Förberedelsevecka.

Godmorgon!

Det är med vemod jag påbörjar ännu en ny vecka. Det är nämligen sista veckan då jag har hela underbart goa valpgänget kring mina fötter. I dag blir dem hela 7 veckor gamla. Tiden har gått så fruktansvärt fort, alldeles för fort. Adam har sovit borta en natt och när han igår kom hem ställde han sig bara och tittade på valparna -Jag känner inte igen dem! De har ju växt!!! Visst har dem växt och visst har dem utvecklats. Massor! De väger nu mellan 3,5 kg och 4,5 kg.

I går var det en riktig vårdag och jag tillbringade precis hela dagen i trädgården tillsammans med valpar, hundar och familj. Med mig ut hade jag min kamera som jag är så trött på. Tar så otroligt dåliga bilder hur jag än ändrar bland inställningar. Jag tror faktiskt den har gjort sitt. Den är utsliten. Ska nog börja spara till en ny kamera för det är verkligen något jag önskar mig hett - en ny systemkamera. Vilken dröm.
Här kommer lite av alla dem bilder jag tog igår. De bilder jag kan tycka är ok att visa upp. Jag är dock långt ifrån nöjd.

Heidieh med Lodde och Mysan

Zehra tuggar gott märgben.

Jag och Hugo

India med lillebror Pendo

Bonzo och Ranso

Leos lillmatte med hennes favorit Alice

Alice och vår son Adam myser

Zehra

Zehra

India passar valparna

Mysan

Vild och galen.

Pendo

Zehra

Mitt i blomsterrabatten.

India med Chianti och Alice
Idag är det åter vardag och med vardagen ska sämre väder komma över oss. I dag ska det bli regn och även blåst har rapporten lovat. Får väl gå an bara det blir fint väder till helgen igen. På söndag ska vi ju ha kennelträff och då vill vi ha samma väder som vi hade igår. Regn och rusk tar vi till vintern tycker jag.

I dag ska jag skriva färdigt kompendiet som ska följa med valparna i flytten. Det är massor av sidor som ska skrivas ut. Jag ska köpa pärmar och sätta in alla papper. Det blir en hel bok med massor av tips och råd. Hoppas den kommer till lite nytta. Sen ska jag i veckan åka iväg och fixa lite halsband till valparna. Även det ska följa med i valppaketet. Har hittat en del redan men inte så det räcker till alla. Finns några till att införskaffa. Sen får vi också hoppas att valppaketen från Royal Canin är på väg hem till mig.

I valpens flyttväska kommer det alltså att finnas;
  • Stamtavla med vaccinationsbevis och pass för de valpar som ska till Finland och Norge.
  • Halsband
  • En bit filt med mamma och syskonens doft på (de som lämnat filtar, bäddar mm får givetvis detta med valpen hem).
  • Foder på ca 2,5 kg (Royal Canin Medium Junior)
  • Informationspärm
Vid flytten är valparna;
  • Vaccinerade med DHPPI (valpsjuka, Parvovirus, smittsam leversjukdom och Kennelhosta)
  • Chipmärkta
  • Undersökta av veterinär
  • Avmaskade med Banminth 3 ggr (sista gången med  Drontal för de två som ska flytta till Finland och Norge)
  • Registrerade i SKK
  • Dolda felförsäkrade i 3 år via Sveland (www.sveland.se. Vid frågor kontakta min kontaktperson på lotta.svensson@sveland.se)
  • Nybadade och klor klippta.
Tiden närmar sig då jag ska fälla de där stora krokodiltårarna. Denna gången kommer dem vara gigantiskt stora. Det känns väldigt jobbigt att lämna dem ifrån mig men samtidigt väldigt bra då jag vet att jag lämnar över helt underbara små valpar till så lyckliga och underbara familjer. Valparna kommer få det så bra det bara går. Jag har gjort vad jag kunnat för att få fram trygga, säkra och underbara familjehundar och det känns faktiskt som om jag lyckats. Snart är mitt ansvar slut och det är dax för de nya familjerna att ta över och fortsätta arbetet med att "skapa" den trygga och underbara vuxna familjehunden. Det är inte lätt men det går. Fundera på hur önskechefen på jobb skulle vara och var så - då fixar det sig helt utan problem. Var tydlig i din vägledning och var en trygghet. Valpen kommer se upp till dig och ni skapar då den där viktiga relationen. Var lugn och hänsynsfull. Ha förståelse och styr din hund med känsla. En hund förstår inte dina ord men den förstår ditt kroppspråk och känslospråk. Ha hela tiden detta i huvudet. Det kommer bli så bra så. Blir det problem eller uppstår frågor så finns vi alltid här för rådgivning. Var inte rädd för att kontakta oss. Vi hjälper så gärna i den mån vi kan.

På onsdag är det dags för veterinärbesiktning. Då ska även det där hemska jag fasar för vid varje valpkull ske, chipmärkningen. Jag får nästan panikkänsla varje gång :-) Men varje gång är det samma sak. Jag håller för öronen, Daniel håller valpen för jag inte fixar det. Den duktiga veterinären gör sticket och valpen säger inte ett pip!!! Jag lär mig aldrig. Jag befarar alltid det värsta :-) Jag väntar mig världens tjut av smärta. Bara åsynen av nålen ger mig rysningar. Men det är ett måste och det verkar inte vara så farligt för valpen som det är för mig som ska titta på :-)

Efter besiktningen börjar vi göra oss redo mentalt för den kommande flytten. Hu.....

Lite filmtaim...
Så här har valparna det hos oss...
Barnvakten India...

Nu får det räcka med bloggandet idag. Nu har jag lite arbete att göra. På återhörande. Kramiz


Kommentarer

Pia sa…
Vad spännande får alla dem som får hem sin gulliga valp! :) Minns ännu den dagen jag hämtade hem min wss :) Fick oxå med mig hem liknande infopaket som du ger till dina valpköpare, helt fantastiskt! En sak som jag dock insåg det var att det hade varit toppen att få "info-mappen" innan valpen kom hem. Eftersom jag blev hundägare för allra första gången samt att jag bor ensam så fanns det inte speciellt mycke tid till att sitta å läsa i lugn å ro när valpen flyttade in hos mig :D

Ojoj, det var en jobbig tid med valp :)) menmen som tur är växer de juh :)

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.