Slempropp

Godkväll!

Nu börjar det äntligen hända saker. Tempen pendlar hela tiden mellan 37,3 - 38,2. Kollar varje timme och varje gång är den olika, suck. Men det är precis så som det ska vara så det är inget konstigt.

Hon sover konstant. Rör sig endast mellan köket och ytterdörren för att leta svalka. Då och då vill hon gå ut men lägger sig bara utanför ytterdörren. En och annan kiss/bajsrunda tar hon också. Ännu har hon inte börjat tömma tarm och blåsa vilket dem gör när förlossningen startar.

MEN!!! Det som nu hänt är att slemproppen börjat lossna! Första tecken och ett efterlängtat tecken. Detta innebär att livmoderhalsen har börjat arbeta och börjat utvidga sig. Nu betyder inte detta att förlossningen startar säkert i natt. Det kan precis som på oss kvinnor dröja några dagar till men alla mina tikar har startat några timmar efter att slemproppen börjat lossna. Jag hör att hon har det jobbigt. Vet inte om det beror på att hon har ont eller att det bara är tungt och att det trycker. Jag tror det är för att hon har lite ont. Klart det måste kännas även för hundar tycker jag.

Sitter och letar info ang slemproppen och hittar en massa nyttiga länkar. Läs om du är intresserad av vad som kommer hända nu...

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/valpning.html

http://www.bardlands.com/page16.htm

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d713a77b9cb462244051c4b-avel-fran-lop-till-forlossning#4d7124adb9cb4621410471cd-1

Nu har du lite att sysselsätta dig med :-) Själv ska jag bänka mig framför tv och se Farmen.

Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.