. Men vad gör det? Är det jul ska man ta det lugnt.

Önskar dig en riktigt trevlig Juldag! Kramiz




Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.