Ledsamt men riktigt.

Godmorgon!

Det här blir ett väldigt ledsamt blogginlägg. Väldigt ledsamt men samtidigt en stor lättnad. En lättnad man nästan skäms över att känna för att man inte får känna så. Men det är en lättnad att slippa gå omkring och vara orolig. Jag är ledsen men det finns en människan som är hjärtskärande ledsen. Jag lider så med henne.

Vi kommer låta underbara LS Amon Sun somna in under kommande vecka. Anledningen är att han är aggressiv. Ja jag säger faktiskt aggressiv. Han har gått till attack mot 2 valpar så rejält blodvite uppstått. Han kan inte passera andra hundar eller människor utan att göra rejäla utfall mot dem. Det är inte tomma hot utan kommer han åt så biter han. Det som nu avgjort valet är att han i veckan attackerat en liten flicka som bara skulle passera Amon med matte. Matte satt på en köksstol och Amon låg lugnt på golvet vid hennes fötter. Flickan går förbi och Amon flyger på henne varpå det blev rejäla svullnader i ansiktet. Som tur är gick det inte hål!!! Han har också attackerat en kvinna vid liknande situation. Sånt här får bara inte hända. Det känns som en tickande bomb. Han vaktar matte även mot övriga familjemedlemmar. Detta är bara en bråkdel av allt som familjen fått utstå i detta hundliv.

Jag och Amons matte har pratat och pratat och pratat och gemensamt kommit fram till beslutet att låta Amon somna in. Ett väldigt ledsamt och fruktansvärt beslut men ändå bäst för familjen. Jag ska erkänna att jag varit ganska orolig för att det skulle bli så här. Han fungerade inte i vårt hem då han inte gick ihop med hundar utanför vår flock. Jag valde att placera ut honom till en familj utan andra hundar i hopp om att han skulle växa ifrån de här fasonerna. Han växte men inte ifrån utan mer ihop med beteendet. Vi har också testat att kastrera men det har inte hjälpt ett enda dugg. Nä, det finns bara en utväg och detta måste ske snarast så det inte händer ännu allvarligare saker. Så nu är det bestämt, Amon somnar in under kommande vecka. Omplacering är inte aktuellt! Vi vill inte utsätta någon annan för den fara som Amon faktiskt är.

Jag har också beslutat att lille Bruno, som vi ska behålla på foder, får flytta hem till Amons familj i Gränna. Bruno kommer inte ersätta Amon utan han får en ny plats där. Äntligen kan matte Eva få utlopp för sin lust att träna hund och vara aktiv med hund vilket hon inte alls kunnat med Amon. Hon har också en stor lust för utställning vilket hon inte heller kunnat med Amon. Äntligen ska familjen få ett underbart hundliv. Jag är så glad för att de känner förtroende för att ta ännu en hund ifrån oss. Det här kommer bli så bra så i slutändan.

Min favoritlåt skriven och framförs av Amons matte och husse.
Eva är en av världens mest underbara personer jag träffat.




Över till annat..

Alize är fortfarande svår med maten och idag fick hon plötsligt flytningar i morse. Hon har inte haft några sådana sedan valparna föddes. Ringde min veterinär som rådde mig att ge henne livmodersammandragande medel. Sagt och gjort och nu hoppas vi på snabb bättring.

Valparna mår toppen. De växer så det knakar. Har inte hunnit väga dem ännu så rapport kommer under dagen/kvällen tillsammans med lite nya bilder.

Nu ska jag torka tårarna och köra lite fredagsstädning här.
Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Rebecca sa…
Jag är så glad att du går ut med detta på din hemsida. det är så många uppfödare som försöker "mörka" sådant här. och varför? ibland är det faktiskt bara så här det är.

Massa solstrålar och varma sommarkramar till alla inblandade <3
/Rebecca Kjernell
Åhh tack för din kommentar. Stora tårar faller när jag läser... Kram till dig.
Eva Cederblad sa…
Tack Rebecka! Monica är bäst! ♥♥♥

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.