Fy hundiken...

Godmorgon!

Fy hundiken vad jag har sovit i natt! Jag har sovit så mycket att jag nästan måste ta till med ett lätt litet svärord - Hundiken. Vet inte om det är ett ord som finns men nu finns det :-) Jag har sovit som en stock och bara behövt stiga ur sängen 2 gånger under hela natten. Alize har skött valparna med bravur. Inga magknip att ta hand om mm. Valparna har ätit och sovit om vartannat. Det har varit så underbart lugnt i valplådan, precis som det ska vara när alla mår bra. Alize har också varit väldigt lugn i natt.
Följde sonen till skolbussen och kröp sen ner i sängen igen. Somnade inom 5 sek och vaknade en stund senare - bara 2,5 timmar senare. Halva dagen har gått men det bryr inte jag mig om. Jag har fått sova ut vilket jag var i så stort behov av. I dag känner jag mig åter som en vanlig människa :-) En vanlig människa med mina älskade hundar och valpar runt mig.

Valparna 3 dygn:

Lightschaps Lilium ......
  • Bella (brun tik): 355 g (+ 46 g)
  • Hobbe (svart/vit lilten hane): 176 g (+ 14 g)
  • Elvis (gul hane): 275 g (+38 g)
  • Bruno (brun hane): 236 g (+34 g)
  • Sussi (svart tik): 163 g (+18 g)
  • "brun/vit" tik: 271 g (+41 g)

Alla valparna ökar så bra i vikt. Ganska stor skillnad på ökningarna men det är också stor skillnad på storlekarna. Nu börjar de få så fina runda och mysiga kroppar.



Till vår stora glädje är nu alla valparna tingade. I går bestämde vi också att vi kommer behålla den bruna hanen och ev sätta ut honom på foder.
  • 2 av tikarna kommer flytta till Oslo/Norge.
  • 1 tik flyttar till Bjällerup/Skåne
  • 1 hane flyttar till Halmstad
  • 1 hane flyttar till Snogeröd/Skåne
  • 1 hane behåller vi till foder.
Tyvärr fick jag ge negativa meddelande till ytterligare 2 familjer som satt upp sig för en tik ur denna kullen. Det är lika ledsamt och hemskt varje gång jag måste meddela att det inte blev någon valp. Jag har sån fruktansvärd ångest varje gång men man kan ju inte trolla. Hade jag fått önska hade jag önskat att det fanns en valp till alla som ville ha men samtidigt är jag glad för att det blev en så lagom stor kull. 6 valpar är precis lagom för en förstagångstik att ta hand om och att mata. Dessutom blev denna kullen något utöver det vanliga med tanke på färgerna - 2 helbruna, 1 brun/vit, 1 blå/svart, 1 svart/vit och 1 helsvart. Kan man önska mer variation??? Jag är jättelycklig och jag tror Bosses matte känner samma lycka :-) Våra 2 hundar fixade till något riktigt riktigt fint.

Mamma Alize och pappa Bosse

Pappa Bosse

En stilla flirt

Och där blev det ett par valpar :-)
Idag ska jag ladda stora kameran och försöka få lite fina bilder på valparna. Nu ska jag plocka undan min frukost och så ska jag och Alize gå upp och mata de små.

Ps... till "Hannah": Jag har nu ändrat på hemsidan och jag tackar för informationen. Ett litet tips, kolla vad det står om handpeng på de valpar som säljs på blocket ;-) Bara synd att du tycker det är så viktigt att leta fel på min kennel som du sen kan sprida som kommentar för upplysning till mina läsare. Varför är det så viktigt att sprida dåligt om Lightschaps Kennel? En fråga som jag säkert får fundera på länge. Bara tråkigt att du känner så. Men har du tid för att sitta och leta fel så leta du på.. Jag är tacksam om jag får veta ifall jag lämnar fel upplysningar mm så jag får en chans att rätta till. Kram på dig "Hannah" eller vad du nu heter.

Kommentarer

tuffinghund sa…
alltså det här stämmer ju inte. läst alla kommentarerna. Enligt ARN så har man absolut inget återbetalningskrav på handepenningen sålänge man informerar om villkoren så som det stod på hemsidan innan. Enligt konsumentköplagen kan man inte kräva betalning MEN däremot har man rätt att kräva ersättning motsvarade summan man skulle fått vid försäljning alternativt ersättning motsvarande summan man själv får lägga ut (förlora) på att ha kvar hunden fram tills någon köpt den. kanske skk ska ta o läsa genom lagarna??

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.