Hundmisshandel.

Godmorgon!

Hade tänkt mig ha en helt annan rubrik och skriva om något helt annat än det jag nu tänker börja med. Tänkte berätta vad min dotter gjort för gott (båda döttrarna faktiskt) och hur gott jag sovit i natt men så började jag morgonen med att kolla av FB. Där hittade jag en länk till Fredrik Steen´s blogg, du vet han som brukar träna hundar på tv. Jag har inte varit något stort fan utav honom men ibland tycker jag han gör vettiga saker och jag tycker faktiskt att han blir bättre och bättre.

Jag fastnade för rubriken till hans morgoninlägg på bloggen

Men rätt träning kan jag få min hund att tåla sparkar!

Med en sådan rubrik kan man inte låta bli att läsa inlägget och jag gjorde så. (Klicka på rubriken så kommer du till inlägget.) Han har så otroligt rätt och det är just detta jag hela tiden försöker förklara på våra kurser. Jag började sen läsa de olika kommentarerna som läsare gjort och där fastnade jag för en speciell kommentar. En person bad honom öppna länken till sin blogg och läsa inlägget

 http://blackieojag.blogspot.se/2013/10/idag-las-mitt-arende-gallande.html?m=1

Jag följde länken och läste. Efter första raderna kände jag hur magen snörjde ihop sig. Detta är katastrof! Detta är grymt! Jag finner inte tillräckligt med ord. Ovanpå detta elende så väljer polisen att lägga ner anmälan. Nä, jag förstår inte. Denna jävla människa skulle bindas vid en stolpe och piskas till han pissar ner sig! Ja jag använder hårda ord men sånt här får förbaske mig inte förekomma. Stackars lilla hund!!! Stackars människa som såg det hända och inte kunde göra något för att få stopp på misshandeln. Jag hade mått så fruktansvärt dåligt efter denna syn. Dessa två kvinnor som satt och tittade på, hur är de funtade?

bild från nätet.

Jag har faktiskt också lite erfarenhet av hur det kan gå till på såna här Schäferkurser. Jag såg och jag gjorde inget åt det mer än att jag vände på klacken och gick därifrån. Jag visste att om jag traskat in på träningsplanen bland detta gäng "matchomän" så hade jag blivit utkastad med huvudet före. Hundarna tränades genom att få öronen omvridna till de skrek, trycktes ner till marken och ryck och slit i kopplet. Det räckte med 5 minuters syn för mig för att detta för alltid ska sitta på min näthinna. Hur i hela fridens namn kan denna typ av träning vara tillåten? Dessutom finns det hundskolor som använder sig utav såna här metoder. Hur kan man gå på en sådan hundskola och hur kan man stå och se på hur andra på sin egen kurs misshandlar sina hundar till "lydnad"? Nä, för mig är det helt obegripligt. Jag som hade så dåligt samvete härom dagen för att jag skrikit och gormat på min hund.

Nä, samhället. Kom igen! Åk runt och gör en kontroll på landets hundskolor/Brukshundsklubbar/hundklubbar o dyl och få stopp på all misshandel av hundar. Att förarna måste ha keps på sig under träning för att kunna använda den som tillhygge i träningen kan väl inte vara tillåtet? Att sen instruktören använder sin egen keps på deltagarnas hundar? Det är väl misshandel? Vrida om öronen på hunden tills den skriker är väl misshandel? Vi har en lag om att man inte får aga barn, finns inte detsamma för hundar och andra djur? Varför läggs då en sån här anmälan ner? Hu, nä jag blir mörkrädd. Jag säger som Fredrik Steen;

Jag vill återigen säga – Straff, att bestraffa, det är en tämligen värdelös metod. Jag tror inte på straff över huvud taget.
Daniel med Bella
 Nog om detta elende, även om det kommer finnas i mina tankar hela dagen...

Klimakteriekossa!

Här har vi rubriken som skulle inleda dagens blogg. Klimakteriekossan är jag! Detta fick min kära dotter mig att förstå igår. Hon skickade mig vidare till denna länk http://m.vardguiden.se/c.jsp?cid=25261241&artid=http%3A%2F%2Fwww.vardguiden.se%2FSjukdomar-och-rad%2FOmraden%2FSjukdomar-och-besvar%2FKlimakteriebesvar%2F%3Ff%3Drss20
Jag läser och jag förstår! Att förstå var nog lösningen på mitt problem. Jag är inte knäpp i huvudet. Jag är inte sönderstressad. Jag kommer inte falla i bitar. Detta kommer att fixa sig. Jag är en helt normal kvinna. Det är inget fel på mig... Men framför allt, det finns hjälp att få! Har nu bokat tid hos gynekolog för att få Östrogentabletter utskrivna. Snart mår jag som en prinsessa igen! Tusen tack underbara älskade Sara för att du tog dig tid att forska i mitt bekymmer.

Omplacering!

Ville - Bror till vår Heidieh, Mamma: Chia, Pappa: Vidde
En av våra sålda hundar har blivit omplacerad. Det fanns inte längre tid för honom i familjen och de bad om hjälp. Klart vi finns och ställer upp. I samma veva önskade min dotter sig en hund då hon precis blivit arbetslös och det var så tomt och tråkigt när sambon jobbade. När Sabbe och Sebastian skulle åka tillbaka till sitt hem i Fagersta ville hon ha Frigg med sig men se det där klarade inte jag :-) Då kom jag att tänka på den här hunden som sökte nytt hem. I en hast så flyttade han och det går så otroligt bra. Ville har redan funnit sig tillrätta och han är lugn och trygg. Ett riktigt kap för dottern! Jag skulle vilja lägga in några filmer på honom här men av någon märklig anledning fungerar det inte. Jag hoppas att du får upp en film om du följer länken nedan.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151822505796245&set=vb.625556244&type=2&theater

Det här kommer bli så bra så!

Hormonstinn!

Vi kör vidare på nästa rubrik. Nu handlar det om min vildbasing, Frigg, som är full av sprudlande hormoner. Hon har precis fyllt 8 månader och är på väg mot sitt första löp.
  • Hela kroppen spritter. 
  • Tankspridd och "glömsk"
  • Mycket minskat flockberoende
  • Inkallning - Jag kommer men jag ska bara...
  • Kontakt - när jag själv känner för det.
  • Arbetsvillig - om du tvingar mig och om jag orkar.
  • Bus med andra hundar - vill jag alltid.
  • Jag kan faktiskt ta hand om mig själv nu!
  • Världen är lite otäck
Ja så är man när man är mellan 7-9 månader och mitt uppe i sin fysiska könsmognadsutveckling. Frigg är helt normal och hon gör precis som man ska göra.  Men ack så jobbig denna period är :-) Bara att bita ihop och vänta tills perioden är över. Dååååååå ska vi åter njuta av hundägarskapet :-)

Du kan förstå vilket elände man och son har i detta hormonsprutande hem :-)

Dräktig Elza, dygn 43

Tiden rusar iväg. Nu börjar hon bli riktigt rund om magen

  • mage: 66 cm (ökat 2 cm sen igår, totalt 10 cm)
  • midja: 58 cm (samma som igår, totalt 13 cm)

Jämförde måtten med hennes förra kull och hon börjar bli bra mycket större än då. Den dräktigheten resulterade i 6 fina valpar (Star-kullen).

Tiden rusar som sagt på och idag är det endast 20 dagar kvar tills denna underbara kull ser dagens ljus. 20 dagar om vi räknar med att dem stannar där inne de 63 dygn som man beräknar en dräktighet vara. Men det tror jag dock inte så de lär komma ett par dagar tidigare. Senast Onsdagen den 13 november ska jag få känna den underbara valpdoften igen. Härligt, härligt.

Elza med Star-kullen som här är nyfödda.


Nu får jag göra annat... Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

 

 

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.