2 dygn gamla.

God middag!

Vill börja med dig ett svar till dig som skickade en anonym kommentar till mitt förra blogginlägg. 

1) Varför anonym? Det var väl ingen farlig fråga du ställde?
2) Jag hoppas du har avsatt denna dagen till uppdraget att kontrollera alla kennlars hemsidor ang hurvida handpengen betalas tillbaka eller inte. Om inte, varför påtalar du då detta för just mig? Varför påtalar du det som en kommentar och varför inte i personligt mail?  Kan nog säga att de flesta kennlar har dessa rader inskrivna i sin information ang. handpeng. När jag startade kenneln gjorde jag som "alla" andra kennlar och skrev som de skrev. Jag följde mina läromästare. Givetvis är det något man tar upp till diskussion om det nu skulle bli så att man betalt handpeng och ångrar sig, något som hittills aldrig hänt mig. Det är rader som står på hemsidan sedan gammalt. Självklart hade vi i så fall betalt tillbaka handpengen! Fattas bara annat... Påtalar du det för att du är intresserad av att köpa valp och rädd att inte få tillbaka pengarna om du ångrar dig eller påtalar du det bara för att du hade lyckan att hitta något som jag möjligen gjort fel??? Hade varit kul att veta :-)
Jag tackar för din uppmärksamhet (ärligt) men det skulle vara kul att få veta vem det är jag skickar mitt tack.

Och så vidare...

Jag har tagit en förmiddagstupplur och intagit en andra frukost. Även suttit en liten stund i solen, i den så klibbiga luften. Det måste bli åska idag. Dock inte enligt väderrapporten...

Äntligen börjar lugnet börjat infinna sig i valplådan. Efter denna enormt stökiga och pipiga natt är det helt underbart att ligga där i sängen och höra Alize lätt flåsande och valparnas "sömnljud". Alize har nu helt kommit in i sin mammaroll och tar hand om sina små på allra bästa sätt. Valparna har börjat vänja magarna vid att få mat och även börjat bli lite runda om de smala små kropparna.

dagens morgonrunda

Alize:
Hon är fortfarande ganska flåsig vilket bekymrar mig lite grann. Säkert inget som är konstigt och säkert har alla våra nyförlösta tikar uppvisat samma beteende. Säkert har jag suttit och funderat på samma sak vid det här dygnet alla tidigare gånger vi fått valpar. Ändå måste jag så klart sitta och fundera även denna gången, hönsmamma som jag är. Tog tempen och den visade 39,0 grader, vilket är helt normalt så här strax efter en förlossning och då mjölkproduktionen ska börja komma igång. Det som gruvar mig mest är hennes dåliga aptit. Hon är fruktansvärt svår att få i maten. Jag försöker med allt jag kan komma på men hittills är det bara rå nötlever och getmjölken som går ner. Bättre än inget men ändå... Skulle önska att hon slukar sin mat nu när hon ska ge mat åt 6 hungriga små knyten. Hoppas det vänder snabbt.
Hon har absolut förstått vad mammarollen innebär nu. Hon tvättar och hon pysslar jämt och ständigt med sina små bebisar. Hon lämnar de korta stunder för att göra sina behov eller när det blir för varmt i valplådan. Hittills har hon visat sig vara en helt underbar mamma. En perfekt mamma!

Valparna, dygn 2.
De växer och frodas. Som jag skrev tidigare har det varit mycket pip och gnäll pga magont. Alize har varit så duktig med att tvätta och slicka deras magar att jag har trott att det har skötts galant. Men igår fick jag erfara att hennes slickande inte har räckt till, de fick lite lätt förstoppning. Hela natten i natt har jag suttit och masserat valpmagar, torkat de med blöta paddar i rumpan för att stimulera tarmen och stoppat i dem en droppe matolja. Hela natten fram till kl 5 har jag och Alize hjälpts åt att ta hand om de små och vi fixade det! Nu har ingen valp ont i magen mer och de äter alla med stor aptit.

Jag har vät valparna och jag har försökt ta enskilda bilder men de blev urdåliga. Dåligt ljus och ta foto samtidigt som man själv håller valpen går inte så bra. Ni får nöja er med de dåliga bilderna som jag här presenterar;

Valp nr 1 - ROSA (rosa band) TIK
Färg: Mörk Brun med vita tassar fram och bak. Lite vitt på bringan.
Dygn 2: 309 gram
Ökning dag 1 - 2: 56 gram.
Total ökning: 76 gram


________________________________________________________________________

Valp nr 2 - HOBBE (grönprickigt band) HANE
Färg: Svart och vit med smal vit bläs i ansiktet.
Dygn 2: 162 gram
Ökning dag 1 - 2: 19 gram.
Total ökning: 28 gram

 _____________________________________________________________________

Valp nr 3 - GUL (gult band) HANE
Färg: Blå/svart (svart/grå) med stor vit bläs i ansiktet.
Dygn 2: 237gram
Ökning dag 1 - 2: 33 gram.
Total ökning: 50 gram

 ____________________________________________________________________

Valp nr 4 - BRUNO (ljusrosa band) HANE
Färg: Mörk brun med lite vitt på tårna bak. Lite vitt på bringan.
Dygn 2: 202 gram
Ökning dag 1 - 2: 5 gram.
Total ökning: 25 gram

Denna lille kille hade så ont i sin mage i natt och förmodligen därav den dåliga viktökningen idag. Men nu mår han bra och äter som en häst.
______________________________________________________________


Valp nr 5 - SUSSI (Helt svart) TIK
Färg: Kolsvart med lite vitt på tårna bak samt lite vitt på bringan.
Dygn 2: 124 gram
Ökning dag 1 - 2: 12 gram.
Total ökning: 21gram

 ___________________________________________________________________

Valp nr 1 - JENNI (Brun/vit) TIK
Färg: Brun och vit med mycket vitt i ansiktet.
Dygn 2: 179 gram
Ökning dag 1 - 2: 35 gram.
Total ökning: 51gram



Det var det hela för idag. Som sagt, urdåliga bilder ni får i alla fall en liten presentation av var och en. Nu äter och sover valparna lugnt och tyst i valpkorgen. Det är såååå skönt att äntligen fått ordning på deras små magar.

Nu ska jag gå ut och få en nypa frisk luft i det fina sommarvädret. Kramiz

Kommentarer

Anonym sa…
Hej igen! Ja, jag är anonym men kunde lika gärna skriva Greta, Karin eller vad som helst - det spelar väl ingen roll... Det viktiga är ju att de som läser din blogg - och de är ju väldigt många som du själv skriver - då är det väl bra att alla som läser får reda på detta! Jag tycker ju att har man uppfödning så får man väl iaf skriva det som gäller och inte bara "för att de har alla andra" och jag har tittat på andra kennlar hemsidor utan att hitta den formuleringen som du har. Men det är kanske så att de har läst på lite mera om vad som gäller... och inte bara förlitat sig på andra. Jag ville skriva här - då kan de som läser se MINA ord! Du får ha vilket ordval du vill på din hemsida men OM en valpköpare ångrar sig så ska den väl iaf ha rätt information. // Hannah

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.