Helgrapport med stolthet.

God eftermiddag kära läsare.
Som vanligt har min blogg lyst öde under helgen men jag har lovat familjen att helgen ska vara datorfri. Om jag sitter med datorn framför mig vid frukostbordet är jag inte så mycket till sällskap, vilket är ganska trisst för övriga familjemedlemmar. Det är faktiskt ganska skönt och befriande att inte sitta och klinka på dessa tangenter dessa dagar. Men nu är det måndag och här kommer en ganska snabb rapport av vad som hänt på en hundskola och kennel under helgen.Tiden springer lite ifrån mig känner jag.

Lördagen blev en riktigt slö dag. Vi sov länge och när frukosten var avklarad packade jag och Frigg in oss i bilen för en kort färd mot Lunds BK, där Cecilia och Sandra skulle ställa ut LS Chianti och vår Chia.
Först ut var "Vilde Hilding Chianti Solros". Som vanligt var hon gladare än gladast och det föll tyvärr inte domaren riktigt i smaken. Hon fick strålande kritik men som sagt, hennes otroliga glädje drog ner bedömningen.

Domaren går igenom Chianti.



Chianti´s kritik: 
6 månad tikvalp med mycket fina proportioner mycket vackert huvud med korrekt uttryck korrekt färg på nos & ögon till hennes pälsfärg Välansatt hals korrekt rygg av god längd korrekt svansansättning välkroppad för sin ålder mycket god bröst korg mycket goda vinklar fram och bak rör sig väl lovande päls kvalitet trevligt temperament" 
Därefter var det min fina Chias (Excerno Cocheta Does) tur att ställas i öppen klass. Här gick det minsann helt utmärkt!!! Chia som är min första Schappe och som är mamma till Heidieh och Elza (som nu väntar valpar), Moon-kullen och Diva-kullen samt mormor till Elza och Heidiehs valpkullar. En tik med det mest tänkbara temperamentet och som är vacker som en dag. Bättre avelsbas än Chia kan man inte ha i sina linjer! Otrolig arbetsglädje och den vänligaste själ på denna jord.

BÄST I RAS!


Chias kritik:
7 årig tik med utmärkta proportioner. Fin storlek vackert feminint och välskuret huvud Korrekt avsatta x burna öron Mycket god topline i både stående och gående Välansatt svans utmärkt bröstkorg med bra djup x längd korrekt front mycket goda vinklar fram & bak rör sig väl med utmärkta steg korrekt pälskvalitet.
Slutligen blev Chia 4 i finalen.

Jag var tvungen att åka hem så jag missade när Cecilias dotter Thindra gick "Barn med hund" tillsammans med Chia. Vilken premiärstart Thindra fick! Tror hon fick lite blodad tand :-)

Thindra och Chia sprang hem segern!
 Det var en lycklig tjej som tog emot ett stort gäng priser :-)

Nu var det inte bara Chia och Chianti som briljerade denna lördag! Fina LS Siri Moon tog minsann hem sitt andra CERT i Danmark tillsammans med sin underbara matte.

Dotter till Chia och Carnac´s X-man
http://lurvhundarna.se/besok-pa-andra-sidan-bron/#comment-495

En annan som gjorde en otrolig utställningsdebut är fina LS Ransu solros som bor i Finland.

Son till Heidieh och Urtehagens G Biloba Max (helbror till India i annan kull).
 Även han fick en helt strålande kritik. Han blev 2:a i klass 6-7 mån och fick KP = vårt HP.

Jag var en otroligt stolt uppfödare denna härliga lördag! Jag vill skicka såååå många grattis till er alla som visade upp våra fina hundar denna lördag! Jag är så stolt över er och så glad.

När jag kom hem från Lund fick vi ett helt underbart besök under eftermiddagen. En familj som var intresserad av att skaffa sig en schappe till våren/sommaren hälsade på. Så trevliga och mysiga och jag hoppas innerligt att de har ork och tid att vänta på den önskade valpen.

Ett varmt välkomnande direkt av Frigg och Elza

Familjens dotter med Elza, Frigg och India

Visade att det fanns lite liv i de här hundarna också :-)

Svårt att ta avsked.
När familjen åkt hem åt vi god middag med dotter och "svärson". När de åkte hem startade vi tv:n och ca 20.30 tog jag min vanliga heltslummer i soffan ;-( Usch, vad trisst jag är men jag är sååååå trött dessa kvällar.

Söndagen var full av aktivitet. Det var den vanliga kursen i Lund, min valpkurs. Denna dag kom de flesta kursdeltagare och de fick springa sig svettiga under alla inkallningsövningarna. Hundarna tyckte denna dag var hej lajbans!
När vi kom hem kom mina kära föräldrar på besök och jag lagade god söndagmiddag. Söndagen blev en riktigt bra dag!

Efter helgen blir det alltid vardag. Varje vecka ser likadan ut. Måndag innebär skola för sonen och jobb för D. Det är både trisst och skönt. Jag kan åter igen sitta vid datorn och skriva min blogg utan att ha dåligt samvete men samtidigt saknar jag familjemedlemmarna som bara den. Igår var dock en annorlunda måndag! Jag stoppade in mig själv och hundarna i bilen när jag lämnade sonen på skolan. Det var nämligen dax att göra ett hundbyte - Elza till sin fodervärd och Heidieh tillbaka till mig.

Dagen började med en fika hemma hos Lina och Fei.

Elzas matte Sandra myser med Fei.
När vi fikat och pratat hund i ca 2 timmar tog vi bilen och åkte till havet vid Falsterbo. Där promenerade vi i lugnt och skönt tempo medan hundarna fick springa lösa och busa och bada. Vilken underbar dag i härligt väder och bästa sällskapet.


Fina Frigg, 7 månader.


Frigg

Vattenbus - Fei och Heidieh


India


India, Heidieh och Frigg

Fei


Fr vänster: Elza, Frigg, Heidieh, India och Fei
 
Det var en härlig dag och medicin för själen.

Ja, nu har jag alltså inte den förhoppningsvis dräktiga Elza hemma igen förrän den 30 oktober då jag åter byter ut henne mot Heidieh. Men Sandra har lovat att hålla kontroll på mått, vikt och annat som bör hållas koll på pga mitt stora kontrollbehov :-)

Underbara Sandra tar idag Elza till veterinären för att ge henne första Herpesvaccinationen. Detta för att förhindra att valparna ev blir sjuka som nyfödda http://www.sva.se/sv/djurhalsa1/hund/infektionssjukdomar/herpesvirus/
Detta har jag aldrig tidigare gjort men då jag miste två valpar från Alize´s kull började jag läsa om detta och bestämde mig för att ta denna vaccination. Nästa vaccination får hon när det är ca 1-2 veckor kvar till beräknad förlossning.

Idag är Elza på dygm 13 i sin dräktighet.

Vecka 1, 2 och 3 

Ungefär 8-9 dygn efter befruktningen finns i äggledaren en cellklump kallad morula innehållande 16 - 32 celler. De första befruktade äggen inväntar de övriga, så när äggen vandrar ner genom äggledaren till livmodern, kommer alla att ha samma ålder. Nervandringen tar 10 -14 dygn.
Väl i livmodern fördelar de blivande fostren sig i livmodern och 17-21 dygn efter befruktning fäster de sig i livmoderväggen och en moderkaka utvecklas.
Moderkakan går som ett bälte runt fostret.
Genom moderkakan tillför tiken de näringsämnen som fostret skall använda i den kommande utvecklingen


Vissa tikar har morgon -illamående i tredje veckan, dels beror detta på de  hormonella förändringarna som sker, samt att livmodern också börjar vidgas. Hon äter sämre, man kan också märka att hon är trött, och vilar oftare än vanligt. Fosterblåsorna är nu runda och ca: 15 mm i diameter.

EMBRYON EMBRYON
Ja, här befinner vi oss alltså nu. Jag tyckte mig igår se små tecken på dräktighet då det inte alls var samma fart och iver i denna lilla hund som det brukar vara normalt. Dessutom kissar hon fortfarande överallt, titt som tätt = markerar, vilket brukar vara ett typiskt Elzabeteende. Ja, jag är nog ganska säker på att det finns små valpar i den där Elzamagen :-)

Elza är nerklippt och söt som socker.
 
Dottern Sara och Elza


Elza busar runt i soffan.

MysElza
Katten Herman myser med Elza.
 
Elza myser med sonen Adam

Jag och Elza har lite tv-mys
D har en fin film på Bosse som är pappa till Elzas väntande valpar. Den lägger jag in här på bloggen fram emot kvällen.

Nu ska jag fixa i hemmet och planera inför kvällens agilitykurs.

Önskar dig en trevlig tisdag. Kramis

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.