En stor dag.

Godmorgon! 
 I dag gällde det absolut att hålla i hatten på morgonrundan. Det blåste så mycket att håret rörde sig inuti den stora pälsmössan. Dock kan jag nog konstatera att det inte var de starkaste vindarna då, nu tar det i så taket håller på att lyfta på huset. Jag myyyyyyyser! Jag älskar oväder. Jag tycker det är så underbart med storm, snöstorm mm för jag känner mig levande då. Man får hålla koll på omgivningen och man får hela tiden vara på spänn över vad som komma ska. En dag jag tycker mycket om alltså.

Läste på FB att många hundar inte alls vill gå ut idag. Mina verkade inte bry sig det minsta. India for runt som en skottspole precis som vanligt. Terroriserade mamma Heidieh och farbror Bonzo och var allmänt förvirrad. Precis som hon alltid är och gör nu för tiden. Ingen vill leka med henne längre och hon förstår inte varför. Detta till min stora lycka för intresset för dem andra hundarna har numera ersatts till mig. Perfekt! Hon hittade ett sorkhål som hon började gräva i men efter en stund tog Heidieh över det intresset. India fortsatte då att virra runt :-)


Jag undrar så när hennes första löp ska komma igång. Hon behöver nog det för att åter landa på jorden.Undrar om Heidiehs löpcykel har gått i arv. Hon var 13 månader innan hon löpte synligt första gången (kan ju haft tyst löp innan men jag märkte aldrig något). Hon har också mellan 8-10 månader mellan sina löp (mitt val till parning 2 löp efter varandra beror på det långa mellanrummet mellan löpen). Ganska skönt tycker jag för tiken hinner då återhämta sig helt mellan löpen och har en lite längre "normaltid". Ingen av Indias systrar har börjat löpa ännu, vad jag vet, och på Lördag blir dem 8 månader. Fy vad tiden går.... var är min lilla bebis???

Nu när hon inte har någon hund som vill leka med henne eller när inte jag hinner träna med henne aktiverar hon och Katten sig. Dem två kan hålla på hur mycket som helst. Brottas och busa. I morse for dem runt i vardagsrummet och plötsligt hörde jag världens smäll. Ja, där for ena blomsterbordet i golvet... suck :-)

Ja, idag är det en väldigt stor dag. I dag är det dagen D!!! Om ett par timmar ska jag och Heidieh ge oss iväg mot veterinären och göra det hett efterlängtade ultraljudet. Jag är så nervös... som jag alltid är. Tvekar inte det minsta om ifall vi ska hitta valpar i magen eller inte men jag är så nervös för hur dem ligger. Ligger dem tätt eller utspritt? Tätt betyder att det är många, utspritt betyder att det är få. Huuuuu måtte tiden gå fort till kl 14. Jag vill veta nu..... Det blir alltså en ny blogg under eftermiddagen/kvällen, så fort jag hinner. Beror på hur dags jag är hemma igen. Har ju valpkurs i Lund ikväll också.


Det är också en stor dag idag för en annan sak. I dag är det intervju för Falla och Julia. Dem ska nämligen intervjuas för ett reportage i tidningen Hemmets Journal. En bekant till mig blev så berörd av historien om Julia och Falla så hon skrev ihop ett artikelförslag och skickade in till en massa tidningar. Tyvärr var det "bara" Hemmets Journal som nappade. Tur det finns någon tidning som vill skriva om saker som berör folk och som folk vill läsa om. Jag är så otroligt nyfiken på denna artikel. Ni kan säkert läsa om intervjun i Julias blogg senare idag http://metrobloggen.se/lillapyret/ Undrar hur många lösnummer tidningen kommer sälja den veckan reportaget finns med :-)


I går kväll börjde ovädret dra in över skåne. Vi hade valpkurs/Vardagslydnad och Tävlingslydnadkurs i ridhuset. Snacka om lycka när man stod där inne och hörde hur regnet smattrade mot plåttaket och vindarna rev i väggarna. Vi tränade torra och lyckliga :-)


Vi tränade efter mitt nya koncept. Har alltid velat ha mycket individuell träning, dvs att varje ekipage kan träna på det dem behöver träna på och på den nivå som är lagom. Det har alltid varit svårt att få ihop det riktigt efter mitt önskemål, men nu har jag hittat det!!! Så otroligt bra och så underbart att riktigt kunna se hur hundarna lär gång från gång. Man kan t om se framsteg från kurskvällens början till kurskvällens slut. Nu kan jag med stolthet gå ut och säga att på Bonizas Hundskola håller vi individanpassad träning!!!
Ikväll är det alltså åter dags för kurs och denna gång i Lund. Dock är det utomhus så det blir till att bylta på sig dem varmaste och mest vindtäta kläderna. Men vinden ska ju minska fram emot kvällen så det ska inte bli några problem. Vi är ju i Lund på vår träningsplats där jag stormtrivs!!!

Heidieh, dygn 29.

Nu verkar det börja hända saker med magen! :-) Äntligen börja man se att det finns något i magen.
  • mage: 66 cm (66 cm)
  • midja: 59 cm (53 cm)
http://www.hazelhouse.se/fosterutveckling.html
Vecka 5
Under vecka 5 formas ögonlocken och morrhåren och ögonfransarna anläggs.
Örsnibbarna växer, så de nästan täcker örongången. Bröstvårtor och de yttre könsorganen börjar utvecklas.  Valpfostrets tassar börja forma sig, som senare blir till trampdynor och tår.. Omkring dag 33 stängs gommen,  så efter detta datum kan inte längre gomspalt uppstå.. Tarmsystemet som fortfarande är i navelsträngen börjar  nu att bildas.
Över huvudtaget är det den mest riskfulla tiden där kemikalier och andra saker kan skada fostret, nu över.
Här börjar också tarmsystemet att bildas, som på detta stadium fortfarande är i navelsträngen.
Dräktigheten kan inte längre kännas, men ultraljudsskanning är den mest använda metod från nu och till
fostret kan påvisas med röntgenbilder. Tiken vill möjligen först nu visa de första tecken på dräktighet med  ett ändrat beteende, men buken har ännu inte ändrat form
Dygn 28


Dags för lite jobb så det får vara nog med dagens bloggande. Önskar dig en trevlig torsdag och på återhörande. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.