Besöksdag!

God eftermiddag kära vänner!

Idag blev det en sen blogg eftersom denna dagen varit en helt underbar besöksdag. Det är Elzas matte och Fei´s matte som varit på besök. Vi har fikat, pratat och valpmyst hela förmiddagen och halva eftermiddagen.





Det sägs så mycket att man inte ska hantera valparna i onödan innan de har öppnat sina ögon. Jag har hanterat valparna när jag vägt dem, vilket jag gjort dagligen, men även för att bara sitta och mysa. Jag har hanterat valparna när jag klippt deras klor genom att lägga de på rygg och sakta smeka på magen tills valpen somnat. Sen har jag klippt klorna i lugn och ro. Övriga familjemedlemmar har faktiskt också hanterat valparna under deras första 14 dagar. Jag är i tron att detta är nyttigt, så får det stå precis vad som helst på olika sidor på nätet. Nu har valparna öppnat sina ögon och de kommer direkt mot mig när de ser/hör/märker min närvaro. Så fort jag sitter på golvet ska de klättra upp i mitt knä där de lägger sig lugnt och fridfullt för att sova. Trots att jag/vi hanterat dessa valpar så här mycket finns inte minsta tillstymmelse till stress, tvärtom. De är så lugna och så harmoniska i människors närvaro. De säger inte ett pip när vi lyfter dem försiktigt och lägger dem i famnen. De är så otroligt lugna och så trygga med både människor och mamma Elza. Ja, jag tror fortfarande på att hantering är så viktig redan från födseln, såvida tiken är lugn över det, vilket alla mina tikar är. Jag har gjort likadant med alla mina valpkullar och vi har helt underbara Lightschaps Schapendoes ute i landet/grannländerna. De är lugna och trygga och älskar hundar och människor över allt annat. Även katter står högt upp på vänskapslistan :-) och det tackar vi vår katt Gustaf för.

Gustaf med valp från tidigare valpkull.
Som sagt så har alla valparna nu öppnat sina ögon.  De kan inte riktigt se klart och tydligt men de ser ljus/mörker och svaga konturer. Ett par dagar tar det tills de får riktig syn. De har också börjat höra vilket man märker när man håller en valp och pratar med den. Gör man ett smackljud lyssnar de ihärdigt. De hör också när mamma Elza närmar sig "boet".


De har också börjat gå ordentligt på sina 4 ben. De tar sig fram med raska men ack så vingliga ben mot ett mål. Tidigare har de bara gått dit näsan har styrt men nu letar de upp speciella sovplatser mm. Jag har idag minskat sovbädden och lagt ut "kissunderlag" då de verkar leta sig utanför bädden för att försöka göra ifrån sig. De kan också resa upp framkropp och huvud så de kommer i sittande ställning. Som jag sa igår, nu händer det saker i racerfart!


Det brukar vara lite problem med att få valparna till att vilja lapa i sig vatten eller getmjölk samt försöka få i dem lite riktig mat i soppkonsistens. Förra kullen jag hade var så otroligt motvillig till allt utom mjölk från mamma Alize. Här är det absolut inga problem. En av valparna som har lite diarré verkade hungrig så jag gjorde iordning lite getmjölk på ett fat. Tänkte göra ett försök. Du milde säger jag bara...


Denna valp (Gosse orange) fullkomligt slängde sig över fatet. Han lapade i sig mjölken som om han aldrig gjort annat. Resten av valpgänget vaknade av doften och även de kastade sig över det lilla fatet. Här blir det då inge bekymmer att introducera mat. I kväll ska de avmaskas och i morgon kväll ska jag introducera lite rå nötfärs uppblandat med rå äggula. De kommer sluka det och mina fingrar med hull och hår ;-) Här blir det då inga matbekymmer i denna kullen. Tror aldrig jag varit med om så här stort intresse för mat i så här tidig ålder. Det är dags att ge mamma Elza lite avlastning på matningsfronten.








Dagens vikt, dygn 15;
Valparna och Elza är avmaskade med Banminth idag.

  • Selma (gul): 880 g, + 76 g
  • Sussi (rosa): 852 g, + 80 g
  • Ljusrosa: 700 g, + 61 g
  • Klinga (mörkgrön): 788 g, + 58 g
  • Ljusgrön: 766 g, + 45 g
  • Orange: 714 g, + 43 g
  • Ruff (Lila): 860 g, + 77 g

Nä, någon hungersnöd går inte dessa valparna i alla fall...


I natt sov Elza och valparna ensamma i köket. Det var hemskt! Usch vad jag saknade de där små smackljuden och de där förnöjda ljuden när valparna är mätta och faller i sömn. Nä, inatt åker de upp i sovrummet igen :-)
Frigg

Det är så tyst här hemma! Frigg åkte hem med Lina och Fei för att vara där över helgen då vi är i Gränna på fest. I morgon kväll blir India hämtad av sin passarfamilj i Lund. Nu märker jag hur mycket Frigg syns och hörs i detta hemmet :-) Jämt och ständigt får jag gå och kolla till henne för att se vad hon tuggar på just vid det tillfället. Denna lilla hund gör ständiga fynd :-) Nu händer inte ett dugg i detta huset. Ovanpå detta är varken man eller son hemma då de båda är hos frissan och blir fina i håret. Elza, valparna, India och Bonzo tar sig en eftermiddagslur i väntan på att kvällsmaten ska serveras. Det är bara jag och husets spöke (jo det finns faktiskt ett sådant, men det tar vi en annan dag) som är vakna. Kanske ska jag också ta mig en sådan lur i väntan på att jag ska bege mig till kvällens valp/fortsättningskurs? Nä, jag tror inte det för jag känner mig pigg som en lärka idag, denna mycket trevliga dag.

Nä jag tror att jag ska sätta mina bästa vänner för dagen på fötterna och ta en eftermiddagtur med de så trötta hundarna.



Nu önskar jag dig en trevlig onsdagskväll. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.