Ett bra humör.

Godmorgon kära läsare! Kunde inte låta bli att låna denna bild utav en vän på FB. Den är så talande över hur jag känner mig idag :-) Men samtidigt som jag känner mig så här trött känner jag mig pigg och uppspelt. Jag har minsann sovit hela långa natten! Jag vaknade en gång men somnade om direkt igen, vilket inte tillhör vanligheterna. Så underbart att slippa ligga där i sängen och vrida och vända sig. Jag vet ju att min dåliga nattsömn beror på stress. I två hela dagar har jag jobbat med det administrativa på mitt eget företag, från morgon till kväll och jag kände igår att jag nästan var ikapp. Har bara en del kvar att fixa och det är det som har med vår nya kurs - Rallymix att göra. Jag ska dra ihop till en projektgrupp där jag får träna som instruktör och få en utvärdering på det. Alla skyltar ska skrivas ut och lamineras och jag ska läsa in mig på övningarna. Först gäller nu att hitta några lämpliga dagar. Inte det lättaste i min fullklottrade kalender. Får bli en dag här och en dag där. Har tänkt mig totalt 3 x 2 timmar. Sen ska deltagarna göra en utvärdering och därefter (om deltagarna ger mig godkänt) är jag certifierad Rallymixinstruktör och redo för att köra igång nya kurser i mars.

Jag och India
Sen ska jag kolla information om en anordnad tävling. Vet inte om jag ska vara med som funktionär eller jag fick bara en inbjudan att delta som tävlingsekipage :-) Det får jag väl läsa under dagen.
När detta är klart är jag ikapp med allt arbete och jag kan börja ta tag i min webbshop igen. Har beställningar som ligger och väntar mm. Under veckan ska även det arbetet vara avklarat och beställningarna vara på väg till beställarna. Sen ska jag hålla mig up to date framöver, inte låta allt samlas som det har gjort. Det mår varken jag, familjen eller någon annan bra av.

Igår var jag, som jag skrev, hos veterinären med India. Hon fick sin första rabiesspruta och om 14 dagar ska hon ha sin andra. Så gör denna veterinären för att vara helt på det säkra att vaccinet tagit ordentligt. Tydligen är inte enbart en spruta helt tillförlitlig. Jag vill absolut vara säker så jag är glad över att dem valt detta alternativet. Hon fick också ett blått, fint pass. Nästa hund som står på tur för denna vaccination är Fei. Tänkte ta med henne och India till Danmark och ställa ut dem båda där. Har hört att man ev kan ha stor chans till framgång där... Här i Sverige känns det kört då det alltid är dem "stora" som får fram sina hundar, oavsett vilken hund dem ställer. Är så trött på det.
Elza, India, Fei
Jag tog också med mig Julia och Falla för en extra ögonspegling. Julia upplever att han verkar se med sitt, enligt veterinären, blinda öga. Hon upplever också att han börjat gå mer in i saker än vad han gjort tidigare. Men veterinären gjorde div. tester och kontroller och hon kom bara fram till samma som sist - Falla har kraftigt nedsatt syn på vänster öga och helt blind på höger. Dock upplever hon att han rör sig för obehindrat för att se så dåligt. Resultat? Ingen aning :-) Vi kom bara fram till att han mår helt finemang och klarar sig utmärkt med den syn han har i samhället. Det är ju det som är det viktiga anser både veterinär, Julia och jag. Tror även Falla håller med. Någon mer levnadsglad unghund än Falla får man leta länge efter. Skulle möjligen vara syrran Trilla då :-)

Falla - Lightschaps Kennels lille Mascot. Nu hela 6 månader gammal


Heidieh, dygn 28
Ja här kämpar vi på med att försöka hitta något i matväg som kan locka denna dräktiga dam. Inget jag erbjuder i hundmatsväg passar men däremot rökt korv, Pärsons tunna skivor, rått nötkött mm passar. Men detta är inget hon kan leva på suck. Hon bara luktar på maten, fryner på näsan och går sin väg. Har kollat tillbaka i bloggen för förra dräktigheten och det var exakt samma sak. Inget konstigt alls alltså men ändå jobbigt. Hunden måste ju äta!!!

Heidieh talar om för Trilla att hon ska stressa ner.

Annars mår hon bra. Hon är lugn som en filbunke vilket bara är bra för valparna i magen. Stressar tiken går stresshormonet över till valparna och påverkar dem negativt. Mer lugn hos tiken skapar lugna och harmoniska valpar. Såna vill vi alla ha.

Har mätt hennes mage men ingen skillnad i måtten. Lär dröja ytterligare någon vecka till innan hon börjar öka där. Just nu känns det som om tiden går sååååå sakta :-) Vill känna den underbara valpdoften nuuuuuu.

I morgon är det äntligen dax för ultraljud. Klockan 14.00 ska vi vara hos Cityveterinärerna i Lund. Åhhh vad jag längtar....

VECKA 4 (DAG 22-28)
Man kan nu tydligt skilja på fram och bakben,
Öronsnibbarna är synliga som ett litet flabb, öronen och ögonen bildas denna vecka.
Fosterblåsorna kan i detta stadium kännas som små bubblor på ca 2.5 cm.
Dräktigheten kan påvisas vid ultraljudsskanning från denna tidpunkt.
Från fjärde dräktighetsveckan ska utfodringen succesivt ökas.
Under högdräktigheten och digivningen behöver tiken två till tre gånger så mycket protein, kalk och vitaminer som då hon inte är dräktig. När tiken blir tjockare behöver hon få sin föda uppdelad på flera mål.

I fjärde veckan börjar fostren bli mer ovala i formen och dom är ca; 25 mm i diameter. En veterinär kan redan på tjugosjätte dygnet känna eventuella valpar som små ovala nötter. Det går nu även att konstatera dräktigheten med hjälp av ultraljud.
Dygn 30
 I morgon em kan jag alltså lämna en rapport om hur det ser ut i magen...

Nu sitter jag här och väntar på besök. Det är mina kära collegor och vänner, Cecilia och Jessika som ska komma på fika och planeringsdag. Vi ska gå igenom min nya träningsidé på kurserna mm. Blir en trevlig dag. Samtidigt ska vi fira kära Cicci som fyller år idag.
Innan jag avslutar måste jag bara slussa dig vidare till kollegan Jessikas underbara blogg. Här skriver hon inte ofta men när hon väl skriver är det alltid väl valda kloka ord ang hundträning. Hennes sista inlägg får du helt enkelt inte missa!!!! http://www.tuffinghund.blogspot.se/
Läs och skicka gärna vidare denna information till alla hundvänner du har. Nyttig läsning för alla hundintresserade. Själv kommer jag lägga inlägget under träningstips.

Nu får det räcka för idag. Nu ska jag sitta här med en kopp kaffe och vänta på frallerna som bör vara på väg hit :-) Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.