Orkar inte.

Godmorgon!

Sitter här som i dvala efter en nästan helt sömnlös natt. Var så trött när jag gick och la mig men kunde ändå inte somna. Sista gången jag tittade på klockan hade den hunnit bli 4. Det är fruktansvärt att ligga i sängen och vrida och vända sig, vara trött så man inte vet var man ska bli av och ändå vill inte hjärnan och kroppen stänga av. Man blir så förbannad och irriterad över att det är så här. Jag har kommit in i en ond cirkel som verkar omöjlig att ta sig ur. Har aldrig i hela mitt liv haft sömnproblem. Jag har gått och lagt mig och några minuter efter har jag somnat och sen har jag sovit gott hela natten. Har aldrig förstått mig på de som säger att de inte kan sova på natten. Nu har jag full förståelse! Man blir idiot!

Att inte sova på natten sätter ju spår på hela dagen efter. Man går som i en dvala, man glömmer saker, man orkar inte ta tag i det man måste göra och man är lättirriterad. Kropp och hår ser helt håglöst ut och vikten går åt fel håll. Man orkar inte äta och man har ingen aptit, ändå går man upp i vikt. Att jag går upp i vikt gör ju inte heller att stressen minskar. Att bli tjock igen är min fasa och det här med min nuvarande vikt ligger hela tiden och gnager i mitt bakhuvud. Jag måste gå ner i vikt igen men jag orkar inte ta tag i det. Där kom det där... ORKAR igen.

Igår gick jag hela dagen och hade sån ångest för att jag skulle åka iväg igår kväll och hålla min dubbelkurs. Det kändes så jobbigt och ärligt talat trodde jag inte att jag skulle hålla samman hela tiden ut. Hur gick det? Jo, det gick alldeles utmärkt. När jag väl öppnade dörren till vår fina kurslokal släppte all ångest och jag hade bara positiva tankar i mitt huvud. Sen blev det paus och jag tog min älskade India med ut på en promenad. Där kom ångesten åter. Sen startade jag kurs nr 2 och det var precis samma som när jag körde igång första kursen, all ångest och stress var som bortblåst och jag mådde så bra.
När båda kurserna var över mådde jag faktiskt väldigt bra och kände mig väldigt nöjd. Jag åkte hem och åt en knäckemacka tillsammans med en kopp Kamomillte (ska vara lugnande) som älskade D fixat till. Jag var så trött och kände mig så nöjd. Jag skulle sova gott denna natt. Men nä, så blev det inte. Ingen sömn här inte, suck.

Igår tog jag med mig India till kurserna. Hon är min underbara arbetskamrat och du milde vad hon var träningssugen. För några dagar sedan tränade vi ingångar till Fot. Det gick så där tyckte jag, vi behövde en hel del mer träning. Men igår... det första hon gjorde var att springa fram och sätta sig i perfekt fotposition, helt på egen hand. Hon hade fått några dagars betänketid och fattat galoppen! Denna underbara hund! Hon är bara så grym, både vacker och duktig. När det var dags för valpleken lät jag henne vara med vid första kursen. Berättade att hon är lugn och tänker efter innan hon säger till. Hon morrar och varnar och lyssnar inte den andra hunden säger hon till på skarpen. Valpar och framför allt unghundar behöver lära sig att lyssna och förstå vad ett morr betyder = varning, flytta på dig annars smäller det! En pudelunghund, hane, blev väldigt intresserad av Indias bakdel. Hon började med att titta surt på honom och vända bort bakdelen men han satt som klistrad. MORRRRRR... kom det lågt men han fortsatte. MORRRRRRRRRR... kom det grövre, han brydde sig inte. PANG, sa det och valpen flög skrikande bort till matte som blev helt till sig. Jag förstår mattes känsla men det här är så viktigt. Valpar och unghundar måste lära sig signalerna. De måste lära sig att lyssna när den andra hunden morrar och ger avståndssökande signaler. Lyssnar man så händer det ju inget mer. Det känns hemskt att låta min hund säga till men vem ska lära valpar och unghundar hundspråket om inte en trygg vuxen individ (och nä, hanar är INTE bättre än tikar på denna uppgiften!!!) Nu vill jag också förtydliga att India inte ens rörde vid unghanen, ett ilsket vrål och klapp i luften räckte för att få honom att förstå. När det var dags för kurs nr 2 lät jag India hålla sig utanför pga att hon jobbat intensivt i 1 1/2 timme och var ganska trött. Dock fick hon komma in och försöka uppfostra en liten spetsvalp som igår var mer vild än tam :-) Men denna lilla hund som vi trodde inte skulle lyssna på Indias signaler uppförde sig helt galant. Han kunde inte ha bättre kroppsspråk och det gjorde att India inte brydde sig det minsta om honom. Det blev ingen uppfostran :-) Ja, det var en trevlig kurskväll igår.

Dräktighetsrapport; dygn 42

  • Mage: 64 cm (ökat 8 cm sen start)
  • Midja: 58 cm (ökat 13 cm sen start)

Jag plockar fram gamla anteckningar från när Elza fick 6 valpar tillsammans med Gordon the Gentle Bear (Star-kullen) och ser att hon på samma dygn har exakt samma mått vid både mage och midja. Detta bör innebära att det är minst 6 valpar i magen, precis vad vi såg på ultraljudet.

Dag 42 - 63 sker 75 % av fostrets tillväxt.
Dag 45 börjar skelettet bli fastare på valparna.
Dag 46 börjar valparna bli behårade på kroppen. Nosen börjar pigmenteras. Klorna börjar hårdna, först i toppen.
Dag 50 börjar valparna få finhåren på kroppen. Klorna är nu vita, hårda och färdigutvecklade. Huden börjar pigmenteras.
Dag 60 - 63 födsel (eller som vissa individer 56 - 70 födelse).

6 veckors dräktig, ryggen kan bli lite bredare i midjan, buklinjen brukar ha sjunkit. Alltså tjockare sett både uppifrån och från sidan. Spenarna är nu oftast ännu rödare och mer svullna. Kissen har ofta en kvardröjande svullnad. På icke dräktiga tikar har oftast spenar och kissen minskat till normal storlek i god tid före denna tidpunkt i dräktigheten.
Det finns tikar som är dräktiga vid 6 veckor, som t ex konstaterats med ultraljud, men som ändå inte får valpar, d v s att de resorberar sina valpar efter 6:e veckan.
På gamla avelstikar är tecken på svullnad i spenar och kisse svår att se då de ofta är permament förstorade från tidigare kullar.
  
Så här jämför man valpens utveckling under sina första 8 veckor med människobarn;

MÄNNISKA
HUND
1 månad 1 vecka
2 månader 2 veckor
3 månader 3 veckor
4 månader 4 veckor
5 månader 5 veckor
6 månader 6 veckor
7 månader 7 veckor
8 månader 8 veckor
9 månader 9 veckor
10 månader 10 veckor

Dags att ta tag i dagen. Onsdag idag vilket innebär att mina praktikanter på Kenneln kommer vid 15-tiden och sen är det dags för en valp- och fortsättningskurs i Eslöv ikväll. 

Önskar dig en trevlig dag. Kramiz

Kommentarer

Lena sa…
Det gick galant enl. mig......sååååå kul för min del att få närvara.

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.